lördag 26 december 2009

Allah vs Shoppa 34-38


Det är oerhört lärorikt att dagligen besöka ett antal bloggar på länklistan Muslimer som bloggar Jag blir ständigt fascinerad, imponerad och överraskad av den enorma mängd ämnen som behandlas med stor kunskap av alla dessa skribenter.

Att det skulle bli så många inlägg skrivna om julen kom för mig
som en överraskning. Det tycks ha varit rena frosseriet i många muslimska hem under de senaste dagarna. Men "firar" jul gör de naturligtvis inte; de bara umgås med familj och vänner och ger varandra presenter. I mina öron låter det i och för sig mycket likt
ett vanligt "kristet" julfirande i Sverige.

Om jag inte läst "muslimbloggarna" hade jag förmodligen även i år glömt bort en av årets stora händelser: Mellandagsrean. Många muslimer tycks vara mycket ekonomiskt medvetna och lägger ner en hel del tid på att leta upp bästa möjliga pris, förmodligen för att få pengar över till välgörenhet efter att först själva ha tillgodosett sina mest elementära behov.

För att försöka få någon slags uppfattning om förhållandet mellan religionen och Mammon gjorde jag ett par sökningar med den anpassade sökmotor som endast söker i de bloggar som finns med
på länklistan "Muslimer som bloggar". Visst, det är ett trubbigt instrument, men något bättre fanns inte att tillgå. Jag valde två sökord: "Allah" och "Shoppa". Resultatet just nu ser ni i rubriken.

Tillägg:

Läs Jag är svensk, faktiskt! En svensk muslim förklarar för muslimer och ickemuslimer hur det kommer sig att många konvertiter envisas med att fortsätta "fira" jul.

9 kommentarer:

MammaMarie sa...

Jul är väl ändå mer som en svensk tradition, snarare än en religiös rit numera – här i Sverige i alla fall. Tror inte många i vår tid uppfattat denna helg som särskilt religiös...

Det är väl med svenska konvertiter som med utlandssvenskar: man blir liksom mer ”svensk” när man är i utlandet och allt som känns svenskt håller man frenetiskt fast vid…

Vi konvertiter känner nog att vi inte konverterat till annat än Islam – vi har inte blivit araber/turkar/iranier e dyl… därför håller vi ändå i traditioner som jul o midsommar. Det finns inte så mycket andra traditioner här i Sverige att hålla fast vid.

Hade 6:e juni varit en stor svensk högtid, så hade nog de svenska konvertiterna varit de som stått längst fram och viftat mest frenetiskt av alla.

Så det så!!!

Svarten sa...

Klokt talat MammaMarie!

(jag tycker bara det är så roligt att retas lite ibland)

Anonym sa...

Allah delar människor efter troende eller otroende!
Allah delar inte människor efter nationalitet eller ras! Det skall ej finnas landsgränser mellan människor. Människan har skapat gränser,länder, och ras=skillnader....Vilket har därefter skapat intolerans mot människor med annan hudfärg eller annat nationalitet. Att som muslim fira nationaldagar eller andra storhelgar som firas i det landet motsäger sig Islams lära!

Svarten sa...

Anonym

Det där är intressant på många sätt och vis. Jag skulle uppskatta om någon kunde tipsa om texter som förklarar islams syn på fosterlandet och försvaret av det samma. Finns det omständigheter då muslimer inte är beredda att försvara fosterlandet mot en yttre fiende? Är muslimer nationellt pålitliga eller presumtiva femtekolonnare?

Giv mig ett hem på fosterjord.
En gran med barn i ring
– – –
Giv mig ett hem på fosterjord
Och ljus av Herrens ord.


Ur Zachris Topelius julsång.

Anonym sa...

Det finns ingen religionstvång inom Islam! Det är lika rättigheter för alla människor oavsett religion!Muslimer har rätt att försvara sina liv och sitt sätt att leva.det är otilåtet för en treonde muslim att anfalla men tillåtet att försvara sig mot anfallaren....Du ställer väldigt svåra frågor och en del av de har jag bara en ytlig kunskap om. Om du är intresserad av någon som kan fördjupa sig i dina frågor tror jat att du måste leta ef. någon som kan sharialagarna väldigt bra.

bahlool sa...

Mohamed Omar har flera gånger hänviat till texter som menar att man ska älska fosterlandet och försvarar det osv..men muslimers tolkning är att vi är medborgare i ett land och så länge landet inte bekämpar islam eller muslimer, så ska vi stå landet bi. Frågan är ju, är vi angripna i Afghanistan? nej, så varför ska jag som muslim åka dit eller stödja en stat som skickar dit soldater?
Aggressionskrig är av ondo.
Man är inte femtekolonnare men man kan vara som Muhamed Ali, vägra att delta i krig. Vi ser inte många rättfärdiga krig i dagens värld, så varför ska jag slåss för något sådant?

När saddam Hussain anföll Kuwait, och dess ledare flydde landet med sitt guld och sina pengar, då var det shiitiska irakier som hade flytt ett kuwaitiskt fängelse (de skulle ha skickats till Irak några dagar senare) som stred häftigaast mot Saddams trupper.
Jag brukade själv håna de svenskar som vägrade dö för Sverige, men då gäller det när en yttre fiende anfaller Sverige, inte när Sverige provocerar fram en konflikt och jag ska sedan försvara aggressorn

Fazeela Selberg Zaib sa...

Allah har skapat oss i olika stammar, av olika folk, färger och språk för att vi ska lära känna varandra. Står i koranen...

Bara att inse att vi har olika kulturer och språk, traditioner därmed. Och det går ej emot islam.

Förstår hur en del konvertiter resonerar, även om jag själv är född muslim men med en etnisk svensk mamma. Jag är svensk, och julen är en del av kulturen här. Det är en tradition som har mer med det svenska än det religiösa att göra.

Det är svårt för en del muslimer, särskilt med andra kulturella bakgrunder, att smälta.

Bahlool sa...

Nja. Ni missar att det kanske inte är så mkt kristet längre, men det var en kristen högtid och lite innan dess en hednisk.
Min far fic k jobb som jultomte, han vägrade, för han menade att man då upprätthöll myten om en tomte, lögnen om en tomte, och jag kan lova er det var fina pengar.
Julen är än idag i kristus tecken, sångerna handlar om jesus mm..sen är frågan vad dessa sånger och vad firandet säger, firar man en profet, varför inte? Firar man en guds son då blir det problem.
Problemet med dem som klagar mest på julen är att de avskyr firandet av Profeten Muhammeds födelsedag, för dessa kommer det här aldrig fungera, de kommer alltid avsky sådan här "bidah".

Mikaela H B sa...

Ja detta ständiga bidah...
Kanske bäst att låsa in sig i ett rum helt ensam och bära enbart svarta långa kläder så man slipper råka på bidah.. Fast det är klart, det är nog oxå bidah.

Jag säger att jag firar jul, men iom att många muslimer klagat på detta så har jag fått byta till "fira" jul eftersom jag faktiskt inte firar. Det trodde jag dock var införstått iom att de flesta i sverige inte firar det på riktigt längre. Inte för att ens det är tillåtet enligt vissa men ja.

Tröttsamt. Dock tror jag nog nästan att det kanske är bättre att "fira" jul och vara ärlig med vad man gör och vet hur man har det, än att avstå allt och tillrättavisa alla eftersom de ger mig en känsla av att de hellre visar sig duktiga för andra människor än för självaste gud.

*klurar vidare*