torsdag 31 december 2009

Åren går - Livet är kort



Jag har ingen aning om vad det kommande året bär i sitt sköte. Ett vet jag dock: Jag går mot döden vart jag går, som muntergöken Adolph Brorson uttryckte det i en psalm från 1734. I psalmboken från 1819 finns den med som nummer 452 under rubriken "Med avseende på de yttersta tingen: Livets korthet och dödens visshet".

Retro: Happy New Year

onsdag 30 december 2009

Leonard Cohen: Democracy



Live-video med Leonard Cohen: Democracy Text / Lyrics

I'm sentimental, if you know what I mean
I love the country but I can't stand the scene.
And I'm neither left or right
I'm just staying home tonight,
getting lost in that hopeless little screen.
But I'm stubborn as those garbage bags
that Time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up
this little wild bouquet:
Democracy is coming to the U.S.A.

tisdag 29 december 2009

Akademisk favoritsoppa och ny blogg

Svenska Akademiens ständige sekreterare, Uppsalabon Peter Englund, lade ner sin blogg i juni efter fem och ett halvt års bloggande. Han hade helt enkelt inte tid att fortsätta med den.

Nu har han lovat att starta en Akademiblogg och blogga å ämbetets vägnar. Det låter spännande att få rapporter från den i vanliga fall så tillknäppta Svenska Akademien. Någon gång efter nyår skall den nya bloggen finnas på nätet. (Efter nyår? Det kan ju faktiskt vara när som helst utom före nyår. Hmm.)

Nåväl. I väntan på Peters nya blogg kan ni tillaga hans favoritsoppa.

Så här gör ni:

Finhacka en gul lök. Fräs hacket i en matsked olivolja. Lägg till en pressad vitlöksklyfta.

Häll i 13dl vatten och 2,5 tärningar med hönsbuljong. Låt det koka upp. Sänd gärna en tanke till fransmannen Nicolas Appert*, född 1752, död i fattigdom 1841, för det var han som uppfann buljongtärningen.

Tillsätt runt 2dl pasta – gärna av kort, kompakt typ som gnocchi eller farfalle. Låt hela härligheten koka så länge som krävs enligt kartongen.

Under tiden det kokar: tag två kycklingfiléer, skär dem i små bitar och stek dem. Salta. Peppra.

Tag en paprika – helst en röd, det blir vackrast så: man äter med ögonen före det att man äter med munnen – hacka även den i små bitar.

Häll i de stekta kycklingbitarna, den hackade paprikan och majsen. Låt allt bubbla omkring en 4-5 minuter.

Tag 2dl crème fraiche av typ tomat och basilika, plutta i, rör om och låt det hela koka upp. Smaka av.

Ät och njut!

* Nicolas Appert (1749 – 1841) uppfann även - tack och lov - konservburken.

Högt blodtryck



Efter att ha petat i mig den dagliga dosen av Metoprolol Sandoz och Plendil tyckte jag det kunde passa bra med Gene Vincents High Blood Pressure i en inspelning från 1958.

måndag 28 december 2009

Raggar-Britta



Gene Vincent sjunger Be-Bop-A-Lula i en inspelning från 1958.

Jag är uppväxt i en liten landsortsstad där alla kände alla. Nja, vi hade åtminstone en vag uppfattning om vilka många av invånarna var. Frikyrkorna hade inte någon framträdande roll i staden, men var desto starkare på flera av de mindre orterna i närheten. En ort var extrem med sina tretton frikyrkor på ett par tusen invånare. På sommaren drog småorternas frikyrkor in till "storstaden" med sina väckelsetält för att vinna nya själar till församlingarna. Det var härliga tider för oss smågrabbar. Gratis hallelujah-underhållning varenda kväll, om vi så ville.

Maranata var populärast, för de var de vildaste. De hade flera duktiga och färgstarka gästpredikanter som kunde dra de mest fantastiska skrönor. Ibland låg vi dubbelvikta i bänkarna och skrattade så tårarna rann.

En predikant berättade att han en gång var på väg upp till Norrland för att predika. I Gävle använda han sina allra sista slantar till att betala ett hotellrum. Bensinen i bilen var dessutom nästan slut. Innan han gick till sängs bad han gud hjälpa honom att komma vidare mot målet. När han vaknade på morgonen låg det en check på nattduksbordet undertecknad av Jesus. Någon i tältet ropade:

- Vad sa de på banken när du skulle lösa in checken?
- Inga problem. Det var gud som stod i kassan, svarade predikanten.

En oförglömlig händelse var när 17-åriga Raggar-Britta hade blivit frälst och vittnade om sitt liv. Vi satt med vidöppna munnar och sög i oss alla detaljer av hennes vittnesmål om sitt tidigare syndiga leverne. Om hennes berättelse filmatiserats hade den aldrig gått igenom den tidens statliga filmcensur. Om man säger så.

Hennes dop gick inte heller av för hackor. Iklädd en vit dopklänning klev hon ner i en vattenfylld bassäng på scenen och sänktes hastigt ner under vattnet. När hon klättrade upp ur bassängen hade den våta klänningen blivit genomskinlig och kletat sig fast vid hennes kropp. Ingen hade tänkt på att plocka fram en filt för att skyla henne med, vilket var brukligt.

Under några år var Raggar-Britta församlingens stora dragplåster. Hon var till synes djupt religiös under dygnets alla timmar och missionerade under lördagkvällarna bland sin gamla vänner på stadens raggarstråk. Hon verkligen brann för sin väckelseuppgift. Men sedan hände något. Vad vet jag inte. Men Britta var tillbaka i baksätena på raggarbilarna, denna gång utan bibel i handen. Trots sina unga år såg hon väldigt trött och sliten ut.

En dag sålde hennes pappa plötsligt sitt företag och hela familjen flyttade från staden. Vart vet jag inte.

söndag 27 december 2009

Permanent bannlyst

För ett par veckor sedan fick jag ett meddelande från ett muslimskt forum, där jag tidigare varit aktiv, att forumet efter en längre paus åter hade startat upp. Jag skrattade gott. Det är nämligen så att jag blev avstängd från forumet för närmare två år sedan och mitt IP-nummer blev blockerat. Nu har det i och för sig ingen betydelse eftersom jag i hemmet har en dynamisk IP-adress som ändras lite då och då. Om jag mot förmodan vill besöka forumet igen kan jag således göra det.

Under den gångna natten på jobbet tänkte jag besöka forumet för att kolla en uppgift i ett ämne som jag minns någon hade skrivit om. Jag möttes av detta meddelande:



Även IP-adressen på jobbet var blockerad. Det är så att vi är ett hundratal personer som har samma IP-adress på jobbet, var av flera muslimer, och vi är alltså alla avstängda. Forumadministratörerna är så förbaskat angelägna att hålla mig borta från forumet att de stänger av ett hundratal personer. Eller också är de helt enkelt bara korkade och inser inte konsekvenserna av sina handlingar, vilket är betydligt mer troligt.

När jag sökte efter forumets e-brev i mitt e-postkonto dök även
ett e-brev från sommaren 2008 upp med Mohamed Omar som avsändare. Det var alltså på den tiden han fortfarande gjorde intryck av att vara relativt normalt fungerande, även om hans hybris redan då kunde ge sig till känna. Omar beklagar sig över att han under ett år blivit mobbad av bröderna på forumet och undrar om jag vet vem som är administratör. Han var upprörd över att det på forumet inte fanns en enda referens till det han skrivit eller gjort (vilket inte stämmer). "Trots att jag antagligen är Sveriges kändaste muslim", avslutar Omar brevet.

Test: Videofy.me



I natt på jobbet snubblade jag över en internettjänst som heter Videofy.me. Jag hade faktiskt aldrig hört talats om den tidigare. För att få använda tjänsten måste man göra en ansökan och min blogg skulle granskas för att eventuellt godkännas. Det kunde ta en till två veckor. Nu vid lunchtid vaknade jag, när jag kollade e-posten upptäckte jag att min ansökan redan var beviljad.

Självklart måste jag genast ladda upp en video och se hur tjänsten fungerar. Ni som är flitiga besökare på bloggen (det finns ett par stycken) har kanske sett videon tidigare.

Dambandy: Uppsala BOIS i allsvenskan

Nu är det inte många dagar kvar på detta år och ännu har jag inte sett det minsta lilla tecken på uppmärksammande av dambandys 100-årsjubileum. Här på bloggen skrev jag om jubiléet redan förra året. Jag hade inte förväntat mig någon påkostad jubileumsbok, men en liten skrift och en pressrelease från Svenska bandyförbundet hade väl inte varit för mycket begärt.

Uppsala BOIS är nykomlingar i årets damallsvenska. Målsättningen
är att hålla sig kvar där. Resultatmässigt har inledningen inte varit någon större framgång; 27 insläppta mål och endast 3 gjorda på de tre första matcherna. Men tjejerna är där för att lära och lyckas de hålla sig kvar finns chansen till större framgångar i framtiden.

Kajsa Holm, en av Uppsalas målvakter, bloggar om bandy i Upsala Nya Tidning Kolla in en videohälsning från Kajsa där hon framträder i egenskap av Kajsa Anka.

Se nyhetsinslag från TV4 efter årets debutmatch.

lördag 26 december 2009

Allah vs Shoppa 34-38


Det är oerhört lärorikt att dagligen besöka ett antal bloggar på länklistan Muslimer som bloggar Jag blir ständigt fascinerad, imponerad och överraskad av den enorma mängd ämnen som behandlas med stor kunskap av alla dessa skribenter.

Att det skulle bli så många inlägg skrivna om julen kom för mig
som en överraskning. Det tycks ha varit rena frosseriet i många muslimska hem under de senaste dagarna. Men "firar" jul gör de naturligtvis inte; de bara umgås med familj och vänner och ger varandra presenter. I mina öron låter det i och för sig mycket likt
ett vanligt "kristet" julfirande i Sverige.

Om jag inte läst "muslimbloggarna" hade jag förmodligen även i år glömt bort en av årets stora händelser: Mellandagsrean. Många muslimer tycks vara mycket ekonomiskt medvetna och lägger ner en hel del tid på att leta upp bästa möjliga pris, förmodligen för att få pengar över till välgörenhet efter att först själva ha tillgodosett sina mest elementära behov.

För att försöka få någon slags uppfattning om förhållandet mellan religionen och Mammon gjorde jag ett par sökningar med den anpassade sökmotor som endast söker i de bloggar som finns med
på länklistan "Muslimer som bloggar". Visst, det är ett trubbigt instrument, men något bättre fanns inte att tillgå. Jag valde två sökord: "Allah" och "Shoppa". Resultatet just nu ser ni i rubriken.

Tillägg:

Läs Jag är svensk, faktiskt! En svensk muslim förklarar för muslimer och ickemuslimer hur det kommer sig att många konvertiter envisas med att fortsätta "fira" jul.

Svenska moskéer och kapell


Jag tittade in på bloggen Noure's värld och hittade den här fina bilden på en rödmålad svensk moské med vita knutar i samma tradition som de gamla kapellen på landsbygden.


(Eventuella) sverigedemokratiska kommunpolitiker blir tvungna
att slå knut på sig själva när de ska avgöra om moskén strider
mot partiets "Generella riktlinjer för en sverigedemokratisk kommunpolitik":

"Byggnader med starkt symbolvärde av religiös eller annan
karaktär som kraftigt avviker ifrån svensk eller västerländsk byggnadstradition skall inte få uppföras.
"



Oxbergs kapell utanför Mora

Rayyan & Baber: Pakistan



Hamza Yusuf (video), grundare av Zaytuna Institute, har sagt:

"I would rather live as a Muslim in the west than in most of the Muslim countries, because I think the way Muslims are allowed
to live in the west is closer to the Muslim way. A lot of Muslim immigrants feel the same way, which is why they are here."

"There are Muslim fascists who are intellectually bankrupt. The
only way they can argue is to eliminate the voices they don´t
agree with."

Källa: If you hate the west, emigrate to a Muslim country Guardian

fredag 25 december 2009

Bambi, Stampe och kärleken



Jag fick alldeles nyss några jättegulliga bilder (se exempel nedan) på verklighetens Bambi och Stampe. Jag måste naturligtvis genast in på Tuben och kolla på Disneys animerade filmer om de goda vännerna. Då hittade jag den här videon.

Ja, den kärleken. Förresten. Kärlek? Knappast. Bara för att något "kjoltyg" hoppar fram ur busken och blinkar lite med ögonen och testosteronet rinner till, är de omedelbart beredda att bryta sina löften och överge sina vänner. Kom inte och kalla det för kärlek.


Bananens utmaning är antagen

Absolute Banana, en av bloggosfärens vassaste pennor och skarpaste hjärnor, kom med en utmaning som jag helt enkelt måste anta. Men på mitt eget sätt. "Hur skulle ni se ut på polisens fantombild?" blir det inte. Det blir en bild där tyngdpunkten ligger på det själsliga och inte på det tomma, förgängliga yttre skalet. Något för polisens skapare av gärningsmannaprofiler att bita i, alltså.

Uppriktigt sagt, så tycker jag att resultatet har blivit riktigt bra. Sådan är jag. Enligt denna sida var jag näst mest lik Kylie Minogue

Anita Lindblom - populärmusikens drottning



Sveriges Radio anordnade 1999 en omröstning bland lyssnarna om århundradets bästa svenska sång. Sånt är livet med Anita Lindblom vann överlägset. Den fick även fler röster än segraren i omröstningen om bästa utländska sång där Elvis Presley vann med Don’t be cruel. Om man vill hårddra det så kan man påstå att svenska folket tycker att Sånt är livet är världens bästa sång under 1900-talet.

Jag blev besviken när jag googlade på Anitas namn. Jag hade väntat mig att hitta någon välmatad hemsida om hennes liv och sång- och filmkarriär. Men icke. Den första träffen är en torftig artikel hos Wikipedia som länkar till en diskografi med skivomslag I övrigt finns inte särskilt mycket av intresse om denna stora artist som den 14 december fyllde 72 år. Tragiskt att vi vårdar vårt populärmusikaliska arv så dåligt.

Rayyan & Baber: Islamiquette

Julaftonen 2009

Sammanfattning av årets julafton: Cirka 1 kilo skinka på Leksands brungräddade knäckebröd, 1 burk senapssill, 1 kartong Aladdin, 3 liter Apotekarnas julmust, 4 kryddade nubbar nersköljda med 4 öl och en god cigarr. Det var alltså enbart vad jag fick i mig.

På kvällen var det tänkt att jag skulle träffa några vänner på en restaurang
i centrala Uppsala (tack å lov för sekulariserade muslimska restaurangägare som inte firar jul), men jag blev tvungen att ringa återbud. Min mage var i ett sådant tillstånd att det kunde få katastrofala konsekvenser om jag befann mig mer än några meter från en toalett. Tro mig, ni vill inte höra några närmare detaljer.

Jag lånade även ut pengar till till några Kiva-entreprenörer i Ghana Jag såg på Kivas hemsida att under den senaste veckan hade långivare bidragit med ett lån var 9:e sekund till fattiga entreprenörer runt om i världen. Det finns fortfarande hopp om mänskligheten.

Nu väntar tre dygn med 33 timmars arbete och raska, välbehövliga halvtimmes promenader till och från jobbet. Sedan ett par dagars ledighet följt av mer arbete under nyårshelgen. Ekorrhjulet snurrar vidare och vidare och vidare...

Julotta



En film från 1937 av Gösta Roosling (1903-1974).

onsdag 23 december 2009

Julöl i fridens tecken


Saga bjuder Oden på öl

Julöl har funnits sedan vikingatidens Midvinterblot, som firades
på årets mörkaste dag, och det speciella ölet dracks under rituella former. Även efter det att kristendomen slagit ordentlig rot i Sverige fortsatte traditionen med julöl, men då skålades det för Kristus och Jungfru Maria istället för de hedniska gudarna.

Den äldre wæstrægötlanz lagh (äldre västgötalagen) förvaras hos Kungliga Biblioteket i Stockholm och de 47 bladen   är den äldsta sammanhängande skrift som finns bevarad på svenska. Med ledning av uppgifter i skriften har den daterats till 1280-talet. Lagen slår fast att det är en skyldighet att dricka julöl. Men inte under vilka former som helst, det skulle vara ordning och reda. Vid drickandet skulle det råda ölfrid, vilket jämnställdes med kyrkofrid, och innebar att inga våldshandlingar tilläts vid ölbänk ­eller gille.

Ni som ännu inte köpt ert julöl på Systembolaget har en sista chans i dag, men ni får förmodligen finna er i att de populäraste sorterna är slutsålda. Ni kan ta hjälp av den här Julöltesten för att se vad ni ska välja och undvika. Men till syvende og sidst är smaken som baken - delad.

Bilaga: Kristendomen kom till Sverige före vikingatiden

Snögubben (The Snowman)



Den animerade filmen The Snowman bygger på en textlös bildbok av Raymond Briggs utgiven 1978. På uppdrag av brittiska tv-kanalen Channel 4 skapades filmen och hade premiär sent på julaftonen 1982. Sedan dess har den visats på TV varje jul och har, precis som Kalle Anka i Sverige, blivit en del av det traditionella julfirandet i Storbritannien. Läs mer hos Wikipedia

tisdag 22 december 2009

Pepparkakor och pepparkakshus



Pepparkakan är något typiskt svenskt och en självklarhet till jul och Lucia-firandet. Men hur typiskt är egentligen det vi uppfattar som typiskt svenskt?

Det finns uppgifter om att de första pepparkakorna bakades 1 800 år f. Kr. i Mesopotamien (dagens Irak), civilisationens vagga mellan floderna Eufrat och Tigris. Eftersom kakorna hade lång hållbarhet var de utmärkta att ta med som kost när soldaterna drog ut i fält.

I Europa är Tyskland det stora pepparkakslandet, men kakan finns i olika variationer i flera europeiska länder och bakades under medeltiden bland annat i klostren. Det första dokumenterade ätandet av pepparkakor i Sverige ägde rum på 1300-talet vid bröllopet mellan kung Magnus Eriksson och Blanka av Namur. Biskop Nils Hermansson (Nicolaus Hermanni 1326-1391) omnämnas också som en av de första kända svenskar som åt pepparkakor.

Det finns en notering om att nunnorna i Vadstena kloster 1444 bakade pepparkakor som de åt för att bättre på matsmältningen. Kakorna ansågs länge ha en botande inverkan på diverse sjukdomar och såldes i klosterapoteken och på bagerier. Svensk-dansk-norske unionskonungen Hans regerade i Sverige 1497-1501 och blev av sin livmedikus ordinerad pepparkakor för att komma till rätta med sitt usla humör och bli lite snällare.

Ännu under 1500- och 1600-talet var kakorna en lyxprodukt som fram för allt importerades från Nürnberg i Tyskland. Under 1700-talet började pepparkaksbakandet sprida sig till de bredare folklagren. Pepparn försvann ur kakorna som vanligtvis innehöll endast kryddorna kanel, nejlika, ingefära och kardemumma. Honungen byttes med tiden ut mot sirap. Kakorna blev så småningom mycket populära och åts året runt. Det var först under 1800-talet de började utvecklas till något som starkt förknippades med julen.

På 1940-talet kom pepparkakans stora genombrott i Sverige.
I vartenda hem skulle det bakas pepparkakor till jul.

Traditionen att av pepparkaksdeg skapa olika motiv är mycket gammal. I Tyskland fanns på 1300-talet konstnärer som med hjälp
av träformar gjorde motivkakor av degen. Hur traditionen i Sverige med pepparkakshus utvecklades har jag tyvärr inte hittat några uppgifter om, men helt klart är den i allra högsta grad fortfarande levande och tar sig ständigt nya uttryck, typ pepparkaksmoskéer

Källor: Wikipedia, Receptfavoriter och Annas



Var det måhända denna film från 1948, med "prinsessorna på Haga" och vår nuvarande monark, som var anledningen till den stora pepparkaksboomen i svenska hem på 40-talet?

söndag 20 december 2009

Katarinaklostret vid berget Sinai, Egypten



En video från UNESCO World Heritage

På berget Sinai i Egypten tros Moses (eller Mose) ha emottagit De tio budorden från gud. Katarinaklostret (officiell hemsida på grekiska, engelska och arabiska) ligger vid bergets fot och enligt sägnen skall byggandet ha påbörjats år 337 e. Kr., men 600-talet anses mer troligt.

Enligt en annan sägen besökte profeten Muhammed klostret innan den arabiska erövringen av Egypten år 640. Muhammed påstås ha gjort en överenskommelse med munkarna som garanterade deras egendom under muslimskt styre. Inom klostrets murar finns en moské bredvid klockstapeln och än i dag arbetar muslimer och kristna tillsammans i klostret.

Moses är en central gestalt inom de tre abrahamitiska religionerna judendom, kristendom och islam. Inom judendomen kallas han "Profeternas fader" och anses som den störste profeten. I bibelns Nya testament omnämns han oftare än någon annan gammaltestamentlig profet. I koranen omnämns Moses (Musa) oftare vid namn än någon annan person, Muhammad inkluderad.

Dragningen - The Movie



Jisses. Vilket sug det var efter Voddler invites. En sajt som har specialiserat sig på att spåra upp erbjudanden om invites till Voddler hade länkat till bloggen och under fredagen och lördagen var det över 600 besök på sidan med inlägget om utlottningen. Tack och lov anmälde inte alla sitt intresse att deltaga, men det tog ändå halva förmiddagen att skriva lappar med alla namn. Efter lappskrivandet har jag kommit att älska korta namn som Bo, Åsa, Per och Moa.

lördag 19 december 2009

Jungfru Maria (Saint Mary)



Trailer för en iransk långfilm från 2007 om Jesus (Isa) moder Maria (Maryam) enligt islamisk tradition. Maria är den enda kvinnan som nämns vid namn i Koranen och sura 19 med 98 verser bär hennes namn. Se hela filmen Saint Mary med engelsk text.

En underbar jul



Systrarna Dixie-Ann, Nehilet och Marge Blackman: A wonderful day.

fredag 18 december 2009

Parang julmix


En härlig vinterdag. Snö på marken, minus 10 grader, vindstilla och solen tittar fram ibland. Men visst vore jag hellre på Trinidad.

Tiden före jul och fram till nyår är det parang som gäller på Trinidad; the home of calypso. Parang har sina rötter i den sydamerikanska musiken från Venezuela och kan spåras till den spanska kolonialtiden på Trinidad. De traditionella parangbanden brukar vid juletid gå från hus till hus och spela, naturligtvis förväntar de sig en belöning i form av mat och dryck. Under senare tid har det även utvecklats speciella scenshower, så kallade parang fiestas. I dag har parang blandats med soca (modern form av calypso) och kallas ofta för parang soca.

Den här mixen är gjord av DJ Bakka och består av 42 sånger från
i år och förra året. Hos Caribbean bacchanal hittar ni utförligare information och kan dessutom ladda ner mixen helt gratis.

Voddler invite



Vill du ha en gratis invite till Voddler?

Skicka ett e-brev till mig (adressen finns under "min profil"). Jag lottar fram en vinnare. Efter lottningen kontaktar jag vinnaren som sänder namn och e-postadress till mig, vilket är nödvändigt för att Voddler ska kunna behandla överföringen av inviten.

Just, ja. Erbjudandet gäller endast personer bosatta i Sverige och ni måste höra av er senast före midnatt mot söndagen 20 december. Efter lottningen kommer alla e-postadresser att raderas.

Tävlingen är avslutad

Vinnare blev...

torsdag 17 december 2009

Julklapp till Mohamed Omar



Mohamed Omar, som enligt hans vän Jonas De Geer har "grundmurade antipatier mot judar", planerar att bilda ett antisemitiskt antisionistiskt parti.

Julklapp till alla muslimer




Jag är värdelös på att ge presenter. Inte det att jag inte vill ge, utan att komma på vad jag ska ge. Julen är således ett litet helvete för mig. Nu har jag i alla fall tänkt till riktigt ordentlig och bestämt mig för att alla muslimer ska få en alldeles egen dag som vi andra, på ett mycket handfast sätt, kan dela med dem. Eftersom muslimerna inte firar jul så delas klapparna ut i februari.

Sömnrekord


Jag har sovit 28 timmar under de senaste två dygnen.
Jag behövde det.

onsdag 16 december 2009

Kvinnornas bön i moskéer och synagoger



Jag läste alldeles nyss ett inlägg på Fazeela Selberg Zaibs blogg Inlänning om debatten igår på Judiska Museet i Stockholm, som hon deltog i. Debatten kom till stor del att handla om kvinnornas roll i de kristna, judiska och muslimska församlingarna.

Videon är ett avsnitt ur den kanadensiska tv-serien Little mosque on the prairie och tar upp ett ämne som behandlades i gårdagens debatt. Manuskriptet till serien är skrivet av Zarqa Nawaz som också gjort en dokumentärfilm (video) om muslimska kvinnor i Kanada och deras kamp för att få be tillsammans med männen i moskén.

Bloggens 10 i topp

De mest besökta sidorna perioden 15 november - 15 december.

1. Startsidan
2. Muslimer som bloggar (2)
3. Det är inte snön som faller
4. Spel: Afrikas geografi
5. Azra Duliman - Fröken Sverige 2009
6. Psykopat
7. Kalligrafi - citat från Koranen
8. Sofia Bothorp (mp) om svenskhet
9. Sverigedemokraternas lögner
10. Sex i hundparken

tisdag 15 december 2009

Fardin Faryad: To ki Pekhai khora (Hazaragi)



Pingvinparty med Fardin Faryad: To ki Pekhai khora (Hazaragi).

Ibland kommer det förfrågningar från YouTube:are om att bli vänner eller ett meddelande att någon har börjat prenumerera på mina videos. I dag kom bådadera från någon som heter Fardin Faryad. Eftersom jag inte kände igen namnet klickade jag mig in på hans profil och kollade.

Efter en sökning på nätet vet jag nu att det är en grabb som är född
i Afghanistans huvudstad Kabul. Som 8-åring flyttade han med familjen till Moskva där han började skriva poesi och umgås i litterärakretsar. Sedan flyttade familjen vidare till Kanada och Fardin studerade på college och började en karriär som sångare. Enligt uppgiften på Tuben ska han nu tydligen bo i Sverige.

Här kan ni lyssna på hela hans album Shahre Roya.
Va? Ja, självklart godkände jag hans vänförfrågan.

Snöängel


Jag gick till sängs tidigt igår. Jag var trött efter ett deprimerande samtal med en nära vän. Ibland räcker man helt enkelt inte till. Istället för att stödja och hjälpa blir man själv nerdragen i skiten.

Vaknade strax efter midnatt, efter några timmars orolig sömn med märkliga drömmar. Jag gick upp och drack ett glas apelsinjuice. Tittade ut genom fönstret och såg att marken var vit av snö. Den där barnsliga glädjen som alltid brukar infinna sig vid årets första snöfall uteblev. Jaha, det blir till att börja skotta snö igen, tänkte jag.

måndag 14 december 2009

Julhälsning från Usama bin Laden



Usama bin Laden sänder en hälsning till barnen inför julen.

Reklamfilmer för öl



Två äldre reklamfilmer för ölmärkena Hamm's och Carling.

Hur många julkort skickar du?

Kommentar till den nyligen avslutade undersökningen på bloggen.

Enligt en SIFO-undersökning uppgav 7 av 10 att de var ganska eller mycket viktigt att hålla på julkortstraditionen och att julkorten var ett tecken på omtanke och viljan att göra någon glad. När man jämför resultatet av min lilla undersökning med SIFO:s kan man således konstatera att bloggbesökarna skiter i jultraditioner, bryr sig inte om sina vänner och har inte någon önskan att glädja någon. Det faktum att bara en försvinnande liten del av besökarna brytt sig om att rösta tolkar jag som ytterligare ett tecken på likgiltighet inför jultraditioner och sina nära och kära. Inte undra på att världen ser ut som den gör.

Jag hade nu inför julen tänkt lägga ut en enkät med frågan:
"Tror du på tomten?" Men jag avstår. Det skulle säkert visa sig att
en överväldigande majoritet inte tror på tomten och jag orkar helt enkelt inte med att få hela min världsbild krossad av en massa barbariska julhatare.

SIFO enkät

1–5: 13 procent
6–9: 7 procent
10–19: 31 procent
20–49: 41 procent
50–99: 6 procent
100 eller fler: 1 procent
Vet ej: 1 procent

Blogg enkät


söndag 13 december 2009

Vägen till Betlehem

Det måste ha tagit många dagar för Josef och den höggravida Maria att vandra från Nasaret till Betlehem för att skattskriva sig, som bibeln förtäljer. Jag har sett en uppgift om att det ska vara en sträcka på femton svenska mil. Rätta mig om det är fel. De två hade ändå tur. Om de hade vandrat samma sträcka i dag hade de stött på betydligt större problem. De kanske rent av hade behövt påbörja sin vandring redan i dag för att hinna ta sig igenom alla avspärrningar och komma fram i tid.

Uppbyggande berättelse och leende "syster"

Jag slänger flera gånger om dagen en hastig blick på de senaste rubrikerna på "muslimbloggarna" i högerkolumnen. Några som gör mig speciellt nyfikna klickar jag på, rubriken Vad är din ursäkt för att inte använda Hijab? var en sådan. Bloggaren har översatt en text till svenska som radar upp elva vanliga(?) ursäkter från muslimska kvinnor att inte bära hijab Alla ursäkterna är oacceptabla. Ibland blir det riktigt drastiskt. Ursäkten "Jag är fortfarande för ung för att ha Hijab" besvaras med en motfråga och ett påstående:

Vet du när du ska dö syster? Dödssiffrorna för ungdomar bara stiger!

Sedan följer en sedelärande berättelse om en ung tjej som inte ville bära hijab, men kommer på bättre tankar när hon går på en islamisk lektion. Hon inser sin synd, ber Allah om förlåtelse (tauwba) och sätter på sig en sjal innan hon lämnar lektionen. Det var tur för henne, När hon kommer ut från byggnaden blir hon nämligen påkörd av en bil och dör.

Inlägget avslutas med bilden nedan och denna sensmoral:

Systrar i Islam, kom ihåg att ni är exempel till muslimer och de ickemuslimska kvinnorna. Med ert betéende, dyrkan, leende, även när du går på gatan, är du ett exempel till allihopa och kommer inspirera många människor, utan att säga ett ord. Du gör samhället vackrare! Dina goda handlingar är extremt värdefulla inför Allah.
Du hjälper dina systrar i Islam. Du är vårt exempel, vår ambassadör. Snälla, skäm inte ut dig själv både i denna värld och i nästa.



En leende syster gör samhället vackrare!

Tre animerade reklamfilmer



De här tre gamla reklamfilmerna för Esso, E-Z Pop och Pepsodent behöver ingen närmare presentation, de är "sig selv nok". Jag har naturligtvis lagt upp dem bara för att de är så oerhört bra.

Man får ta (med sig) seden dit man kommer



Luciafirande 2009 i presbyritanska kyrkan, Orchard Road, Singapore.

lördag 12 december 2009

Intervju med fredsagenter i Bryssel


Fredsagenterna är ett nationellt nätverk av unga muslimer som jobbar med att främja islamisk fredskultur. Sveriges Radio  gjorde en intervju med Fazeela Selberg Zaib och två andra svenska fredsagenter under deras besök i Bryssel där de presenterade projektet för EU-representanter. Gå in på Fazeelas blogg Inlänning
så hittar du flera inlägg och länkar om  besöket i EU-huvudstaden.

Författare pistolhotad av Fadimes bror

Den 21 januari 2002 mördades Fadime Sahindal i Uppsala av sin pappa. Det var ett så kallat hedersmord. I den nyligen utkomna boken Varför mördar man sin dotter? har författarparet Emre Güngör och Nima Dervish bland annat intervjuat Fadimes pappa som dömdes för mordet.

Igår förmiddag påbörjades en rättegång mot Fadimes bror Mesut Sahindal där åtalspunkterna gäller bland annat olaga hot, grov utpressning, narkotikainnehav, olovlig körning och grovt vapeninnehav. Författaren Emre Güngör är målsägare i några av punkterna efter att ha uppgett att Mesut med anledning av boken hotat honom med pistol och försökt pressa honom på pengar.

Läs inläggen Rättegång imorgon, slut på tystnaden! och Hemma efter rättegången... på Emres blogg. Se även Fadimes bror pistolhotade författare i Nyheter24.

Lyssna på Mordet på Fadime P3 Dokumentär.

fredag 11 december 2009

Soul power - Musikfestivalen Zaire '74



Trailer för Soul power.

Det har gått 35 år sedan Muhammad Ali och George Foreman gjorde upp om världmästartiteln i tungviktsboxning i Zaire, nuvarande Republiken Kongo. I samband med matchen anordnades en gigantisk tre dagar lång musikfestival med framstående artister från Afrika, USA och Sydamerika, som James Brown, B. B. King, Celia Cruz med Fania All-Stars, Miriam Makeba, T.P.O.K. Jazz med Franco, Tabu Ley Rochereau och flera andra.

Dokumentärenfilmen om festivalen har i år - äntligen! - blivit klar. Den hade premiär i Sverige förra månaden och släpptes i samma veva på DVD den 16 november. Nu kan du se hela filmen gratis på nätet. Det krävs några klickningar, men det är den verkligen värd.

Julgrisen på Kvekgården

Ibland när jag hamnar i sällskap där det talas om djurskötsel och hur mycket bättre det var förr när djuren var frigående, så kan jag oftast inte avstå från att berätta om julgrisen på Kvekgården i Enköpings kommun, Uppland.

Kvekgården består i dag av tio byggnader uppförda från slutet av 1700-talet fram till mitten av 1800-talet. En av byggnaderna är det trerummiga svinhuset med en liten gödstia I god tid före jul lades en gris i gödstian vars "golv" bestod av endast några störar, vilket innebar att grisen blev hängande och var oförmögen att röra på sig. På det sättet växte sig grisen riktigt tjock och fet tills det var dags att slakta den.

Läs en artikel om Kvekgården i Upsala Nya Tidnings julnummer 1933 (sidorna 11-12)

Fasta eller frossa?

Julfastan, eller adventfastan som den också kallas, är en gammal kristen tradition som tycks vara på väg tillbaka. Redan år 480 bestämde biskopen Perpetuus av Tours att fastan skulle påbörjas på Mårtensdagen, det vill säga 11 november, och pågå fram till julaftonen. Detta ändrades senare efter dekret från Rom som tyckte det kunde vara nog med fyra veckor. Hos Wikipedia finns uppgifter att julfastans ingång på medeltiden började på Luciadagen och inleddes med slaktandet av julgrisen och ett festande natten lång.

Att hitta några exakta regler för den kristna julfastans utformande
i dag tycks inte vara möjligt. I Kyrkpressen skrev en bloggare den
26 november att fastan började "inkommande måndag", dagen efter 1 advent, och varade fram till julaftonen. I en kommentar undras det över om även julaftonen är en fastedag.

I bibeln ger i alla fall Jesaja (58:5-7) tydliga direktiv om vilken anda som skall råda under fastan:

Är det en sådan fasta jag vill se: en dag då man späker sig,
hänger med huvudet som ett strå, ligger i säck och aska?
Kallar du det fasta, en dag som behagar Herren?
Nej, detta är den fasta jag vill se: att du lossar orättfärdiga bojor,
sliter sönder okets rep, befriar de förtryckta, krossar alla ok.
Dela ditt bröd med den hungrige, ge hemlösa stackare husrum,
ser du en naken så klä honom, vänd inte dina egna ryggen!

Skvaller

För många år sedan hittade jag i mitt föräldrarhem en pärm med tio dikter som jag skrev när jag var 15-16 år. Mamma berättade att hon och pappa fått den i julklapp av mig. De senaste åren har pärmen stått bortglömd i en av mina bokhyllor. Jag återfann den nu på morgonen när jag letade efter en annan pärm. Det var en märklig känsla att efter så många år läsa vad jag skrev som tonåring. Det var mina ord, men ändå inte. Jag, men ändå inte jag.

Skvaller

- Godag, fru Strandberg. Hur står det till?
Vill ni höra något förskräckligt om Anderssons här intill?
Det gäller förstås sonen, den yngste, han som inget gör.
Det sägs att när han blir arg all inredning förstör.

- Men fy så hemskt. Han är verkligen en riktig odåga.
Förresten, hur vet ni det? Om man helt apropå får fråga.
- Fru Brolin berättade det, hon av fru Wanngren det fått höra,
men lova mig fru Strandberg att det ej vidare föra.

För fru Brolin lovade fru Wanngren att ej för någon det berätta,
så hon blir säkert arg om hon får höra jag anförtrott dig detta.
- Var ej orolig fru Eriksson, det ska förbli en hemlighet.
Jag berättar aldrig för någon vad jag om grannarna vet.

Som tack för att ni berättade detta ska jag säga er en sak;
det sägs att fru Lindberg solar naken på sitt hustak.
Det kan vara sant, men är nog bluff från början till slut,
ty det är skvallerkärringen fru Berglund som detta spridit ut.

onsdag 9 december 2009

Arabisk kalligrafi


Kärlek skrivet på arabiska.

Nu behöver jag inte vara mångordig. Det mesta ni vill veta om arabisk, ottomansk och persisk kalligrafi hittar ni på Calligraphy Qalam Inte intresserad? Jag lovar, ni kommer att bli det. Det är
en mycket innehållsrik sida med över 300 bilder, flera videos och massor av information. Allt presenterat på ett pedagogiskt, smakfullt och lättnavigerat sätt.



Introduktion till arabisk, ottomansk och persisk kalligrafi.

Köppäbävisan (Fånt ja en körv)

Köppäbävisan har för mig blivit en symbol för den svenska kulturens särart och kampen mot amerikansk kulturimperialism (jisses, det uttrycket har jag nog inte använt under de senaste 20 åren). Mitt minne är bra, men kort. Jag kommer inte riktigt ihåg alla detaljer, men jag inbillar mig att jag åtminstone minns huvuddragen korrekt.

Så här var det.

I USA satt några personer på ett stort multinationellt skivbolag och betraktade bekymrat sina försäljningssiffror i de skandinaviska länderna, där Sverige var den största marknaden. De hade redan konstaterat att deras marknadsföring inte fungerade i Skandinavien. Efter moget övervägande bestämde de att placera en PR-kvinna i Stockholm med ansvar för att utarbeta specifika metoder för marknadsföringen i dessa fjärran länder. Den PR-ansvarige kom, såg och förlorade.

Nordborna var ett säreget folkslag vars musiksmak ofta gick sina egna vägar. I Sverige sålde den så kallade dansbandsmusiken i jätteupplagor. Trots idogt arbete lyckades inte PR-kvinnan förstå
sig på denna märkliga marknad. Den slutgiltiga dödsstöten kom  med landsplågan Köppäbävisan. Sången skrevs av musikläraren Bengt Pegefelt och spelades in tillsammans med hans skolklass.
Den toppade singellistan 8 maj 1981 och låg samma år tio veckor på Svensktoppen, vilket vid den tiden var det maximalt tillåtna.

PR-kvinnan sände över ett exemplar av skivan till sina amerikanska chefer och lät dem förstå att det var omöjligt att sälja deras musik i ett land där en sång som denna toppade försäljningslistan. En kort tid senare drogs hennes tjänst in och hon återvände till USA.

Lyssna på Köppäbävisan

tisdag 8 december 2009

Min mycket inflytelserika blogg

"Svarten.blogspot.com är en mycket inflytelserik blogg. Endast 7,78% av svenska bloggar är mer inflytelserika. Bloggen har plats 1097 av 14108 rankade bloggar."

Det var beskedet jag fick när jag besökte den relativt nya tjänsten inflytande.se Mannen bakom sajten heter Ted Valentin och har utvecklat ett antal webbsajter. Läs mer om inflytande.se

Och hur seriöst är detta rankingprojekt? Ingen aning. Men så länge min blogg betraktas som "mycket inflytelserik" vill jag gärna tro på detta. Så klart.

Humor och kärlek mot rasism och hat



Den före detta amerikanske Ku Klux Klan ledaren Johnny Lee Clary intervjuas av Andrew Denton i talkshowen Enough rope Programmets namn är hämtat från uttrycket "Give someone enough rope and they will hang themselves".

Ni som tycker det underlättar att förstå engelskan om ni får läsa texten kan läsa hela intevjun Skrolla ner och leta efter en kommentar av Andrew Denton som börjar med orden "In '79, I think you would have been about 22..." Där börjar videoklippet.

Det här klippet har legat uppe på Tuben sedan april förra året och många av er har förmodligen redan sett det, men jag upptäckte det först i natt. Det finns naturligtvis mycket jag skulle kunna skriva som kommentar till videon även om den står stadigt på egna ben.

Det brukar sägas att "ingen är så blind som den som inte vill se".
Ett påstående vars korrekthet bekräftas dagligen på internet. Bloggare och andra försöker banka in sin "sanning" i huvudet på meningsmotståndare. Ofta leder det till ett skyttegravskrig där båda sidor blir ännu mer fastlåsta i sina positioner. Ibland slutar lugna, sakliga diskussioner i kränkande tillmälen. Vi borde försöka lära av den svarte pastorn Wade Watts som Johnny Lee Clary berättar om i videon. Humor och kärlek.

måndag 7 december 2009

Dagens middag

Efter två helgmiddagar på restaurang som tillsammans gick lös på omkring 900 kronor (inklusive dryck) har jag nu återvänt till den bistra verkligheten. Dagens middag tillagades vid egen härd och bestod av spaghetti med ketchup och curry. Till anrättningen avnjöts ett glas med prima välkylt kranvatten. Uppskattad totalkostnad 2-3 kronor.

Dessvärre blev jag så exalterad vid blotta åsynen av den smakfullt upplagda måltiden att jag tappade kameran i maten. Jag torkade rent kameraobjektivet med hushållspapper. Om det nu skulle visa sig att jag därmed repat objektivet tillkommer en kostnad på cirka tusenlappen för inköp av ny kamera.

Förbjud burka



Ett avsnitt ur den kanadensiska tv-serien Little Mosque on the Prairie. Originaltiteln på avsnittet är Ban the burka. Se fler avsnitt

Jag ska döpa min son till Muhammed



Johnny Cash sjunger Boy Named Sue Text / Lyrics

And he said, "Son, this world is rough
And if a man's gonna make it, he's gotta be tough
And I know I wouldn't be there to help ya along
So I give ya that name and I said good-bye
I knew you'd have to get tough or die
And it's that name that helped to make you strong"

Cigaretter, whiskey och helvilda kvinnor



Peter Sellers gästar Muppet Show och sjunger Cigarettes, whiskey and wild, wild women Text / Lyrics

En av mina kvinnliga vänner, som är lagd åt det praktiskt filosofiska hållet, har en imponerande förmåga att ställa frågor som gör mig helt svarslös. Ofta får jag dock anledning att fundera över varför hon överhuvutaget kom på idén att ställa frågan. I helgen fick jag ett e-brev från henne med följande innehåll:

När man bjuder på något till kaffet, typ efter maten, så får alltid männen välja mellan whiskey eller konjak, och kvinnorna får någon sorts likör att dricka. Varför är det alltid så? Jag gillar ju också whiskey.

Tja, vad svarar man på det?

"Niqab - nej tack!"


På väg hem igår kväll slank jag in på en restaurang och beställde ett glas rött vin. Jag satte mig i den lite avskilda delen där take away-gästerna väntar på sina beställningar och där de som bara vill dricka ett glas brukar sitta. Det finns TV i rummet och restaurangägaren, som är mycket idrottsintresserad, satt och kollade in matchresultat på text-TV. Förutom ägaren och jag fanns där ytterligare en gäst.

- Nu ska vi se vad Kalla Fakta tar upp ikväll, sa ägaren och bytte till TV4. Programmet skulle handla om muslimska kvinnor i Sverige som bär niqab

- Det här måste jag se, säger ägaren och höjer volymen.

Efter bara några minuter in i programmet flyger ägaren upp från stolen och är mycket upprörd över något som sagts. Han vänder sig till den andra gästen och diskussionen är omdelbart i full gång. De tycks vara ganska överens. Vad som sägs på TV:n går inte att höra. Jag håller mig avvaktande och bestämmer mig för att endast kommentera om jag blir direkt tillfrågad - vilket jag naturligtvis blir. Jag minns inte riktigt allt som sades, men det var allt från tjejerna
i Halal-TV som vägrade skaka hand med Carl Hamilton till en muslimsk praktikant som ägaren haft på restaurangen och som vägrade befatta sig med griskött.

Restaurangägaren är själv invandrare och hävade bestämt att
man naturligtvis måste anpassa sig efter de lagar och sociala umgängesregler som finns i landet där man bor. Om man inte är beredd att göra det får man finna sig i att leva i marginalen. Jag håller med honom, med det lilla tillägget att leva tillsammans
är ett ständigt givande och tagande. Hänsynstagande.

Den här texten är egentligen bara en ursäkt för att få länka till bloggen Monjia på Högsbyn där senaste inlägget har rubriken
Niqab - nej tack!


Kom gärna med ett förslag till text i pratbubblan

söndag 6 december 2009

Liza Garza: My everything



Sångerskan och poeten Liza Garza (MySpace Hemsida) läser sin dikt My everything. Dikten finns på hennes debutalbum Bloombeautiful (2007) och framförs till musik med rapparen Amir Sulaiman De två medverkar även på skivan med soundtracket till dokumentärfilmen New muslim cool

Läs Liza Garza bio, lyssna på fler sånger och dikter och besök hennes blogg

Estradpoet: Sofia Servando Baig



Sofia Servando Baig är 21 år och bosatt i Kanada där hon studerar vid Concordia universitet. Hennes pappa kommer från Pakistan och mamman är av kinesiskt-spanskt ursprung. Sofia gick i en privat katolsk skola i Montreal men såg sig själv som muslim, även om hon vid den tiden saknade de mest elementära kunskaperna om islam.

Hon var 13 år när terroristattacken mot World Trade Center ägde rum den 11 september 2001 och det blev en vändpunkt i hennes liv. För första gången satte hon på sig en sjal/slöja, trots sina föräldrars ogillande. I en intervju förra året sade hon:

The world had already put me into a category that I knew nothing about. You’re forced in this little box and you’re like, ‘Who am I?’  And on top of that, being mixed, being diversely mixed, you’re already so confused about who you are.

Sofia började skriva dikter som en del av sitt identitetssökande.
Sitt första offentlig framträdande gjorde hon 2006 på en poesiafton arrangerad av en lokal muslimsk organisation. Sedan har det rullat på ordentligt med turnéer och uppmärksamhet i media. I september besökte hon Sverige och framträdde i Stockholm och Göteborg i samband med firandet av Eid Al-Fitr

Förra året kom hon ut med poesialbumet Daughter of the sand. Lyssna på dikter från albumet



Sofia Servando Baig intervjuas av CNN.

lördag 5 december 2009

Döp en gata i Uppsala


Ingmar Bergman under inspelningen av Fanny och Alexander vid Fyristorg i Uppsala 1982.

Uppsala kommun ska hedra filmregissören och författaren Ingmar Bergman med en egen gata, men de kan inte komma överens om den ska heta Ingmar Bergmans gata eller Ingmar Bergmans gränd. Nu ber de allmänheten om hjälp och Upsala Nya Tidning ordnar en omröstning på nätet Om resultatet är beslutande eller rådgivande framgår inte. När omröstningen avslutas framgår heller inte, så skynda på. Jalla! Jalla!

Gata eller gränd, det är alltså frågan ni ska ta ställning till. Om man läser Wikipedia så är helt klart vägstumpen inte någon gränd, att den därmed kan benämnas gata är enligt samma källa inte helt självklart. Men jag resonerar så här; om det inte är en gränd så är det något annat och eftersom alternativen är gränd eller gata så röstar jag på det sistnämnda; gata.

Se tidigare blogginlägg om Ingmar Bergman.

fredag 4 december 2009

Suheir Hammad: What I will



Suheir Hammad läser sin dikt What I will.

Suheir Hammad föddes 1973 i Amman, Jordanien. Hennes mor-
och farföräldrar drevs 1948 bort från Lydda och Ramla, tillsammans med 50-70 000 andra palestinier, när israeliska trupper intog städerna. När Suheir Hammad var fem år emigrerade hon tillsammans med familjen till USA där hon fortfarande är bosatt.

Läs artikeln Suheir Hammad: Poet and author och se fler videos
med henne från en palestinsk litteraturfestival som bland annat hölls i Ramallah 2009.

Mayda del Valle: El que no Habla



Mayda del Valle läser sin dikt El que no Habla.

0 (the Oprah magazine) skrev:

Mayda del Valle doesn't waste words. Or time. In 2001, at the age of 22, the Chicago native became the youngest poet and first Latino to win the Individual National Poetry Slam. Since then, her bracing style—informed by Latin jazz and hip-hop—has set off sparks on Russell Simmons's Def Poetry HBO series and Broadway show; in May she performed at the White House at the invitation of the president and First Lady. When O asked del Valle to talk about what she does, she composed this poem (se video).

Klicka nedan vid "Etiketter" för att läsa om och höra mer av Mayda och andra framstående estradpoeter.

Ett julkort betyder så mycket



En film från brittiska postverket: Christmas is Coming (1951)

Jag har helt slutat skicka julkort på det traditionella sättet; genom att stoppa ett kort i en låda och låta "snigelposten" frakta det till en annan låda. Lite grann skäms jag över det, eftersom jag blir så glad över de få julkort jag fortfarande får i min egen brevlåda vid ytterdörren. Men numera blir det alltså för egen del bara ett e-brev med lite julstämning som hälsning till släkt och vänner. Dock skulle det inte falla mig in att SMS:a en julhälsning. Där går gränsen.

Rekordåret för julkort i Sverige var 1995, då fraktades 67,4 miljoner julkort kors och tvärs genom landet och bars ut av 15 000 brevbärare. Sedan dess har antalet skickade julkort dalat och siffran ligger nu strax under 40 miljoner. I en SIFO-undersökning svarade 1747 personer, 15 år eller äldre, på samma fråga som jag ställer till er i högermarginalen, "Ungefär hur många julkort skickar du?”:

1–5: 13 procent
6–9: 7 procent
10–19: 31 procent
20–49: 41 procent
50–99: 6 procent
100 eller fler: 1 procent
Vet ej: 1 procent

Enligt samma SIFO-undersökning uppgav 7 av 10 att de var ganska eller mycket viktigt att hålla på julkortstraditionen och att julkorten var ett tecken på omtanke och viljan att göra någon glad.

Här hittar ni uppgifter om sista inlämningsdagar för jul- och nyårsförsändelser med post inom Sverige och till utlandet.

torsdag 3 december 2009

Estradpoeterna i Uppsalas SM-lag


Foto: Hans E Ericson/UNT
Fr.v: Bita Yari, Saman Faramarxi, Nahide Arabadji och Alexandra Manuszewski.

Igår kväll var det final på Ofvandahls konditori i Uppsala inför SM i estradpoesi, eller poetry slam, om ni föredrar den benämningen. De fyra poeter som ska representera Uppsala i SM röstades fram. Själv jobbar jag i natt och hade ingen möjlighet att finnas med i publiken. Grrr!

SM-gänget består av Alexandra Maruszewski, Bita Yari, Saman Faramarxi och Nahide Arabadje. Jag har tidigare uppmärksammat Nahide och Bita på bloggen. Se en video med Saman Faramarxis uppläsning och läs reportaget i Upsala Nya Tidning

Se även Arig Idris blogg med fem frågor till Bita och Saman



Bita Yari läser en dikt om hiphop-kulturen.

onsdag 2 december 2009

Cherin > Svarten > Mikaela


Tittade nu på kvällskvisten ännu en gång in hos bloggarna Cherin och Mohammed och upptäckte - till min stora glädje och förvåning - att jag tilldelats awarden ovan. Tusen tack :-)

Jag sänder den vidare till Mikaela Hennes blogg har jag tidigare beskrivit med orden; "vardagsskildringar blandas med livets stora extensiella frågor, stort allvar lättas upp med en härligt befriande humor. Dessutom har hon en stor portion prestigelös självironi."

Mohamed Omar om möten med judar

Jag läste nyligen andra delen av Mohamed Omars självbiografiska
Min berättelse där han beskriver möten med judar verksamma inom
det svenska kulturlivet. Omars motbjudande text ligger på samma nivå som de mest vämjeliga inläggen på diverse islamofobiska bloggar. Ja, kanske är det till och med så att Omar ligger snäppet lägre. Islamofoberna försöker åtminstone ibland ge sken av att det handlar om religionskritik, hos Omar är hatet okamouflerat.

Man behöver inte ens vara jude för att bli utsatt för Omars antipati mot judar. När han möter Dritërio Kasapi, tidigare konstnärlig ledaren på Gottsunda Dans & Teater i Uppsala, blir han tveksam över hans ursprung och skriver: "Jag är ännu osäker på Kasapis etniska tillhörighet. Makedonien har en brokig befolkning. Förutom en stor vårta på höger kind, som han ofta kliade på, var han dock kusligt lik juden Francois Bronett (1932-1994), den skattesmitande cirkusdirektören."

Jag tycker det kan vara på sin plats att någon även beskriver sina intryck av Omar. Jag skall därför citera Jonas De Geer, en person vilken Omar den 23 april i år beskrev på följande sätt : "De Geer är en man som jag har djup respekt för, har alltid haft det, han var en som jag såg upp till i min ungdom, och som jag har tänkt på som en broder."

Denne De Geer hade drygt tre månader tidigare fällt följande omdömen om den gamle vännen Omar: "Han har alltid varit totalt opålitlig och samvetslös" och har "grundmurade antipatier mot judar". De Geer fortsätter: "Som alla psykopater har han kunnat dupera folk och förställa sig under lång tid, men till sist tar hat och hybris i kombination överhanden." I en replik till Omars lovord 23 april skriver De Geer: "Det lär ta tid att övertyga mig och många andra att du lagt av dig narrkåpan för gott. Den blir 'second nature' för vissa."

Julbrygd från Gambia


Affärerna har börjat med sin julskyltning och träden efter Fyrisån
i centrala Uppsala har pyntats med ljusslingor. Innan julen är här kommer jag som vanligt att vara trött på allt som har med jul att göra, så jag kan lika gärna kapitulera redan nu och själv pynta lite på bloggen. Fast det här ölet har egentligen inget med julen att göra, utan är uppkallat efter Gambias huvudstad Banjul. Nedan kan ni se er omkring i Banjul Breweries lokaler.