onsdag 6 januari 2010

Knäckebröd och vatten

Ida, med bloggen Forum för frihet, berättade i en kommentar här på bloggen att när hon kom som flykting till Sverige köpte hon knäckebröd i tron att det var Kexchocklad. Det fick mig att minnas mitt första restaurangbesök i Sverige tillsammans med min dotter. Utan att fördjupa oss i några detaljer, så var det så att min dotter kom till Sverige först när hon var 7 år och hon förstod ingen svenska. Någon gång under hennes första vecka på svensk mark gick vi på restaurang. Inte för att äta mat, utan för att dricka något och äta en godbit.

Hon stod och tittade på alla bakelser och kakor och tycktes bestämt leta efter något speciellt. När jag pekade på något bakverk ruskade hon på huvudet. Efter en stunds letande gick hon bort till bröddisken och tittade. Där hittade hon det hon sökte; en knäckebrödsskiva. Jag begrep ingenting. Hon hade bergis aldrig ätit knäckebröd tidigare. Något smör eller pålägg ville hon inte ha, inte någon läskedryck heller. Hon tog ett glas vatten. För att inte framstå som en extremt snål pappa var jag noga med att tala om för servitrisen att det var min dotters eget val.

När vi kom hem på eftermiddagen tittade hon på barnprogram på TV:n. Mellan de korta animerade filmerna visades reklam. Då löstes mysteriet med knäckebrödsskivan. Wasa körde tydligen en intensiv reklamkampanj för sina knäckebrödssandwichar i samband med barnprogrammen. I reklamen såg de naturligtvis riktigt läckra ut.

Numera händer det att jag längtar tillbaka till tiden då hon höll sig till sin knäckebrödsdiet. När vi nu går på restaurang tycks hon läsa menyn från höger till vänster. Hon börjar alltså med att titta på priset och väljer nästan alltid det dyraste.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej jag undrar varifrån kommer du?
Och varför har du stor intresse av muslimer och Islam?
Är du troende?

Svarten sa...

Anonym

Jag har sedan barnsben varit intresserad av religion och det tycks inte gå över, utan intresset blir bara starkare. Egentligen är jag inte särskilt intresserad av just islam. Om du kollar på bloggen skriver jag nästan aldrig om religionen islam, utan om allt omkring; musiken, arkitekturen, historien, osv.

När det gäller islams utövare vill jag helt enkelt bara bidraga med en något mer nyanserad bild än den som sprids på många jag-hatar-muslimer-bloggar.

Jag är jättereligiös - den dag jag hittar en religion som passar mig kommer jag att bli en riktig fanatiker ;-)

MammaMarie sa...

Wow... din sista replik i kommentaren får en (nästan) att hoppas du inte finner din religion.

Väldigt kul berättelse, man blir faktiskt rörd utav den, och jag förstår din dotters nyfikenhet. Stackare... hon trodde hon skulle smaka på något sagolikt o så fick hon en torr brödkant.

Svarten sa...

MammaMarie

Jag är verkligen djupt religiös. Jag tror på en Gud. Men Gud och jag har ännu inte hittat något fungerande sätt att kommunicera. Den dag kommunikationen börjar fungera blir jag helt visst en riktig fanatiker. Allt annat vore ju helt värdelöst.

Unknown sa...

Gud vilken gullig berättele!

Fazeela Selberg Zaib sa...

Hahaha va roligt!!! Men nu måste jag få säga något i försvar för knäckebrödet....det är ju riktigt gott!!!! Bregott på knäckebröd är nästan en religiös upplevelse!

Svarten sa...

Fazeela

Knäckebröd som religion? Hmm. Det kanske vore något för mig. Då får det bli Leksands runda brungräddade bröd.

Fazeela Selberg Zaib sa...

Haha jag gillar det också! Wasa är inte tokiga heller men det är brungräddat som finns hemma hos mig.

Medelvägen vet du.... lollll

Anonym sa...

Haha detta fick mig skratta! Hoppas att du snart hittar kommunikationen inshallah =)