tisdag 24 mars 2009

Karate och jiu-jitsu



Ett klipp ur filmen Hints and hobbies från 1926 som ger tips om hur kvinnor kan använda jiu-jitsu(eller jujutsu) i självförsvar.



Svenskan Arnela Hadzisulejmanovic är utbildad på Bosön, Riksidrottsförbundets utvecklingscentrum, och tillhör världseliten inom karate och brasiliansk jiu-jitsu. På videon gör hon en uppvisning med en blandning av karate och jiu-jitsu.

Arnela har tränat muslimska tjejer i självförsvar och varit aktiv
i ett projekt som syftar till att sprida budskapet om islam som fredsreligion Arnela läser ur koranen (Sveriges Radio).

Se även Wang Ziping: Kinesisk Kung Fu-mästare

3 kommentarer:

nitza sa...

Jag hade en psaasande komentar till dej ang. den första filmen, sen kom jag på att vår humor kanske inte lämpar sej alla gånger offentligt :) Eller vågar jag?

Svarten sa...

Nej, varken din eller min humor passar sig för offentligheten, så det är nog bäst att du avstår.

Själv kämpar jag varje dag för att avstå från att publicera mina skämtsamma kommentarer på bloggen. En hård kamp :-)

nitza sa...

Hårt li vi lever, tur att vi får jobba i morgon.