lördag 2 januari 2010

Luke Kelly: Black velvet band



Luke Kelly med The Dubliners: Black velvet band Text / Lyrics

Vaknade vid 4-snåret på morgonen. Efter massor av arbete under jul och nyår har jag sovit 13 timmar av de senaste 20 timmarna. En kopp kaffe och en morgoncigarr, sedan slår jag på datorn. (Vad annat kan man göra vid denna tid på dygnet?) På min blogg ser jag i länklistan "Muslimer som bloggar, senaste blogginläggen" att Fatima skrivit om black velvet, vilket får mig att tänka på en av mina favoriter bland irländska sånger, Black velvet band. Ja, sedan var dagens första blogginlägg givet.

Luke Kelly (1940 - 1984) eller Lucas Ó Ceallaigh, grundade den irländska folkmusikgruppen The Dubliners. Gruppen kom att betyda mycket för min personliga musikaliska utveckling. Det var via The Dubliners jag fick upp öronen för den svenska folkmusiken och senare började upptäcka musik från världens alla hörn. Att Luke Kelly var en sådan central person i The Dubliners har jag aldrig riktigt haft klart för mig förrän jag nu på morgonen började läsa om gruppen. I Dublin har en bro namngetts efter Kelly och det har även fattats beslut om att resa en staty över honom.

Inga kommentarer: