onsdag 20 augusti 2008

Mylta - norrlands guld

En arbetskompis kom tillbaka från semestern och gav mig igår kväll en stor burk med hjortron, som hon plockat uppe i norrland. Gissa om jag blev glad. Svar: Ja, mycket! Hjortron är bland det godaste jag vet och det var länge sedan jag åt nyplockade.

Mängder av gamla minnen väcktes till liv från min barndoms sommarlov hos en släkting i Jämtland, de avslutades alltid med hjortronplockning på någon myggig myr. Den stora belöningen var att vid hemkomsten få äta - så mycket jag orkade - hjortron ihoprörda med vispgrädde på nygräddade våfflor. Mums fillibabba!

Jag har alltid trott att det var just den där röran som kallades mylta, men så är det inte, om man ska tro Wikipedia och diverse recept
I vilket fall, i min barndoms föreställningsvärld var mylta en röra av hjortron och vispgrädde.

Så snart närbutiken öppnat går jag i väg och köper vispgrädde, sedan hem och plockar fram våffeljärnet. Jag kan knappt bärga mig - tar ytterligare en liten sked hjortron ur burken och sänder mina allra vänligaste tankar till min fina arbetskompis.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det mumsigt och jag anar att du är värd en burk av norrlands guls.
mowi

nitza sa...

Ät och njut. Det kommer alltid nya år med nya bär som står där på myren och väntar på att plockas.