måndag 4 januari 2010

Drottningen och jag


Jag tittade in på SVT:s sajt tidigare i dag och upptäckte att Nahid Persson Sarvestanis dokumentärfilm Drottningen och jag kan ses på nätet till och med 2 februari 2010. Någon större entusiasm över en film om Farah Diba, änka efter shahen av Iran, kunde jag inte uppbringa, men det faktum att filmaren var Nahid gjorde mig nyfiken. Som tonåring tog Nahid del i den rörelse som i Iran kämpade för att störta shahens diktatur. Hennes 17-årige bror avrättades av shahens Khomeinis bödlar och Nahid flydde från landet efter ayatollans maktövertagande.

Filmen är en och en halv timme lång och min första tanke var att den orkar jag aldrig se färdigt. Men jag bestämde mig för att åtminstone titta ett tag. Jag ställde favoritfåtöljen framför datorn, tog en Treo och svepte en filt om mig (är nämligen febrig och svag). Sedan såg jag hela filmen i ett svep. Helt fascinerad.

Nahid filmade sin forna fiende Dagens Nyheter

4 kommentarer:

Gabriel sa...

Jag kan bara hålla med om att dokumentären var fascinerande, och lite hoppfull ändå tycker jag (på nått vis). En liten rättelse dock: Hennes bror, Rostam, avrättades av Khomeinis prästerskap. Det nämns ca. 9 minuter in i dokumentären. Ur askan i elden, tyvärr.

Saladin sa...

Fara7 Diba hade ett rykte efter sig om att ha vänsterprasslat med Saddam Hussein under dennes ministerdagar. Som jag förstod det ansågs Saddam vara en stilig man under sina unga år och denne gjorde ganska många resor till shahens Iran. om det stämmer eller inte är upp till ryktenas styrka. Det som är tydligast med henne nu beskrivs av talesättet - när f-n blir gammal...

Bahlool sa...

Hade varit bättre med lite mera nyanserade inlägg när det gäller muslimhatare som Nahid. Jag själv såg en massa saker när jag såg hennes dokumentärer, som visar på hennes hat mot muslimer, frågan är varför du hyllar henne på det här viset? Ibland förundras man över dig och verkligen frågar sig vad ditt uppsåt är...

Persson Sarvestani has been criticized by Iranian-Swedish feminist scholar Golbarg Bashi for her consistent choice of themes critical of Islam in nearly all her documentaries dealing with Iranian themes.[1] Golbarg Bashi has also criticized Persson for portraying vulnerable people in her films, especially women and children, for commercial gains.[1] In her most recent film, "The Queen and I" (2008), reviewed by Saïdeh Pakravan, she shifts her position from a revolutionary against the monarchy to a positive view of the former Queen, stating these exact words in the film: "I can say that I've become a Farah follower, but I'll never be a royalist."[2]

Fazeela Selberg Zaib sa...

Hur mår du nu Svarten? Krya på dig!

Jag måste se denna dokumentär...har inte mycket till övers för denna dam, Shahens fru, men ska ändå bli intressant att se vad Nahid vill förmedla.

Intressant även med Bahlools kommentar. Det upplevs lite schitzo av Nahid att ha varit med och störtat shahen och sedan sitta där med hans fru...människan är ju visserligen komplex och inte svart och vit.

Vilket visserligen gör det ännu mer intressant att se dokumentären!