lördag 2 april 2011

Språktest för svenskar i Danmark



Nästa steg kanske blir ett språktest i danska för danskar.

"I ett gemensamt förslag från regeringspartiet Venstre (V) och stödpartiet Dansk folkeparti (DF) ska samma strama och kontroversiella regler börja gälla för arbetstillstånd som för uppehållstillstånd.

Det drabbar inte bara dem som tänker arbeta i Danmark framöver utan också de uppskattningsvis 20 000 svenskar som idag arbetar i Danmark. Även de måste söka nya arbetstillstånd enligt de nya reglerna", skrev Sydsvenskan i går

Nå, vad tror ni; är det ett aprilskämt eller på fullaste allvar?

1 kommentar:

Anonym sa...

RJK gnäller lite på danskarna...

Skämt eller ej, jag vill gärna passa på och berätta att härute på vischan där jag bor är danskar det vanligaste utländska inslag och de är urdåliga på att lära sig svenska.

När jag träffar en dansk tycker jag att i o m att jag har tagit mig besväret att lära mig svenska så ska danskjäveln göra detsamma. Kommer de hit ska de bara ge f-n i att prata plattdeutsch:)

mvh

rjk