fredag 11 september 2009

Tre stora exemplar av koranen

När jag tidigare skrev om världens minsta koran var det många bud om vilken som var den allra minsta. Samma problem stöter jag på i sökandet efter världens största koran och den här gången får jag inte någon hjälp av The Guinness World Records. Därför nöjer jag mig med att presentera tre stora exemplar av koranen utan att påstå att de är de största i sitt slag. Den första koranen är tillverkad av trä, den andra av papper och den tredje av - hör och häpna! - rostfritt stål.

I juni i år invigdes officiellt en utställning av världens förmodligen största koran tillverkad i trä. Den finns för tillfället i en moské i Palembang (Sumatra, Indonesien), men det finns planer på att flytta den till ett speciellt museum som bättre motsvarar kraven på underhåll och säkerhet.


För att tillverka koranen användes 50 kubikmeter av det mörkbruna träslaget Tembusu (Fagraea fragrans) Träden sågades till 315 plankor vilka sammanställdes i 30 sektioner. Varje sida är 177 cm hög, 144 cm bred och 2,5 cm tjock. Omkring 40 träsnidare och snickare har arbetat med projektet som kostat 1,1 miljarder Rupiah/IDR (valutaomvandlare)

Källa: Palembang displays world's largest Koran The Jakarta Post


När det gäller pappersutgåvan är jag osäker vad beträffar faktauppgifterna. Jag har hittat uppgifter om mått som möjligen kan gälla koranen på bilden ovan, men för säkerhets skull konstaterar jag bara att den är väldigt stor. Se fler bilder

Se även In the name of God: Faithful creates biggest Quran

På den kinesiska sajten People Daily hittade jag uppgifterna om den rostfria stålkoranen. I artikeln från maj 2006 uppges att den har visats för allmänheten i provinsen Punjab i Pakistan. Koranen sägs ha en totalvikt på 9000 kilo och bestå av 202 sidor. Om det inte är den största koranen, måste det väl i alla fall vara den tyngsta. Kostnaden för att framställa boken uppges till 142 000 amerikanska dollar. Någon bild på den har jag inte lyckats hitta.

2 kommentarer:

Bahlool sa...

De skriver lite om ditt kära starbreeze att det är det enda företag som går mot strömmen och anställer..

http://www.dn.se/ekonomi/spelundret-kom-av-sig-1.951161

Svarten sa...

Bahlool

Tack för tipset :-)

Den artikeln hamnade på min andra blogg: http://starbreeze-info.blogspot.com/