tisdag 26 april 2011

Förödelsen av det islamiska kulturarvet



BBC intervju från 2008 med den saudiske arkitekten Sami Angawi

Jag har tidigare lagt upp inlägg om förödelsen av det islamiska kulturarvet i Saudiarabien: Pilgrimsfärd till Mecka - en mångmiljard affär, Pilgrimsfärd till Mecka - en mångmiljard affär (2), Mecka 1885 och i framtiden, Det framtida Mecka och Kapitalistisk lyx i Mecka

I natt har jag ägnat 2-3 timmar åt att läsa mer om ämnet. En googling på destruction islamic heritage mecca gav en hel del träffar med intressant läsning. Hur jag än letade lyckades jag dock inte hitta någon professionell dokumentärfilm om wahhabiternas omfattande vandalisering av byggnader, gravar, och andra viktiga kulturminnen, i de två för muslimer heliga städerna Mecka och Medina. Vissa bedömare räknar med att omkring 90 procent av det islamiska kulturarvet i de två städerna redan har utplånats för tid och evighet. I den här amatörmässiga mini-dokumentären ges en del exempel på vad som ödelagts.

För tillfället har jag ingen möjlighet att skriva ett längre inlägg, men ni som är intresserade av det islamiska kulturarvets historia och framtid kan lätt hitta material på nätet. "Sök, och ni skall finna", som det står i Bibeln, Matteus 7:7

2 kommentarer:

Svarten sa...

Tänk att Bibeln kunde förutse både internet och Google :-)

Habiba sa...

Haha Svarten..skrattade till lite av din kommentar :)

Men ja...wahhabbismen är som jag förstått och uppfattat det, rätt destruktivt...

Ändå finns det muslimer som relaterar till wahabbism men säger att de inte stödjer den våldsamma och desktruktiva delen av den..?

Men det förvirrar mig verkligen. För det wahabbiterna har gjort och gör kan ingen fredsfrämjande muslim hålla med om...det går bara inte ihop.

Men samtidigt kanske det finns en fredlig gren av wahabbism?
Det är väldigt förvirrande..jag har fortfarande inte helt begripit mig på det...