fredag 4 december 2009

Ett julkort betyder så mycket



En film från brittiska postverket: Christmas is Coming (1951)

Jag har helt slutat skicka julkort på det traditionella sättet; genom att stoppa ett kort i en låda och låta "snigelposten" frakta det till en annan låda. Lite grann skäms jag över det, eftersom jag blir så glad över de få julkort jag fortfarande får i min egen brevlåda vid ytterdörren. Men numera blir det alltså för egen del bara ett e-brev med lite julstämning som hälsning till släkt och vänner. Dock skulle det inte falla mig in att SMS:a en julhälsning. Där går gränsen.

Rekordåret för julkort i Sverige var 1995, då fraktades 67,4 miljoner julkort kors och tvärs genom landet och bars ut av 15 000 brevbärare. Sedan dess har antalet skickade julkort dalat och siffran ligger nu strax under 40 miljoner. I en SIFO-undersökning svarade 1747 personer, 15 år eller äldre, på samma fråga som jag ställer till er i högermarginalen, "Ungefär hur många julkort skickar du?”:

1–5: 13 procent
6–9: 7 procent
10–19: 31 procent
20–49: 41 procent
50–99: 6 procent
100 eller fler: 1 procent
Vet ej: 1 procent

Enligt samma SIFO-undersökning uppgav 7 av 10 att de var ganska eller mycket viktigt att hålla på julkortstraditionen och att julkorten var ett tecken på omtanke och viljan att göra någon glad.

Här hittar ni uppgifter om sista inlämningsdagar för jul- och nyårsförsändelser med post inom Sverige och till utlandet.

Inga kommentarer: