lördag 12 juli 2008

Ät schyst i Uppsala

- Jag har tvingats till gratisarbete, jag har blivit sexuellt trakasserad av krogägare, jag har fått sparken på grund av att jag blev sjuk, jag har bara fått ett anställningskontrakt en gång - och jag har dessutom blivit erbjuden svart lön på de flesta mindre krogar jag har jobbat på. Det är en jäkla skitbransch, som borde rensas upp, säger en servitris till Upsala Nya Tidning

Endast var fjärde restaurang eller serveringsställe i Uppsala med alkoholtillstånd har tecknat kollektivavtal för sin personal med facket. Flera av Uppsalas stora och kända krogar saknar avtal, skriver Upsala Nya Tidning i dag.

På sin hemsida skriver Hotell- och Restaurangfacket:

Anställda inom hotell- och restaurangbranschen gynnas om fler arbetsgivare tecknar avtal. Om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen måste arbetsgivaren hålla sig till vissa givna regler (till exempel minimilön, arbetstid, semester och försäkringar).

För att du ska kunna välja att gå på ställen som tecknat kollektivavtal, för att garantera sina anställda schysta löner och anställningsvillkor, har Hotell- och restaurangfacket tagit fram Schysta listan.


Kolla om din stad och ditt favoritställe finns med på listan

Schysta listan för Uppsala kommun

3 kommentarer:

Anonym sa...

Uselt att inte ha kollektivavtal.
Där rök en av mina favorit restauranger för inte vill jag gynna en som inte ser till att de anställda har en trygg tillvaro.
Jag hoppas du njuter och har det gott min trevliga röst i´natten.
Wim

Svarten sa...

Inte ett enda av mina favoritställen finns med på listan. Det här blir en tung match mellan samvete och principer.

nitza sa...

Listan, är det krogar med eller utan avtal, huur som är du välkommen hen till oss på middag någon gång. Här kör vi med avtal.....