fredag 4 maj 2007

Morgana: Inmortal serpent



Dansen utgår från en legend, som berättar att det i öknen finns en orm vars ande varje natt förvandlas till en kvinna som dansar till gryningen.

Jag vet inte ett smack om orientalisk dans, så egentligen borde jag tiga och endast klistra in koden till videon, sätta en rubrik och publicera.

Men jag måste åtminstone få säga att jag blev oerhört fascinerad av den här videon. Så vitt jag kan förstå, har dansen sina rötter i den arabiska så kallade magdansen och har sedan blandats med influenser från andra kulturer och dansstilar. Tjejen som dansar heter Helena-Morgana Guibelalde Culebras. Hon är av marockanskt-spanskt ursprung och bosatt i Madrid.

Ni som kan spanska bör titta in på Helena-Morganas vackra hemsida där ni bland mycket annat kan se fler videos med henne

Två av Helena-Morganas vänner i Tyskland har gjort en hemsida om henne på tyska

Inga kommentarer: