torsdag 20 januari 2011

Jag tänker inte bli konspiratorisk, men...


Jag tänker inte bli konspiratorisk, men jag kan inte låta bli att nedteckna en liten reflektion. När jag härom dagen fick detta meddelande skrattade jag gott. Så tokigt det kan bli, tänkte jag. Men nu har jag börjat fundera över hur det egentligen ligger till med den där "farlighets"-stämpeln som någon tydligen satt på min blogg.

Nätet kryllar av företag som säljer olika slags säkerhetstjänster till andra företag som är aktiva på internet. Det finns företag som åtar sig att fungera som moderatorer på större diskussionsforum. De sitter naturligtvis inte och läser igenom alla dessa tusentals kommentarer som kan publiceras dagligen på ett stort forum, utan använder programvara som reagerar på exempelvis vissa sökord med anknytning till diskussionsämnen som köparen av tjänsten  inte vill ska förekomma. Typ. 

Om man på min blogg söker på ord som bin laden, al qaida, terrorism, allah, islam, muslimer, ja, då blir det en hel del träffar. En oseriös person kan av det dra helt felaktiga slutsatser. Varför någon försåg Feedjit med en "farlighets"-stämpel  på min blogg vet jag inte, men jag har skrivit till dem och framfört mitt önskemål om att komma i kontakt med den "website rating service" de hänvisar till. Jag menar, om fler företag använder sig av samma tjänst finns det risk att jag hamnar i "deep shit".

Som sagt, jag tänker inte bli konspiratorisk, men det är klart jag undrar över en del saker som hänt. Varför slutade mitt PayPal-konto plötsligt att fungera efter flera års flitigt och problemfritt användande? Varför får jag inte ansluta mig till ett affiliateprogram som ett amerikanskt företag administrerar åt ett svenskt bolag, när svenska företag som tillhandahåller affiliateprogram gör tummen upp för min blogg? Jag skulle kunna ge ytterligare några exempel, men det får räcka så. För tillfället. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du hävdar att
Om man på min blogg söker på ord som bin laden, al qaida, terrorism, allah, islam, muslimer, ja, då blir det en hel del träffar. En oseriös person kan av det dra helt felaktiga slutsatser.

En oseriös person vill INTE dra felaktiga slutsatser.

Har DU skrivit under petitionen 'STOPP FÖR SHARIA'? http://www.petitiononline.com/swsharia/petition.html

Anonym sa...

Skriv under petitionen så vi vet att du inte är terrorist!
Ditt visa kommer snart bli spärrat, allt kapital kommer att frysas. Det är du, palestina och wikileaks som utgör det största hotet mot den civiliserade världen. (den lite mer värda)







(Morgon trött och ironisk)