söndag 27 september 2009

Malins vardagsmat

Efter alla mina besök på länklistan Muslimer som bloggar vet jag med säkerhet att det senaste tillskottet på listan kommer att bli mycket populärt. Muslimer, oavsett vilken riktning de tillhör, tycks nämligen ha ett viktigt gemensamt intresse; passionen för mat och matrecept. Nödvändigheten att tillägna sig konsten att tillreda god hemlagad mat tycks vara en av islams inofficiella grundpelare. Men naturligtvis kommer det att vattnas i munnen även på alla icke-muslimer när de besöker Malins vardagsmat och ser alla läckra matbilder hon lagt ut på bloggen.

Det enda vi får veta om Malin i hennes presentation på bloggen är att hon är 19 år och älskar sina barn och - just det! - mat. Nedan hittar ni ett av hennes favoritrecept.

Stort tack till Camol som tipsade om Malins blogg.


Lontoc Recipie 2

Detta behöver du:

20 stora räkor (skalade)
5 stora champinjoner
1 röd och en gul paprika
2 tomater
1 lök
1 stark chilifrukt (grön)
Kinesisk soya (c:a 2 matskedar)
3 pkt nudlar
pytte pytte lite Habanerokrydda
Salt
1 matsked pepparrot på tub

Så här gör du:

Skär och blanda alla grönsakerna tillsammans med räkorna i en wokgryta/stekpanna, häll på olja och stek på hög värme.

Salta och häll i soyan och habaneron.

Sedan lägger du i pepparroten och blandar noga.

Låt stå på svag värme medans du kokar upp nudlarna i en gryta.

Sedan serverar du det:=)

Klart!

4 kommentarer:

Habiba sa...

Hahaha! "En av Islams inofficiella grundpelare."! Ja du det skulle man nästan kunna säga :p. Har faktiskt inte tänkt på det. Nu ska jag klicka mig in på Malins blogg. Ska bli spännande..!

camol sa...

Ja kunde nästan tänka mig att det intresserade dig Svarten! :)
Kul!!

nitza sa...

Dom räkorna kommer att va så sega så dom är inte ätbara. Hm

Fazeela Selberg Zaib sa...

Haha, jag instämmer totalt med mat och muslimer relationen...