tisdag 30 december 2008

Nyregistrerad långivare hos Kiva.org

Igår registrerade jag mig hos Kiva.org för att börja låna ut små summor, mikrolån, till kämpande entreprenörer runt om i världen. Tyvärr har jag inte kommit i gång med utlånandet ännu eftersom det blev lite krångel med mitt PayPal-konto som jag inte använt på länge. Men det kommer att ordna sig inom de närmaste dagarna.

När jag tidigare varit in på Kivas hemsida har det funnits många låntagare som väntat på lån. Jag kunde söka på olika länder, till exempel Ghana, och se flera olika entreprenörer presentera sig och sin affärsidé. Men under julen och mellandagarna har det varit annorlunda. Det har varit få låntagare och många långivare. Ibland inga låntagare alls. En kvinna i Nigeria som behövde 600 dollar för att investera i sin affärsverksamhet fick ihop hela beloppet på ett par timmar, de flesta långivarna bidrog med 25 dollar.

Så här har det sett ut under den senaste veckan:

  • 13 965 nyregistrerade långivare
  • 12 061 långivare har tillsammans lånat ut
  • 959 400 dollar till
  • 2 776 olika entreprenörer
Claudia Villalba består av 14 entreprenörer i Bolvia som i dag fick sitt lån på 4 725 dollar genom olika personer runt om i världen, en nyregistrerad läkarstuderande i Uppsala var en av de 97 långivarna.

Inga kommentarer: