onsdag 17 december 2008

Marcia Miranda: Thiefing Parang Band



Musikvideo med Marcia Miranda: Thiefing Parang Band (4:10)

Ute är det mörkt och trist, vattenpölar i stället för snö på vägen utanför mitt fönster. Det är naturligtvis den nya TV-metereologens fel - det också. Vissa debattörer, som Sara Mohammad och Dilsa Demirbag-Sten, anser att hon och hennes två kompisar inte borde
få medverka i TV.

I vilket fall som helst önskar jag mig långt, långt här ifrån. Om jag nu inte kan få snö och julstämning, så vill jag ha värme, havsvindar, palmer och skön musik. Trinidad i västindien skulle passa mig bra. Så här i jultider är det inte soca-musik som gäller där utan parang.

Under julen drar parangbanden från dörr till dörr, spelar och sjunger, och förväntar sig någon form av belöning. Vänner och bekanta hänger på och sällskapen kan bli riktigt stora. Av videon att döma är det tydligen även en del som tar egna initiativ om gåvorna inte anses tillräckliga.

Parang-musikens ursprung är omtvistat. En del hävdar att musiken är ett arv från den spansk kolonialtiden 1498-1797. En annan teori är att den kom från Venezuela med de imigranter som under tidigt 1800-tal flyttade till Trinidad för att arbeta på kakaoplantagen.

Inga kommentarer: