söndag 3 april 2011

Beslöjade amerikanska kvinnor


Förra året kom den amerikanska fotografen Sadaf Syed ut med sin fotobok iCOVER: A Day in the Life of an American Muslim COVERed Girl. Boken är inbunden med 150 sidor i stort format (28x23 cm). Hos Islamic bookstore kan ni köpa den nästan 20 dollar billigare än hos Amazon.com Någon svensk nätbokhandel som har den i lager har jag inte lyckats hitta.

Under sitt arbete med boken reste Syed runt i sju amerikanska stater och träffade muslimska kvinnor från olika samhällsgrupper med olika intressen och yrken; en långtradarchafför, kampsportare, surfare, artister, hemmafruar och andra. I en intervju säger hon:

"Jag är stolt över att vara amerikan. Det var därför jag gjorde den här boken, som amerikansk muslim. Jag vill att folk ska veta att Amerika består av olika religioner. Vi är definitivt en del av Amerika, vi är Amerika, och vi gör Amerika, så varför inte visa dessa bilder?"

Recensionen i Emel avslutas med orden:

"Jag vill särskilt rekommendera den här boken till unga tonårstjejer som söker efter förebilder och till dem som är av uppfattningen att slöjan inte gör det möjligt att leva ett liv som en modern kvinna."

Den vetgirige tar sig också tid att se en videointervju med Sadaf Syed. Hon finns också på Twitter och Facebook



Video med bilder från boken.

Inga kommentarer: