söndag 7 september 2008

Vad gör muslimerna under ramadan? Äter!

På baksidan av AbdulWahid Morrones Boken om fastan som enligt förlaget är ett oumbärligt stöd för svensktalande muslimer, står det:

"Fastan kräver självbehärskning och disciplin, vilket står i skarp kontrast till den moderna människans njutningslystna sätt att leva. Genom att tillfälligt upphäva människans beroende av det jordiska livet, förstärks kontakten mellan människan och hennes Skapare."

Är det jag eller muslimerna som har missförstått det här med fastemånaden Ramadan? Jag börjar faktiskt undra när jag lyssnar på mina muslimska vänner; de är fullständigt fixerade vid mat under Ramadan. De tänker på mat, drömmer om mat, pratar om mat och formligen vräker i sig mat på kvällarna. Att äta en stadig frukost och sedan frossa i mat på kvällen - ska det kallas att fasta?

Aftonbladets ramadanblogggare kan knappt skriva ett inlägg utan att på något sätt behandla ämnet mat. För ett par dagar sedan postade hon ett inlägg med rubriken Beredd att avge ett löfte till alla besökare.

Aha, tänkte jag, nu kommer det; hon tar tillfället i akt att lova börja bära hijab (muslimsk sjal), att besöka fredagsbönen i moskén lite oftare, eller något liknande. Men, inte.

Hon berättar att mamma är på besök, vilket innebär att det blir "riktigt häftiga maträtter". Hennes löfte är "att ta bilder (på mat) och skriva ner recept (på bloggen)". Hon höll sitt löfte.

Själv arbetar jag heltid och har ständigt nattarbete. Det innebär att jag under nästan hälften av årets dagar äter en sen middag och sedan tar ett par smörgåsar på jobbet vid 4-tiden på morgonen. Det är allt. Inget märkligt med det.

Men kanske är jag orättvis. Kanske ser jag, precis som grodan på brunnens botten, bara en liten del av himlen och generaliserar alldeles för grovt. Förmodligen kommer under ramadan den andliga upplevelsen och den ökade närheten till Gud i första hand för de allra flesta muslimer. Så är det nog. Eller har kanske det sekulariserade Sverige urholkat, droppe för droppe, även muslimernas tro.

Förresten, det är säkert helt annorlunda i andra länder. I USA tar man religionen på mycket större allvar än i Sverige, det gäller oavsett vilken tro man bekänner sig till. För att inte tala om de muslimska länderna i mellanöstern - jisses, där är det fem böner om dagen, moskébesök, fasta och stenhård disciplin som gäller. Antar jag.

Link-TV gjorde för ett par år sedan en dokumentärfilm om vad muslimer egentligen gör under ramadan. Se det avslöjande reportaget. Men först blir det reklamfilm

Inga kommentarer: