tisdag 11 januari 2011

Oljeproduktion i Ghana



Den 15 december 2010 öppnade Ghanas president John Evans Atta Mills kranen för landets oljepumpar.

Pratade just med min dotter på telefon, hon berättade att en av hennes mammas systrar i Ghana hade dött. Vi kom att prata om medellivslängden i Ghana och Sverige Jag googlade fram att den 2008 var 56,6 år i Ghana, jämfört med 81,2 i Sverige. Världens orättvisor består.

Efter samtalet började jag kolla upp lite nyheter från Ghana, det var ett tag sedan sist. Tidigare var mina tankar dagligen hos släkt och vänner i Ghana, numera blir det allt mer sällan. Samma sak med min dotter, hon har fullt upp med livet här hemma.

Från att tidigare varit världens största exportör av kakao, och en av de större guldproducenterna i världen, började Ghana 15 december förra året exploatera sina oljefyndigheter. I en rapport från Reuters, "Risk to watch in Africa 2011", uttrycks farhågor om att uppkomsten av korruption i Ghana kan medföra en allvarlig risk för utländska intressenter:

"Fram till nu har det västafrikanska landet haft ett gott rykte för sin öppenhet, men politikerna är fortfarande oeniga om hur man ska använda intäkterna från sina Jubilee Field/.../fördjupad korruption skulle ta glansen av vad som har setts som en av Afrikas ledande framgångshistorier."

Jag kan bara hoppas att inkomsterna från Ghanas oljeproduktion kommer landets folk till godo och inte hamnar i fickorna på korrupta politiker och utländska affärsmän. Men jag är långt ifrån övertygad om att det blir som jag hoppas. Tyvärr.

Inga kommentarer: