söndag 10 april 2011

Melanie: Peace will come



Det finns stunder då jag överväger att lägga ned den här bloggen och starta upp något helt annat. Under dagens morgontimmar hade jag en sådan stund. Det började med att jag postade en ljudfil med Melanie Safka, en av mina stora favoritartister när jag var i tonåren. Flera av hennes skivor står i min skivhylla, men det var evigheter sedan jag lyssnade på dem. Nu på morgonen har jag sett flera videos med henne på YouTube och tydligare än någonsin tidigare insett vilken fantastisk artist hon är. Det var också första gången jag sett rörliga bilder på henne.

När jag skulle välja ut en av hennes videos för att lägga upp på bloggen kände jag mig helt villrådig. Visste inte vilken jag skulle välja och tänkte för ett ögonblick att jag startar en ny blogg som bara innehåller videos med Melanie. Nåväl. Det blev slutligen en av de videoinspelningar där hon sjunger Peace will come. Videon är från 1971, det år då Melanie sålde flest skivor av alla artister i världen. Totalt har hon sålt över 80 miljoner skivor. Det är dags att återupptäcka denna stora artist.

Lite fakta om Melanie som del av kampanjen att få henne invald i The Rock and Roll Hall of Fame

Inga kommentarer: