tisdag 24 april 2007

Animerad film: Kirikou



Kirikou och den elaka häxan

Sång: Amadou & Mariam Deras hemsida innehåller flera musikvideos.
Kompositör: Youssou N'Dour Hans hemsida innehåller också flera musikvideos.

Den som varit en flitig besökare på bloggen (om det nu finns någon sådan) har knappast kunnat undgå att märka att jag är väldigt förtjust i animerad film. Tänker inte utveckla det vidare just nu, utan konstaterar bara att så är det.

Under min dotters uppväxt gick vi nästan alltid på bio varannan söndag, oftast var det någon animerad film vi såg. Mellan biobesöken blev det också en och annan VHS/DVD med gamla och nya animerade filmer.

Vår gemensamma favoritfilm är utan tvekan Kirikou och den elaka häxan. En helt underbar film med ett högst personligt bildspråk. Filmen släpptes 1998 och hade premiär i Sverige samtidigt som någon av alla dessa stora barnfilmsatsningar från Disney. Jag minns att vi bara var sju personer i biosalongen som med fascination följde Kirikous äventyr på filmduken.

Till julen 2005 kom uppföljaren Kirikou och vilddjuren. Eftersom min dotter befinner sig utomlands har jag avstått från att se den. Det skulle faktiskt kännas som ett förräderi att se den utan hennes sällskap. Men när hon kommer hem i början av sommaren drar vi ned rullgardinerna och låter DVD:n snurra fram ännu en berättelse om Kirikou.

I veckan var filmens upphovsman Michel­ Ocelot på besök i Stockholm under filmfestivalen Junior och Svenska Dagbladet träffade honom (2007-04-21)

Handledning till Kirikou och den elaka häxan utgiven av Svenska Filminstitutet

Köp Kirikou och den elaka häxan och Kirikou och vilddjuren

Inga kommentarer: