måndag 18 januari 2010

Vett och etikett


Det här inlägget ska egentligen ha rubriken "Vett och etikett i det mångkulturella samhället", men eftersom jag vill ha rubriken på endast en rad fick det bli en förkortad variant. Det vore faktiskt kul att köra en serie inlägg på det temat. Vi får se hur det blir med det.

Jag börjar med att länka till två bloggar på länklistan Muslimer som bloggar som nyligen skrivit om ämnen som rör vett och etikett. Det första har rubriken Din svenne-rasist, du diskriminerar mig! och det andra Jävla kebaber

I dessa förkylningstider tänkte jag själv bidraga med några rader om det korrekta beteendet för en muslim att kommentera en nysande broder eller syster. Vid första nysningen brukade profeten Muhammed (enligt hadith av Bukhari 8:240) säga: "Må Allah vara dig nådig". Om personen fortsatte nysa upprepade Muhammed samma välsignelse, men efter tredje eller fjärde nysningen (enligt hadith av Malik's Muwatta i bok 54, nummer 54.2.4 är det lite oklart) sade profeten: "Du är förkyld".

Källhänvisning

Sedan finns det regler för vad en muslim säger till en nysande icke-muslim och en del annat om vett och etikett i samband med nysningar. Den som vill studerade ämnet närmare kan googla på sneeze muslim, ni kommer att få omkring en miljon träffar. Själv säger jag bara "Prosit" oavsett hur många gånger någon nyser.

8 kommentarer:

MammaMarie sa...

Väldigt intressant anekdot, faktiskt. Kul med sådana...Jag tror i de flesta länder säger man något i stil med att Gud må välsigna den som nyser. Svenskans "prosit" har jag aldrig förstått vad det betyder; men det kanske du kan upplysa mig om...?

I Islam, har jag hört, betyder en nysning att Gud förlåtit något man gjort. Vet dock inte hur autentisk den historien är...

Svarten sa...

MM

Prosit är latin och betyder ungefär ”må det gagna” (se länken).

Svarten sa...

The Prophet said, "Allah likes sneezing and dislikes yawning, so if someone sneezes and then praises Allah, then it is obligatory on every Muslim who heard him, to say: May Allah be merciful to you (Yar-hamuka-l-lah). But as regards yawning, it is from Satan, so one must try one's best to stop it, if one says 'Ha' when yawning, Satan will laugh at him."

Hadith - Bukhari 8:240, Narrated Anas bin Malik.

Intressant. I Sverige har vi ett slags deltagande, engagemang när någon nyser, men gäspningar ska man försöka undvika offentligt eller åtminstone dölja dem genom att hålla handen för munnen.

Bahlool sa...

När vi nyser säger man själv Alhamdulellah, och motparten säger Ar 7amukum Allah som man besvarar med Athaabukum Allah, sen hur det översätts, det vete fan...

Svarten sa...

Om man själv inte sade Alhamdulellah då blev det ingen välsignelse från Muhammed, sägs det.

Mohammed sa...

Haha jävla kebaber var ett jihad-uppdrag på min blogg.

Svarten sa...

Mohammed

Jag vet :-)

Noor sa...

Äntligen en lärorik blogg och följa ;)