söndag 30 november 2008

1 advent: Hälsning till sverigedemokraterna

Det är märkligt hur fort man skaffar sig nya "traditioner". Jag upptäckte i dag att under de snart tre år jag haft bloggen har
jag redan skaffat mig återkommande händelser som jag på något sätt uppmärksammar. Det har skapats en tradition.

Till exempel har jag varje år uppmärksammat årsdagen av mordet på Fadime Sahindal, nazisternas mord och övergrepp på judar under Kristallnatten, muslimernas fastemånad ramadan, och till jul har jag lagt ut samma video och sång. Tydligen har jag något slags behov av att skapa traditioner även i mitt lilla hörn av cyberrymden.

Gemensamma nationella traditioner är en form av kollektiva ritualer som skänker trygghet och är en del av vårt kulturarv, vår identitet, sägs det. Men jag är mest överraskad över hur snabbt vi förändrar och skapar nya traditioner inom olika samhällsområden. Nu är pizza, spaghetti, kebab och hamburgare svensk husmanskost.

I dag är det första advent och vi plockar fram den elektriska ljusstaken och kanske även tänder ett första levande adventsljus. Många hänger upp en advents-/julstjärna i fönstret och barnen öppnar första luckan i advents-/julkalendern. Alla vet att det är så vi firar advent i dag.

Men för hundra år sedan var alla dessa självklarheter helt okända i Sverige. Flera av dessa seder kom från Tyskland under 1900-talet. Adventsljusstaken kom hit under 1930-talet i form av en liten gran där det varje dag under advent tändes ett ljus. Den ersattes av ljusstaken med fyra ljus, ett för varje söndag. I dag har den i många hem ersatts av den elektrisk ljusstaken med sju ljus.

Adventsstjärnan kommer också från Tyskland och blev populär i Sverige först efter andra världskriget. Även adventskalendern är importerad från Tyskland. Den första svenska adventskalendern gavs ut 1934 av Sveriges Flickors Scoutförbund. Radion började sända adventskalenderprogram 1956 och 1960 visades de första gången i svensk TV.

Bilden och rubriken på denna bloggpost har också blivit en tradition på bloggen, de är samma som förra året vid den här tiden.

Inga kommentarer: