fredag 29 april 2011

The Beatles rockade röven av kommunismen



För någon vecka sedan såg jag dokumentärfilmen How The Beatles rocked the Kremlin på YouTube När jag i dag läste intervjun med Yusuf Islam i Svenska Dagbladet kom jag att tänka på dokumentären igen. Yusuf får frågan om musik kan förändra världen och svarar:

Nej, men folket kan. Protestsånger är en liten del av förändringarna. Woody Guthrie märkte sin gitarr med orden ”This machine kills fascists”. Mycket kan ­göras och sägas med musik men det är inte det slutliga svaret på slaveriet. Historiskt kan du titta på hur Moses ledde ut sitt folk från Egypten. I dag har vi inte Moses utan Facebook.

Jag bestämde mig för att puffa lite för filmen i ett blogginlägg och upptäckte vid mitt googlande att den visas på SVT i kväll och dessutom sänds i repris vid tre tillfällen. Vilket sammanträffande! Dokumentären finns tillgänglig på SVT Play till och med 6 maj 2011.

Ur SVT:s presentation:

Under sextiotalet turnerade Beatles överallt utom i Sovjetunionen. Ändå lyckades världens populäraste band tränga igenom järnridån. Filmaren Leslie Woodhead gör en resa genom Ryssland och berättar personligt om hur Beatles skakade om makthavarna i Kreml - och i tysthet kunde bidra till att kommunismen så småningom föll.

1 kommentar:

Unknown sa...

Tack för tipset, bra dokumentär.

Vid årets filmfestival såg jag denna utmärkta polska dokumentär, Beats for Freedom. Jag hoppas att SVT köper in den, något annat bolag lär väl inte göra det.

http://chschickhardt.blogspot.com/2011/01/beats-of-freedom-och-balladen-om-janek.html

För övrigt håller jag med dig om det svenska "Valborgsfirandet". Dessa alkoholexzesser är fruktansvärda och jag har inte upplevt det i något annat land än Sverige.

God fortsättning!