lördag 12 december 2009

Författare pistolhotad av Fadimes bror

Den 21 januari 2002 mördades Fadime Sahindal i Uppsala av sin pappa. Det var ett så kallat hedersmord. I den nyligen utkomna boken Varför mördar man sin dotter? har författarparet Emre Güngör och Nima Dervish bland annat intervjuat Fadimes pappa som dömdes för mordet.

Igår förmiddag påbörjades en rättegång mot Fadimes bror Mesut Sahindal där åtalspunkterna gäller bland annat olaga hot, grov utpressning, narkotikainnehav, olovlig körning och grovt vapeninnehav. Författaren Emre Güngör är målsägare i några av punkterna efter att ha uppgett att Mesut med anledning av boken hotat honom med pistol och försökt pressa honom på pengar.

Läs inläggen Rättegång imorgon, slut på tystnaden! och Hemma efter rättegången... på Emres blogg. Se även Fadimes bror pistolhotade författare i Nyheter24.

Lyssna på Mordet på Fadime P3 Dokumentär.

9 kommentarer:

Fazeela Selberg Zaib sa...

Obehagligt! När jag läste titeln trodde jag du skulle säga att det var Nima som blivit hotad. Hoppas det blir slut på hoten!

Svarten sa...

Fazeela

Mycket obehagligt.

Jag var med vid Fadimes begravning och speciellt två bilder sitter som fastbrända på mina näthinnor.

Det starkaste intrycket var att se kistan bäras av enbart kvinnor. Det andra var att se hur flera av släktens unga män nonchalanta gick efter kistan iklädda svarta skinnjackor, solglasögon och tuggade tuggummi. Jag antar att Mesut var en av dem. Det kokar inom mig än i dag när jag tänker på det.

Fazeela Selberg Zaib sa...

Jag kan förstå det... Det är få saker som gör mig riktigt arg... men detta är definitivt en av dom.

Anonym sa...

o detta kommer tyvärr aldrig sluta...

Saladin sa...

Det är inte riktigt friska förhållanden som omger denna person, vare sig fysiskt eller mentalt verkar det som. Beyan skriver att han vid arresteringstillfället var hög på droger samt hade vapen i sin bil, inklusive sprängämnen. Min tanke är att även om han inte hade tänkt göra något mot dessa Emre så beror fyndet inte på att han är bergsprängare på väg mot jobbet...

bahlool sa...

Hmm då kanske du kan svara på ifall fadime var muslim eller yazidi? I media gick man ut om att de var muslimer, men en gång såg jag på svt att hennes kusin sa att de tillhörde en gammal religion från tiden före islam (han sa inte yazidi men det är den enda jag kan komma på)

Svarten sa...

Bahlool

Jag har aldrig pratat religion med någon i släkten Sahindal. Jag har överhuvudtaget inte tänkt i de banorna.

Anonym sa...

Fadime var inte muslim och som ni kanske märkte begravdes hon i en kristen kyrka.

Svarten sa...

Fadime var zoroastrier.