söndag 8 februari 2009

Meningen med livet



Söndagkväll. Det innebär ett obligatoriskt besök på något av de få ställen i Uppsala där det erbjuds Guinness på fat - det är endast så ölet skall drickas.

Sedan några månader tillbaka har det tack och lov blivit tillökning
på Guinness-på-fat-fronten i stan. I slutet av oktober förra året öppnade The Shamrock på Klostergatan, ett litet mysigt ställe med "familjekänsla", god mat och live-musik Stället drivs av irländaren Attila Toth och hans fru Alena Sullivanova.

9 kommentarer:

Anonym sa...

hehe de bästa reklamfilmerna är just reklam för öl :P synd man inte får dricka det som muslim ;)

Svarten sa...

Om jag förstått Koranen rätt finns det både för- och nackdelar med alkohol, men eftersom nackdelarna överväger - vilket de gör, ur ett större samhällsperspektiv - så bör man avhålla sig från alkohol.

Rätt mig om jag har fel.

Anonym sa...

Du har helt rätt. Ta tex Vinäger eller ättika (tror det är vinäger) har alkohol, men det är "god alkohol" och shiamuslimer (vet inte hur sunnis ser på saken) ser det som något positivt att använda just det.
Jag har hört att öl är bitter? Eller det finns olika versioner? För jag provade alkoholfri öl en gång och det smakade inte gott alls...

Svarten sa...

Jag har praktiserande (fem böner om dagen, osv.) muslimska vänner (sufi) som smakar alkohol ibland.

Själv är jag inte muslim, och måttlig med alkohol, men Guinness är som ett stort mjukt moln i munnen. Jag tror Muhammed, med sin uppskattning av kalla, söta drycker, skulle ha gillat Guinness. (Huvva, får man skriva så?).

Med all respekt,
Svarten

Anonym sa...

Hahah no idea min vän, tror en wahabi skulle älska att skära av dig halsen med sitt spetsiga svärd för de orden ;)
Jag smakade alkohol en gång i mitt liv, min farbror kom hem från kriget och han var alkis, den ende i familjen som drack :P och han tvingade i mig lite och jag minns att det var bittert. Hur ser de praktiserande vännerna till dig på drickandet? Jag som muslim får tex inte ens sitta vid ett bord där man serverar alkohol..
Sen har man ju som du nämnde, de positiva egenskaperna, som tex ett glas vin om dagen är bra för hjärtat mm

Svarten sa...

En lustigkurre, som Muhammed tydligen gillade, fick en och annan örfil av profeten för att han drack alkohol, men mer än så blev det inte. Jag tror inte alls att Muhammed var så fördömande som många av hans efterföljare i dag är.

Narrated Umar bin Al-Khattab:

During the lifetime of the Prophet there was a man called Abdullah whose nickname was Donkey, and he used to make Allah's Apostle laugh. The Prophet lashed him because of drinking (alcohol). And one-day he was brought to the Prophet on the same charge and was lashed. On that, a man among the people said, "O Allah, curse him! How frequently he has been brought (to the Prophet on such a charge)!" The Prophet said, "Do not curse him, for by Allah, I know for he loves Allah and His Apostle."

[Sahih al-Bukhari, Vol. 8, #771]

Anonym sa...

lol rolig story men problemet med Hadither är att det finns 100 000-tals, och inte många av dessa är helt sanna. Jag har dock aldrig hört talas om det här, och jag kan skryta med att jag diskuterat islam i runt 12 år på nätet vid det här laget. Koranen kommer dock först och i den är alkohol förbjuden i flera passager, i några av dem sägs det något om att det kan vara av godo också, men att det onda överstiger.
Jag gillade hadithen dock :P men har svårt att tro att Profeten slår någon med en örfil, islam förbjuder att huden rodnar :P
så blev det nån guinness igår?

Svarten sa...

Nej, det blev faktiskt ingen Guinness igår. Konstigt nog överlevde jag ändå :-)
Enligt en forskningsrapport för några år sedan är en Guinness om dagen bra för att förhindra blodproppar.

Jag har aldrig lyckats bli riktigt klok på hur shiamuslimer förhåller sig till alla dessa ahadith. Finns det ett kort och klargörande svar? Sahih Bukhari anses ju, åtminstone av sunni, vara den mest trovärdige.

Förresten, det var nog ingen örfil, bara en liten klatsch :-)

Anonym sa...

Alltså muslimer överlag kan sättas in i tre kategorier:
1 De som tror på allt som står i dessa haithböcker, eftersom de heter Sahih (sann) Bukhari.
2. De som inte anser att haditherna ska spela någon roll
och 3 shias och sunnis som menar att man måste kolla alla hadither för sig och se ifall de är sanna eller ej. Inom shia har vi hadithböcker, mest kända är al Kafi. I den samlade den lärde, al Kulayni haditherna med dem som var mest sanna i början och de som var minst sanna på slutet. Så vetenskapen om haditherna heter al rijal. Då sitter lärda och kollar, vem förmedlade haditherna, går de emot koranen? Den som förmeldade var han en känd lögnare? osv.
Quranister (anhängare av khalifa) som menar att Koranen har vissa felaktiga suror, de tror inte på haditherna alls tex..

Pappa fick propp en tid sen, i guess han borde ha druckit lite guinness ;)