måndag 11 januari 2010

Tre minnesbubblor

Ibland bubblar det upp något i mitt huvud som får annat att börja bubbla upp ur minnets mörka vrår och plötsligt är det så mycket bubblor i skallen att jag måste koncentrera mig på endast några få för att inte tappa greppet om allt ihop. Det här inlägget innehåller tre minnesbubblor som av någon anledning kom alldeles efter varandra.

För många år sedan besökte en grupp svenska vänsterintellektuella Nordkorea och guidades genom landet till omsorgsfullt utvalda sevärdheter. Någon egen möjlighet att påverka resrutten hade de inte. När de tvingades besöka det femtielfte lilla museet över Kim Il Sung och förevisades en fisk presidenten egenhändigt metat upp så fick de nog. De resterande dagarna av besöket valde de att tillbringa på hotellet.

När jag för några år sedan besökte Istanbul tillbringade jag en stor del av tiden med besök i olika moskéer. Blå moskén (Sultanahmet Camii, "Sultan Ahmed-moskén") tittade jag dock bara in i som hastigast, det var alldeles för jobbigt med alla turister. Jag besökte även Topkapipalatset och såg en av de fyra tänder som profeten Muhammed sägs ha tappat vid slaget i Uhud, år 625 efter Kristus.

Sedan kom jag att tänka på det här videoklippet med två kvinnliga amerikanska muslimer, som talar om formerna för islam och tolkningen av koranen.

1 kommentar:

Svarten sa...

På eftermiddagen plockade jag fram och läste min resedagbok från besöket i Istanbul. Den allra sista anteckningen gjordes på planet hem och är en skämtsam liten dikt som slutar:

Det är mycket jag inte förstår
och inte vet
Dock vet jag att ett kyrktorn
kallas minaret