måndag 9 februari 2009

Profeten Muhammed får sig ett gott skratt

I en hadith som återfinns i Sunan Abu Da'uds (Dawood) samling berättar den militäre fältherren 'Amr ibn al-'As:

Jag hade en sexuell dröm en kall natt under slaget vid Dhat as-Salasil Jag var rädd, om jag tvättade mig skulle jag frysa ihjäl. Därför utförde jag tayammum (rituell tvagning utan vatten) och ledde mina följeslagare i gryningsbönen.

De nämnde detta för Allahs sändebud. Han sade: "Amr, ledde du dina följeslagare i bön när du var sexuellt besudlad?" Jag berättade för honom om anledningen till varför jag var förhindrad att tvätta mig. Och jag sade: Jag hörde Allah säga; "Ta inte död på dig själv. Sannerligen, Allah är barmhärtig emot dig". Allahs sändebud skrattade och sade inte någonting.


Källa: Sunan Abu Dawood, Vol. 1, #334

2 kommentarer:

Anonym sa...

hehe..Amr ibn al As räknas till en av arabernas törsta lurendrejare ;)
I slaget vid siffin mötte hans här, då tidens kalif Alis här. Ali var och är känd bland alla muslimer för att vara en man man inte kan möta i envig och överleva. De enda som gjorde det var personer som Amr ibn Al Aas..Slagfältet var fyllt av damm och plötsligt såg Amr att han hade självaste Ali framför sig, amr tog av sig kläderna och stod naken inför Ali. Ali skämdes å Amrs vägnar så mycket att han lät honom löpa som den fegis han var ;)
http://www.youtube.com/watch?v=22JF_1qCR9U

Finns många stories om hur denna Amr ibn al As ändrade Islamisk historia, och kom undan med det ;)
Vid ett slag mot Ali, när Amrs och Muawiyas män höll på att förlora så lät han sina män trä på koranen på sina spjut, detta splittrade Alis här, då hans män inte ivlle slåss mot "muslimer" även när han sa till dem det är ett trick..Samma amr fick då ta hand om överläggningarna vid det slaget. Han sa till Alis sändebud i tältet, lyssna, jag gillar inte min ledare Muawiya, du borde också ta avstånd från Ali. Låt oss gå ut till folket, och ta avstånd från dessa två ledare. Idioten som var Alis sändebud, stod framför altl folk och sa Ali borde inte få vinna slaget. Amar ställde sig framför massorna och sa hör ni? Även Alis sändebud tog avstånd från honom. Därmed överlevde Amr och hans gäng kampen och Ali fick nästa år möta samma personer som tvingade fram överläggnignarna och som tvingade honom att stoppa kampen pga Koranen på spjuten, de kallades för Khawarij (de som lämnade)

Så ja Amr var smart den jäveln :P

Anonym sa...

kära bahlool som alltid visar sin rätta sida när det passar! men namnet säger väl mycket av dig mr Bahlool! var det inte denna Amr Ibn alaas som öppnade Egypten eller var han lika fek då!
han och Omar ibn alkhatab kommer alltid vara en plåga för er, Då Omar tog er från mörkret till ljuset men ni valde mörkret igen!