fredag 25 december 2009

Anita Lindblom - populärmusikens drottning



Sveriges Radio anordnade 1999 en omröstning bland lyssnarna om århundradets bästa svenska sång. Sånt är livet med Anita Lindblom vann överlägset. Den fick även fler röster än segraren i omröstningen om bästa utländska sång där Elvis Presley vann med Don’t be cruel. Om man vill hårddra det så kan man påstå att svenska folket tycker att Sånt är livet är världens bästa sång under 1900-talet.

Jag blev besviken när jag googlade på Anitas namn. Jag hade väntat mig att hitta någon välmatad hemsida om hennes liv och sång- och filmkarriär. Men icke. Den första träffen är en torftig artikel hos Wikipedia som länkar till en diskografi med skivomslag I övrigt finns inte särskilt mycket av intresse om denna stora artist som den 14 december fyllde 72 år. Tragiskt att vi vårdar vårt populärmusikaliska arv så dåligt.

1 kommentar:

MammaMarie sa...

Klart Sånt är Livet är världens bästa svenska sång!!! Den som känner mig, känner också till denna sång. Garanterat!