tisdag 16 december 2008

Halal-TV om fotboll och religion

Med ständigt nattarbete får man lite udda dygnsrytm även när man är ledig. Vid 5-tiden nu på morgonen tittade jag på gårdagens Halal-TV om fotboll och religion. Det klart bästa programmet i serien. Det anser jag trots att jag bara är måttligt intresserad av fotboll.

Uppriktigt sagt tycker jag att de sex tidigare programmen har varit "så där". Väl värda att se, men jag hade väntat mig fler nya infallsvinklar. Det var dock riktigt underhållande och tankeväckande att se Carl Hamilton tappa masken när han inte fick skaka hand och att höra sverigedemokraternas partiordförande mumla om vad svenskhet innebär; "jag vet inte om det här är rätt forum", "det är väldigt svåra frågor".

Man är svensk när man håller på det svenska fotbollslandslaget.
Kan det vara en lämplig skrivning för sverigedemokraternas partiprogram? Och det går lika bra att ha huvudduk som plastig vikingahjälm på skallen när man hejar på Sverige.

Att programmen fått så mycket uppmärksamhet här på bloggen har mest berott på att jag blivit heligt förbannad över alla tarvliga påhopp på de tre tjejerna från diverse mediatyckare, allt från rabiata anti-islamister till så kallade sekulära muslimer som säger sig skämmas över programmen och tjejernas deltagande.

Om ni missade programmet igår kan ni, som jag gjorde, se det på SVT:s hemsida under 30 dagar framöver. Måndagen 22 december sänder SVT2 20.00 programmet Efter Halal, en timmes paneldiskussion om ett av SVT:s mest omdebatterade program.

Nu väntar jag bara på att TV-sporten skall plocka in någon av halal-tjejerna som expertkommentator - det behövs lite andra perspektiv på fotboll än att "bollen är rund".

Se även artikel på dagens DN Debatt "Halal-tv skymfas i medierna" av Cherin Awad (jurist), Dalia Kassem (läkarstuderande) och Khadiga Elkhabiry (tandsköterska).

Inga kommentarer: