måndag 16 februari 2009

Muslimsk teolog: Förintelsen var Guds straff



Jag förstår inte arabiska och kan inte garantera att översättningen är korrekt. Ni får gärna höra av er om ni har synpunkter på videon.

Under de senaste två veckorna har Youssef al-Qaradawi, som anses vara en auktoritet inom islamisk teologi, i sitt tv-program kommit med uttalanden där han hävdar att förintelsen var Guds straff av judarna. Programmet ses av tiotals miljoner tittare i Mellanöstern och Europa.

Youssef al-Qaradawi är ordförande i Europeiska fatwarådet, som bland annat ger vägledning åt Islamsk Råd i Norge. De tar inte avstånd från al-Qaradawis uttalanden. Lars Gule, expert på islam
vid högskolan i Oslo, anser att uttalandena är groteska och uppmanar Islamsk Råd att ta ett initiativ till att kasta ut al-Qaradawi ur Europeiska fatwarådet.

Källa: Aftenposten 2009-02-15

Redigerad 18.00, 2009-02-16:

I dagens artikel Muslimer tar avstånd från Hitlerhyllning citerar Dagens Nyheter representanter från norska Islamsk Råd och Sveriges muslimska förbund som båda tar avstånd från al-Qaradawis uttalanden.

- Att förneka Förintelsen eller som al-Qaradawi hävda att det är Guds straff mot judarna är något vi helt tar avstånd ifrån, säger ordföranden i Sveriges muslimska förbund, som ingår i paraplyorganisationen Sveriges Muslimska Råd

5 kommentarer:

Anonym sa...

Judarna själva säger att de blev straffade (kan du läsa mera om hos mig) vad det gäller qardawi så har han både goda och dåliga sidor..han är en av de stora sunnis som vägrar tillåta att shias mördas, samtidigt är han ortodox i såna här frågor som synen på judarna osv

Svarten sa...

"ortodox i såna här frågor"

Ortodox efter vilken skala, rörelse eller vad du nu syftar på?

Själv tycker jag det är självklart att kraftigt fördöma sådana yttranden, oavsett om han sedan även har goda sidor. Glädjande att även talesmän för stora muslimska organisationer anser det.

Å andra sidan har jag tidigare sett exempel på finurligt hopklippta videosnuttar som sedan visat sig vara något annat än det första intrycket gav sken av.

Anonym sa...

Dessa organisationer i väst, de skulle aldrig yttra sig så här i den muslimska världen. Den muslimska världen är fylld av antisemitism. Sen glömmer du, att judarna själva på en av länkarna jag har på bloggen, klart säger att det kan ses som straff av Gud. Är det mera ok ifall en jude säger det än om det är en muslim som säger det?

Svarten sa...

Nä, Bahlool, jag glömmer inte, jag avstår.

Däremot tycker jag det är viktigt att återge vad de större europeiska muslimska organisationerna säger. Jag utgår ifrån att de hört mer än vad som finns på videosnutten.

Vad de eventuellt skulle säga i en annan tid och på en annan plats känns inte särskilt konstruktivt att spekulera om.

Anonym sa...

Åke green menade att homosexuella är en cancersvulst..och han kom undan med det skitet. Folk säger mycket saker och ting och jag tror att ifall vi slutar bry oss om allting smått som stort, så skulle dessa personer drunkna i media..
Sen finns många muslimer som menar att de muslimer som dött är straffade av gud :P (jag som shia har hört det ofta om oss och vår död hehe)