torsdag 7 april 2011

En muslim, en kristen och en jude


En muslim, en kristen och en jude diskuterade med varandra om vem av dem som var  mest religiös.

- Jag red på min kamel mitt i Sahara, säger muslimen. Plötsligt kom en kraftig sandstorm från ingenstans. Jag trodde verkligen min sista stund hade kommit där jag låg bredvid min kamel medan vi höll på att begravas djupare och djupare under sanden. Men det innebar inte att jag förlorade min tro på den Allsmäktige Allah. Jag bad och bad och plötsligt hade stormen upphört på en yta 100 meter runt omkring mig. Sedan den dagen är jag en hängiven muslim och jag lär mig nu att recitera Koranen utantill.

- En dag var jag ute och fiskade, började den kristne. Jag satt i min lilla jolle mitt ute på havet. Plötsligt kom en våldsam storm från ingenstans. Jag trodde verkligen att min sista stund hade kommit när min lilla jolle kastades upp och ner i det stormande havet. Men jag hade inte förlorat min tro på Jesus Kristus. Jag bad och bad och plötsligt upphörde stormen på en yta 300 meter runt omkring mig. Sedan den dagen är jag en hängiven kristen och undervisar nu barn om kristendomen.

- En dag var jag ute och gick, förklarade juden. Jag hade min dyraste designer outfit på mig när jag promenerade omkring på Manhattan. Plötsligt såg jag en svart väska som dök upp från ingenstans på marken framför mig. Jag stoppade in handen i väskan och upptäckte att den var full med pengar. Jag trodde verkligen det var slutet för mig eftersom det var lördag och vi får inte hantera pengar under sabbaten. Men jag förlorade inte min tro på Gud. Jag bad och bad och plötsligt, på en yta 500 meter runt omkring mig - var det tisdag.

-------------------------------

Historien är tagen från Judisk humor som är försedd med texten:

Varning!

Eftersom det mesta på denna sajt handlar om judar så bör skämten endast framföras av judar, annars kan de tolkas antisemitiskt. Så gojim (icke judar): Do not try this at home!

Inga kommentarer: