söndag 27 maj 2007

Svartens kortfilmsfestival



Norman McLaren (1914 – 1987) hälsar er alla hjärtligt välkomna till Svartens kortfilmsfestival.

Med en någorlunda snabb uppkoppling är Internet ett utmärkt ställe att se kortfilmer på. Eftersom jag själv är ett hängivet animations- och kortfilmsfreak har det blivit en hel del filmer på bloggen. För att göra en del av dem lättare att hitta för bloggbesökarna har jag startat en kortfilmsfestival.

Jag har samlat flera filmer på en och samma sida under etiketten Svartens kortfilmsfestival. Om du ser en film med den etiketten, så klickar du för att få upp övriga aktuella festivalfilmer. Filmerna kommer att bytas ut lite då och då, men det kommer alltid att finnas omkring tio kortfilmer på festivalsidan.

Välkommen till

När jag någon gång på 90-talet fick band 8 av Nationalencyklopedin var Gud det första ordet jag slog upp. Artikeln inleds så här:

"Gud, något övernaturligt med avgörande inflytande över tillvaron i olika religioner och trosföreställningar. I alla kända kulturer har människor trott att det finns en Gud eller flera gudar."

Så det där med gud eller gudar och religion har tydligen alltid varit något centralt i mänsklighetens historia, oavsett vilka uttryck det tagit sig. Så är det än i denna dag. Därför har jag bestämt mig för att skapa en underavdelning till min kortfilmsfestival med temat religion. Religion är, för att ännu en gång citera NE, "en kulturyttring som inte låter sig infångas under någon generellt accepterad, heltäckande definition." Så räkna med att det blir högt i tak när det gäller urvalet av filmer.

Temafilmer:

Inga kommentarer: