måndag 23 juli 2007

Om barnäktenskap på muslimsk chatt

Ni som besökt min blogg tidigare har knappast undgått att lägga märke till att den innehåller en hel del material om islam och muslimer. Den grundläggande anledningen till det är helt enkelt att jag är intresserad av religion, filosofi och samhällsfrågor. Och just islam har ständigt varit aktuellt i media efter terrorattackerna mot World Trade Center den 11 september 2001.

Den bild medierna förmedlar av islam upplever jag som väldigt ensidig och negativ. På chattar, bloggar och hemsidor kan det ta sig uttryck i rent rasistiska angrepp på muslimer som grupp. Finanstidningen Dagens Industris nätupplaga har bannlyst all diskussion om islam på sitt medlemsforum på grund av alla rasistiska och främlingsfientliga inlägg. Själv har jag försökt bidraga till en något mer nyanserad bild av religionen och dess utövare genom att lägga ut material på bloggen som normalt inte uppmärksammas i media.

Mitt intresse för islam gjorde också att jag sökte mig till ett svenskt muslimskt internetforum för att få möjlighet att diskutera religion med muslimer. Att det blev det forum det blev var en ren tillfällighet. I början raderades mängder av mina inlägg. Jag tror det berodde på både min och forumadministratörens oförmåga att anpassa sig till den nya debattsituationen. Efter en tid sattes en "snällare" administratör in och toleransnivån höjdes åtskilliga snäpp.

Diskussionerna var i regel inte särskilt avancerade eller kontroversiella, men det var en trevlig och vänlig stämning på forumet så jag fortsatte att titta in för att läsa och ibland även skriva inlägg. Men för ett par veckor sedan ändrades plötsligt tonläget på forumet, några skribenter hade fått nog. "Felaktiga" åsikter skulle bekämpas, "risken finns ju att stolligheterna får fäste. Det är som med ogräs, man gör bäst i att tidigt bekämpa tendenserna", som en skribent uttryckte det.

Nåväl, inte mycket att säga om det. På ett debattforum får man räkna med mothugg. Det tråkiga var dock att tonfallet mot oss icke-muslimer började bli allt mer nedlåtande med kommentarer som "Du är inte i en position där du kan förklara för muslimer vad som möjligen är och inte är fel" och "Jag behöver inte argumentera mot eller för någonting utan hänvisar till Imamens svar".

Jag övervägde att sluta skriva på forumet men tittade ändå in lite då och då. För knappt en vecka sedan påbörjades en diskussion om att gifta sig ung. Jag kunde inte låta bli att fråga vad som menades med "ung" i antal år räknat. En av de mest påstridiga "uttolkarna av islam" skrev:

"Den övre gränsen för när människan övergår från barn till vuxen är vid 15 år. Islam gör ingen skillnad mellan att vara könsmogen och vuxen. Att bli vuxen innebär också att man blir kapabel att fullkomliga ett äktenskap."

Jag hävdade att man självklart ska följa svensk lag, dvs 18 år är lägsta ålder för äktenskap och fick till svar:

"Ja, nu hamnar vi ju i ett dilemma. Självklart ska svensk lag följas. Men det uppstår vissa problem. Man kan ju trots allt vara gift enligt konstens alla regler och inte nödvändigtvis registrera sitt äktenskap hos skatteverket. Man lever precis som många frigjorda moderna människor tillsammans, i vad som kan beskrivas som ett sambo-förhållande enligt svensk lag, men i ett äktenskap enligt Islam."

Jag blev mycket upprörd över dessa skriverier, som inte bara försökte påvisa hur man kringgår den svenska äktenskapslagen, utan även höll dörren öppen för sexuellt umgänge med minderåriga. Jag kontaktade forumets administratörer via email och hänvisade bland annat till forumets egna regler:

"Alla diskussioner som är omoraliska eller olagliga är förbjudna i forumet. Detta inkluderar de resonemang där det av individen kan tyckas moraliskt försvarbart att bryta mot lagen."

Något svar har jag ännu inte fått och inlägget ligger fortfarande kvar på forumet.

Avslutningvis några kloka ord från Abd al Haqq Kielan, imam och ordförande för Svenska Islamiska samfundet:

"Imamerna måste komma från våra egna svenska muslimska ungdomar. Det är i längden det enda raka om vi vill integrera oss och vår tro här i vårt eget hemland, Sverige. Alla muslimska länder utbildar sina egna ungdomar, och islam blir därigenom en fungerande faktor i samhällsprocessen. När imamerna kommer från utlandet tar de med sig värderingar och attityder som ofta inte fungerar här, och som i värsta fall innebär segregering och konflikter."

Ur artikeln Vi svenska muslimer vill inte ha sharia-lag Expressen 2007-02-27

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med barnäktenskap är en knepig fråga! Eftersom profeten gifte sig med Aisha när hon var sex år enligt haditherna, och äktenskapet fullbordades när hon var 9 år, så går det inte att argumentera för att barnäktenskap är fel enligt islam - man kan bara säga att samhällets lagar måste följas!

Anonym sa...

Jag måste rätta till lite nu, aisha var 9 år när hon gifte sig med profeten mohammed, och 15 när hon fullbordade det.. .

Svarten sa...

Vart har du fått den uppgiften ifrån, Emma?

Enligt flera hadither, bland annat av Sahih Bukhari, var Aisha 6 år när hon gifte sig och 9 år när äktenskapet fullbordades. Här har du en länk till en av haditherna:
http://tinyurl.com/c4887

Anonym sa...

Ja, Aisha var sex år när Muhammed tog henne till hustru. Han började ha samlag med henne vid nio årsålder. Hon hade med sig sina dockor när hon flyttade till Muhammed sex år gammal. Hennes far ville inte att Aischa skulle ges till Muhammed-men han hade inget val. Aischa tillfrågades inte utan ställdes inför faktum. Eftersom sharia baseras på Koranen och hadhiterna så innebär det att laglig giftasålder på flickor är nio år-vilket också praktiseras i länder som Iran och Afganistan.

Jag blir så förvånad när människor diskuterar islam utan att ha några kunskaper. Islam betyder fred säger folk, nej islam betyder underkastelse.

Jag har varit på många forum där man accepterar att flcikro kan giftas bort från nioårsålder.

Anonym sa...

months (in the above Verse).



--------------------------------------------------------------------------------
Volume 7, Book 62, Number 64:
Narrated 'Aisha:

that the Prophet married her when she was six years old and he consummated his marriage when she was nine years old, and then she remained with him for nine years (i.e., till his death).



--------------------------------------------------------------------------------
Volume 7, Book 62, Number 65:
Narrated 'Aisha:

that the Prophet married her when she was six years old and he consummated his marriage when she was nine years old. Hisham said: I have been informed that 'Aisha remained with the Prophet for nine years (i.e. till his death)." what you know of the Quran (by heart)'

Anonym sa...

hej jag hade precis skilt mig träffade som jag trodde min stora kärlek i livet han var från marocko hans bror var och är imam i göteborg han vilket idag tror har tagit ifrån mig allt som människa som kvinna jag visste när vi träffades att åldersskillnaden var stor han övertygade mig att allt enligt islam var möjligt han pratade om profeten och allah hur stor han är efter fem år när han har fått alla tillstånd i sverige var eller är jag som kvinna eller människa inte värd något han har tagit ifrån mig allt jag gjorde allt för honom i islams namn jag undrar eftersom jag läst koranen jag vet vad som står men hamnar i den här sitsen där jag förstår att man i sverige och runt om i världen hatar muslimer