måndag 16 februari 2009

Muslimer som bloggar - Länklista

En länklista med muslimer som bloggar på svenska om stort och smått, privat och allmänt. Hör av dig med en kommentar eller via e-post om du vill lägga till en blogg.

Endast för privatpersoner.

En länk till den här sidan finns i högermarginalen tillsammans med länkar till de senaste inläggen.

Använd "Anpassad sökning" nedan för att söka i bloggarna. Om du vill lägga in sökrutan på din blogg/hemsida kan du hämta koden här


Fem senast tillagda bloggar

Nada Yussuf
Fatimas tulpan
Muslimsk gluten- och laktosfri blogg
10 minuter innan fajr
Life Love Faith

Bloggar i alfabetisk ordning

0-10
10 minuter innan fajr

A
Abd al-Alim
Abd al Haqq Kielan
Absolute Banana
According to Fatimah
According to Fatimah
Adela Stroil
Ahlam Hammoud
Ahlulbayt - Profetens hushåll
A journey through islam
Akeys
Ali Johansson
Allah och nattbönen
Amalen
Aminas
Aminas point of view
From Aminas point of view
Ana Gina (SVT)
Ana Gina (Gina Dirawi)
Ana Gina - Val 2010
Anas Khalifa
Annokas
Anteckningar från källarmoskén
Anti SD
Anwahr Athahb
Ashah
Asorame
As-salamu alaykum
Aya Alseesi
Ayan Osman

B
Bahlool
Bakpassion
Banar Reza
Beauty of Islam
Behiye Aktas
Behroox
Belive in yourself
Be responsible. Demand the impossible
Beslöjad
Besmillah
Bilan Osman
Bisoux Mademoiselle Jaber
Black sheets records (Hossein Nayebagha)
Blog by Solina
BloggTurken
BloodyGiirl
Body Bazar
Bozkurt's Tankar
By-Siblings

C
Café Exposé
Camilla
Camol
Carolina Moberg Farraj

Carpe Diem (Nora)
Chamsine news
Cherin och Mohammed
Cherins
Claudia and Nadia
Creating yourself

D
Dar Tasnim
Dar ul-Hikma
Dawahmuslimah
DawahSisters
Delshad
Delshekasteh
Denise
Den väntades vänner blogg
De troendes trädgård
Det sista ljuset
Dina Shnino
Din skyldighet är att vara den du vill vara
Doldol
Du är framtiden

E
Ehsans blogg
Ella
Elmaco
Elmira
Emel Ulusoy
Emina
Emina Mehmedagic
Emma Emilias Liv
Emm Aminah
Emmamuslimah
En syster i mängden
Eshaal
Esma Khammar

F
Farahs
Fareeda - Frida i Abu Dhabi
Farooq
Fatima Abdalla
Fatimah Ayyad
Fatima Johansson
Fatima Mora
Fatimaplace
Fatimas tulpan
Fatma.bi
Fattis´ blog
Ferhat Baysal
Filsan
Forum för frihet (Ida Dzanovic)
Frahbidoa
Fru Hijabi

G
Ghareebah
Gina Dirawi

H
Habiba.filosoferar
Hafiza
Hafsas
Halal-korv med bröd
Halal köket
Halima Sadia Ali - Unforgettable
Hamish
Hardkaramelle
Harramis
Hayal
Heartbeat
Hediels
Hhermanas
Hijab är dyrkan
Hos Tasnim E
Hussein al-Faham

I
I bear witness
I blog to express...
Ibrahim Jibreen
I huvudet på Noura
Iman Aldebe
Imperfect
Inas Soliman
Inas Soliman
Inlänning
Intersektionen
Inte utan min niqab
Inuti burkan
Invandrare för Sverige (Alexander Louhichi)
Iran blogg (Shahid Ibrahim Hemmat)
ISFAS Systerskap
Islam
Islam, fred och vardag
Islamic mind
Islam i dag
Islamisk blogg
Islamisk bloggare
Islam i Göteborg
Islam is my Deen
Islam is my life
Islam is the way to salvation
Islam i Umeå
Islamni
Isolerade tankar
Isra's life
I sökandet efter ÄKTA
It's a lifestyle

J
Jag ♥
(Jannan) بحرین بحر ‌الدم
Jazakallahu Kheyr
Jihade
Johannes Anyuru
Jordgumman
Josefine

K
Kakmonstret
Kameltanten
Kebab med ris
Khadidjas hus
Kindred spirits
KnasigaSara
Konvertitbloggen
KonvertitAkuten
Koranengudsord
Kulturkritikern
Kunskap går före tal och handling
Kurdish girl
Kära lilla storasyster

L
Laleh
Lannlon
Latifah Soliman
LCHF à la Halal
Leila Johansson
Life Love Faith
Limitless
Lindoka
Lisa bloggar
Lisas smycken
Liuza
Livets framtid
Livet som praktiserande muslim
Livet ur mina muslimska ögon
llsken
LSPM
Lyckan i islam

M
Mahbub Hussain Kamaly
Maktspelet
MammaMarie (Marie Johansson)
Man kan vara svensk och heta Mohammed (Reza Javid)
Mariam Ayyad
Masha'Allah Sverige
Mathilda [Aishah]
Megi (Merima)
Milanista
Min svartvita lilla värld
Mina egna foto-tavlor
Mina fria tankar
Mina krea(K)tioner
Miriam Riaie
Miss A
Mithai
Mitt liv i Libanon
Mitt liv som lime
Mohamed Omar
Mohammed Al-Debis
Mona
Monjia på Högsbyn
Monsterzone
Moonlit
Mrs. Coskun
Mrs. Jonas
Mulattha / Mulattha
Mur
Muslimah
Muslimah bloggar
Muslimerska
MuslimGirl
Muslim i hbg
Muslimska perspektiv
Muslimsk gluten- och laktosfri blogg
Muslimtjej
Muslimtjejs

MyKurdistanDiary

mydeenislam
Mystiker.se
My way to islam

N
Nabatita
Nada Yussuf
Nadia Jebril
Nadja
Nadja Bekkaoui
Naima's blogg
Nanas world
Nasrin
Natalie Altariq
Newsyn
Nida
Niqabisten
Niqabistenpåstan
Nittifemma
Nivran
Nora's Nuevo
Nordafricaan
Nya Il Convito (Mohamed Omar)
När solen skiner (Mariam Sadat)

O
Only Allah can judge me

P
Peace and mind
Photos by Mona
Pinglanmaddes
Politik och mellanöstern
Pray

R
Rabyaah´s blog
Rachelle
Rachelles insamling för världens barn
RadikalMuslim
Rain of harmony
Regndroppe
Reine de l'afrique
Respect.Trust.Love
Revertiten
Revertit till islam
Retardsunites (Samar Khwaiter)
Rodwan
Rômuus

S
Salaf
Salmaa
Salma 1994
Salman
Samsam
Sanningen
Sara Amin
Sara Hosni
Sara Mirza
Sarah Delshad
Savaism
Seende
Seyda
Shaarias blogg
Shabnam
Shipzs
Shiren
Simah
Simply Gwen
Sisters in deen
SjalStar
Skönheten i islam
Slingersnoken
Smultronmeliss
Snoowflake
Sophisticated
Sorah
Soror
Sosoliiiita
Soulnawi
Sowsow
Stolt muslima
Suediyah
Sufiernas väg
Sugar Mania
Suzan Salem
Svarar "sanningenomislam.se"
Svenskamuslimahs
Svensksyster
Sweets and Dishes
Swislam
Systerfiket

T
Taking over your mind
Tankar i gryningens ljus
Tasnim i Ökenlandet
Tasnims blogg
Tawheed
The Freedom Writer
The good life
The right path
The secret sweetness...
The shining truth
Tonårsmorsa (Fatou Touray)
Trankil
Two peoplee

U
Umayma
Umeå muslimer
Umma Mâlik
Umzacharia
UngMuslim.nu
Utan tvivel är man inte...

V
Vad är meningen med livet?
Vanja
Velvet dreams
Verba volant, script amanent

W
Wahhabismkritik
We need peace
What goes around comes around

X
Xamsa bopp

Y
Ya Ali
Yamahdi
Yasmin Shamsudin
Yazzielicious

Z
Zahras blogg
Zaynabs blogg
Zeina Finjan
Zolqarnain

179 kommentarer:

Unknown sa...

Herregud, den här listan kan ju användas som bevis för misstänkt terrorismverksamhet! ;)

Svarten sa...

Ja, visst verkar det väldigt skumt med muslimer som äter julbord och firar Alla hjärtans dag :-)

Anonym sa...

Jag är muslim och bloggar :D

Anonym sa...

Jag skulle gärna vilja veta vad du har för syfte med denna listan.

Svarten sa...

Anonym

"syftet med denna lista"

Egentligen saknar det betydelse vilket syfte jag har, listan blir vad den används till.

Min förhoppning är dock att svenska muslimer ska bli mer synliga och ta större plats i det offentliga samtalet, till exempel genom bloggar. Det tjänar vi alla på. Min länklista är ett litet, litet bidrag till detta.

Det talas och skrivs så mycket om islam och muslimer av icke-muslimer (som mig) men det är sällan något hörs från muslimerna själva.

Som Bahlool (muslim) en gång skrev på sin blogg:

problemet med muslimerna i Sverige är att vi inte kan “förena” oss. Finns väl några som är duktiga på att få ut sitt budskap, men det är en minoritet. Majoriteten brukar hålla tyst eller bara sitta där och klaga.

Lite (o)lustigt att det är fler som hört av sig och vill att jag tar bort deras blogg från listan än de som skrivit och bett om att få vara med.

Meddie sa...

Hallå.
Jag fick tips från en vän om din blogg att du hade bloggat om oss muslimer som bloggar. Vad roligt att du gör det här. Jag tycker att det är såå viktigt att Islam kommer ut på rätt sätt, det är det min blogg går ut på att få fram Islam i sitt rätta ljus. Så tackar får man nog sägga till din lilla lista här. Forsätt som du gör, skönt att ha en "vän" på våran sida (muslimernas)
Ha en underbar dag.
Mvh Meddie.

Svarten sa...

Tack, Meddie! Det värmde gott :-)

Anonym sa...

Min kommentar igår försvann visst såg jag nu... Jag vill gärna bli borttagen från din lista, har du inget illa syfte med denna lista borde det inte vara något problem att få bli borttagen? (syftar på inlägget där du skriver att du länkar vem du vill)...

Jag är också lite nyfiekn på hur du fick nys om min blogg eftersom jag endast gett ut den länken på en systersida?

Tack på förhand!

/Umm Elias

Svarten sa...

Umm Elias

Om du inte vill att bloggen skall läsas av andra än de som du själv godkänner föreslår jag att du förser den med lösord som delas ut till behöriga. Hos Blogspot kan en blogg delas av 100 skribenter utan att vara tillgänglig för andra.

Ja, jag länkar till vem jag vill. Alternativet vore att andra bestämde vad jag fick länka till, vilket definitivt inte är acceptabelt för mig.

Hur jag hittade din blogg?
Jag har "svart bälte" i Google :-)

För övrigt tycker jag du har en intressant och personlig blogg som många borde besöka.

Således, den blir kvar på listan.

Anonym sa...

med andra ord har listan ett negativt syfte? Jag flrstår inte varför du inte kan vara medgörlig och ta bort oss som ej vill vara med. Det är fult nog att länka utan tillåtelse tycker jag. Jag känner dig inte vet inte vem du är eller vad du har för åsikter gällande islam, vet inte heller vad för besökare jag fårgenom din blogg. Min blogg ÄR privat, inget som kommer upp om du söker generellt på google. JAg ber dig återigen att radera länken till min blogg, annars får jag tyvärr radera den vilket jag inte vill.

Återigen tack på förhand.

/Umm Elias

Svarten sa...

När man söker på Umm Elias med Google.se kommer din blogg upp som första träff. Om du vill kan jag radera dina två kommentarer, för att reducera exponeringen av dig och din blogg, men av principiella skäl tar jag inte bort länken från listan.

Anonym sa...

och du har på måfå bara skrivit Umm Elias på google,duktigt gissat måste jag säga.

Svarten sa...

Jag börjar faktiskt tro att jag är utsatt för en reklamkupp från din sida, med tanke på alla dina kommentarer där du varje gång nämner namnet på din blogg. Och du har ju, i motsats till mig, reklam på bloggen.

Smart tjej :-) men nu får det vara slut på extrareklamen.

Anonym sa...

enbart tragiskt att lista folk som ej vill vara med. Jag förstår att du inte vill berätta syftet, många muslimer har du lyckats lura men långt från alla ska du veta.

*/UE

Tonårsmorsa sa...

Umm Elias: Länkningar till andra bloggar är liksom poängen med bloggande över huvudtaget. Det räknas som god "netikett" att länka i de ämnen man skriver om. Faktiskt även när det gäller motsatta åsikter!

Nu har ju denna blogginnehavare gjort klart att det handlar om en "positiv" länkning då han vill uppmärksamma just muslimer som bloggar. Det borde du vara tacksam för, särskilt som du i ditt senaste inlägg (daterat idag den 31/3) skrivit om att du är glad för så många besökare. Det är just genom LÄNKNINGAR man får fler besökare. Om du är rädd för folks "syften" att läsa din blogg, bör du nog lyssna på Svarten och göra din blogg privat, för det är den VERKLIGEN INTE just nu! Den kan läsas av PRECIS vem som helst, när som helst, hur som helst.

Om du inte vill ha länkningar och läsare, gör bloggen privat eller börja skriva dagbok hemma med lås på! Du kan väl inte på allvar mena att du tror du kan skriva på nätet och att du väljer vilka som ska få läsa den? Get real!

Men kanske är det som "Svarten" säger, du vill bara locka fler besökare till din blogg?

Svarten sa...

Tack, morsan!

Tur att jag får hjälp med att uttrycka vad jag egentligen vill säga.

Förresten, väldigt tråkigt att höra om Yolandas skada :-(

Fatima sa...

Jag vill också hoina :) Haha, första kommentaren är så ball xD

Saladin sa...

Forum för frihet finns inte med och den tillhör en de bättre muslimska bloggarna.

Svarten sa...

Tack för tipset, Bananen!

Jag skulle önska att fler hörde av sig. Själv har jag mycket begränsade möjligheter att försöka hitta bloggar till listan och är beroende av tips från andra.

Alla som är muslimer och bloggar på svenska är välkomna, några andra krav finns inte.

Saladin sa...

http://pinglanm.blogg.se/

pinglan sa...

Men jag måste säga att bloggen heter pinglanMadde! Inte Pinglan Madde. Stor skilldnad, det där.:P Vem är denna mystiska banan som tipsar om mig?

Svarten sa...

pinglan

pinglanMadde!

Med utropstecken?

Saladin sa...

Pinglan:

jag är nattens skugga, jag är solens överman, jag är betraktaren som ingen märker och jag är de kalla kårarna när man önskat sig en kylande bris under solens gassande öga...

....eller så är jag en anonym bloggare, men smak för det fina orden erbjuder...

Svarten sa...

Bananen

Precis som jag hade tänkt beskriva dig.

pinglan sa...

Svarten. Bara pinglanMadde utan utropstecken eller annat mojs blir jättebra! Tack:D

Bananen. Ah. Lika mystisk som innan.:D Jag smög in hos dig förut och insåg att jag varit där förr. Så jag kan vara en sån där anonym filur ibland jag med:)

Haydar sa...

Sallam

Ungmuslim.nu

En muslims blogg.

wa Sallam

Svarten sa...

Tack.

Gör som Haydar - hör av er!

Amira sa...

Salam!
Jag har nyligen börjat med min blogg, men skulle vara kul om man fick vara med i listan :)

Svarten sa...

Tack, Amira!

Det behövs fler framåt muslimhor som dig.

LILO sa...

Ja, självklart. why not :) Länka på du bara!

Svarten sa...

Lilo

Done!
Den inställningen gillar jag :-)

Saladin sa...

Svarten:

ser Du verkligen vad Du har skrivit i ditt svar till Amira, 3 svar uppåt?

Svarten sa...

Bananen

Jorå.
En muslimah flera muslimhor. Eller?

Saladin sa...

LOL! Det ser väldigt märkligt ut i mina ögon svarten. Jag förstår dock din mening.

Svarten sa...

OK, bananen.

Blir det bättre om jag skriver muslimor :-)

camol sa...

Här är en till muslim som bloggar :)

Svarten sa...

Camol

Så ska det låta :-)

Jag länkade till ett par av dina kompisar också.

Heart of muslimah sa...

Hej Svarten!

Jag blir så nyfiken på dig :) kommer att följa din blogg. Jag är ny bloggare, besök mig och länka från din sida. Roligt att få besökare.

Hälsningar
Heart of muslimah

Meddie sa...

Selam aleikum. Vlle bara tala om att jag har en ny blogg nu så du kanske inshallah kan uppttera min blogg här.
Meddie.

Svarten sa...

Meddie

Absolut. Kolla gärna in den nya länken så att det blev rätt.

...och tack igen för de vänliga orden här ovan för några veckor sedan - sånt minns jag :-)

Meddie sa...

Mashallah! Tack själv. Ja det blev rätt.. Selam..
Meddie.

Nabil sa...

Jag hade inte haft någonting emot att finnas med på den listan! Besökare är besökare!

Hur hittade du till min blogg förresten?

Anonym sa...

Skit i min förra kommentar!


Nu är inte jag ett stort fan av religion. Inte någonstans. Jag hatar religion mer än någonting annat, på grund av att det förstört hela min barndom och förstör mitt liv nu. Tyvärr så råkade religionen som förstörde min barndom... och mitt liv, vara just Islam. Nyfiken?

Detta inlägget hade en jävla massa kommentarer förut, men eftersom jag bytte bloggplattform åkte de inte med.

http://nyablondinbella.wordpress.com/2009/04/06/i%E2%80%99m-forced-to-think-hell-is-a-place-called-home/

Jag vill inte någon något illa. Allt jag vill är att leva livet enligt mina egna regler.

Även fast det låter som det, så har jag ingenting emot islam. Om jag ibland skriver någonting negativt om islam i min blogg så har jag ju all rätt i världen att kritisera religionen eftersom jag själv upplevt den.

Huvudsaken är att jag inte vill ha någonting med religion att göra, no matter what. Det är synd att jag blir tvungen till det. Vad hände med religionsfriheten i Sverige? Jag skiter blankt i om jag får 70 oskulder i nästa liv eller om jag hamnar i ett helvete. Pappa får jättegärna be, läsa koranen och göra allt annat som han “måste” göra. Sålänge det inte gör mig något så har jag ingenting emot det.

Kan jag inte bara få leva?

Anonym sa...

Hej!

Hittade denna blogg av en ren slump.

Det är väldigt ovanligt att en icke-muslim visar ett positivt intresse av isalm, ofta brukar det vara ett negativt synsätt som man vidarbefordrar och för det mesta är det passivitet inför hela "islam" frågan.

Därför blit jag ögonblickligen intresserad av din blogg och mer om dig som person. Vad är det som driver dig att förhålla dig till islam på det sätt du gör?!

Väldigt intressant läsning i övrigt.

//S. Harry

Svarten sa...

Anonym

Nja, det där med "ett positivt intresse av islam" är det fler än du som fått om bakfoten. Jag skriver nästan aldrig om religionen islam, utom om muslimer. Det är stor skillnad.

Jag är djupt oroad över den hets som förekommer mot muslimer i dagens Sverige och försöker lyfta fram exempel som påvisar den enorma spännvidd som finns inom islam. Se bara de olika "muslimbloggarna". Det går inte att snacka om muslimer som en homogen grupp.

Meddie sa...

Selam Aleikum Rashmet Allah We Berikatoho. Inshallah allt är väl med dig. Vi är några som har öppnat ett Islamskt forum för troende kvinnor och de kvinnor som är nyfikna på Islam. Inshallah du lämna denna länk eller kommentar på din blog och hjälpa oss med att presentera oss.
Meddie.
Länk till Forumet.

http://alhamdulilliah.egetforum.se/forum/index.php

Meddie sa...

Jag har utmanat dig!

http://medinab.blogspot.com/2009/05/jag-blev-utmanad-forsta-utmaningen-vart.html

Lycka till! Meddie.

Svarten sa...

Meddie

Jag är fullständigt ointressant som person. Enda sättet att eventuellt skapa lite nyfikenhet på mig är att jag inget berättar om mig själv.

hayati sa...

Denna måste du lägga till, mkt läsvärd blogg av en konvertit
http://konvertitakuten.zoomin.se/blogg.html

Saladin sa...

Idag upptäckte jag en humoristisk sak. Tokextremistiske bloggaren "Feminix" har kartlagt oss muslimska bloggare på sin egen blogg. Säkerligen har han knyckt din lista, men det var mycket humor i hans rubrik "Muslimer avslöjar sig själva..." med eftertryck i form av prickar.....wow, how dramatic...

Svarten sa...

Bananen

Jo, jag såg det för en tid sedan. Fick mig ett riktigt gott skratt när jag upptäckte att min blogg fanns med :-)

Svarten sa...

Tack, Hayati!

Jag har besökt konvertitbloggen några gånger, men har fått för mig att det var en organisationsblogg och sådana vill jag inte ha med på listan.

hayati sa...

Vad jag vet är den en "helt vanlig" kvinna som har bloggen Konvertitakuten, Khaduja :)

Svarten sa...

Hayati

Jo, det verkar så. Jag har redan lagt till bloggen på listan. Tack än en gång för tipset - sånt uppskattar jag :-)

camol sa...

Jag har bytt blogg så om du vill ändra min gamla var hayati.bloggspace, detta är min nya > http://alhayat.blogg.se/

Patetiska "Muslimer" sa...

Intressant med "muslimer" som bloggar.

Denna sida är bra, eftersom det ger oss andra möjlighet att se hur icke-överrens muslimer är i Sverige. Den ena bloggen är fullt ut fjäsk för vårat svenska samhälle (tackar för det), den andra ren förakt.

Äntligen en hemsida som med några knapptryck kan visa vilka konflikter det finns mellan er muslimer: de blint praktiserande mot de blint efterföljare av Väst.

Kör på, så sitter vi och ser på när ni splittras. Skönt!

Svarten sa...

Patetiska "Muslimer"

Välkommen till verkligheten!

Det är alldeles utmärkt att du sakteligen börjar få upp ögonen och inte blint famlar omkring och fäller generaliserande påståenden om världens över en miljard muslimer. Det var en av tankarna bakom sammanställningen av länklistan. Så fortsätt du att läsa olika "muslimbloggar" och upptäck vad klarsynta och tänkande människor redan vet; att islam är en fasetterad religion och muslimer ingen homogen grupp.

Förhoppningsvis kommer du med tiden att tillägna dig förmågan att uttrycka dig nyanserat om såväl islam som muslimer.

Lycka till :-)

Saladin sa...

Snubblade över denna iressanta sida:

http://blgulamuslimer.bloggsida.se/

Svarten sa...

Tack - igen! - Bananen.

Ahlam sa...

JazakAllah kheir min bror! Uppskattar det verkligen.

Muslimah sa...

Salam,
Visserligen uppskattar jag listan för att kunna hitta systrar som bloggar, men samtidigt gäller det att de som önskar att inte vilja ha sin blogg i listor när de väl funnit en lista de ligger i, att man respekterar det och tar bort den. Kan finnas viktiga orsaker :)
I övrigt får du gärna lägga till min blogg ;)
Ha en underbar dag.

Svarten sa...

Muslimah

Jag har lagt till din blogg i "Muslimer som bloggar"-listan och i söktjänsten som söker i listan.

Att någon annan ska bestämma vad jag länkar till är helt oacceptabelt. Det är möjligt (med blogger/blogspot) att göra sin blogg ej sökbar av sökmotorer och dessutom lösenordsskydda den.

Muslimah sa...

Jo jag vet... Har gjort det med min privata blogg och skiljer den från den öppna om Islam...

Sara sa...

Jag vill gärna vara med i listan =)

Svarten sa...

Trevlig blogg du har Sara. Tack för att du hörde av dig.

Nu finns din blogg med på listan. Den finns också med i den anpassade sökmotorn och förhoppningsvis dyker dina inlägg upp i min högermarginal. Det har att göra med hur ofta Google söker igenom din blogg. Kolla gärna om du har blogginställningar som tillåter Google att indexera din blogg.

Saladin sa...

Ännu ett (eventuellt) tillägg:

det är alldeles för lite kurder på den :p. Den här tjejen har ett ungdomsblogg:

http://takingoveryourmind.blogspot.com/

camol sa...

Här har du en till muslim som bloggar! Om mat :)
http://matmalin.blogg.se/

Svarten sa...

Tack, Camol!

Det blev naturligtvis ett blogginlägg om det och en länk även till dig.

Najma sa...

Jag är muslim och bloggar också.

Svarten sa...

Najma

Tack för att du hörde av dig!

Jag har lagt till din blogg, men när jag lade in den i listan med "Senaste blogginläggen" fick jag meddelandet att ingen feed syntes från din blogg och tid för uppgraderingar kan därför inte visas. Kolla dina blogginställningar.

Spokenmind sa...

Hej
Jag är muslim och bloggar lite grann, tyckte din lista var intressant.

Lägg till mig om du vill
Frid

Anonym sa...

Tycker listan saknar den här bloggen: http://tommy1960.wordpress.com/ :D

Svarten sa...

Tack för tipset, dahliablomman. Men så vitt jag förstår är han inte muslim.

Anonym sa...

Jo det stämmer. Om jag inte läste fel så hade du för inte så länge sen ett tillägg på bloggen där "skribenten" inte var muslim men som hade muslimska vänner - så jag rekommenderade hans blogg utifrån detta :) Han är inte muslim men skriver en del om islam. Men det är du som avgör Svarten!

Svarten sa...

dahliablomman

Aha!

Du ska i alla fall ha ett hjärtligt tack för tipset. Sånt uppskattar jag :-)

Marie sa...

Hej Svarten
Jag hittade hit när jag besökt bloggen ” Livet ur mina muslimska ögon” Blev fundersam när jag såg din lista med länkar till andra muslimbloggare. Namn som Abd al Haqq Kielan och Anas Khalifa dök upp och deras åsikter är ju lite speciella...Sympatiserar du med deras åsikter?

Några av Abd al Haqq Kielans uttalanden.

”Det är tveksamt om kvinnor bör ha rätt till ett eget socialt liv utanför hemmet”

”Om kvinnan vill besöka muslimska väninnor går det bra, men om mannen säger nej, så är det nej”

”Kvinnan ska sköta familjen på alla sätt utom när det gäller försörjningen. Den tar mannen hand om.”

”Äktenskapet inom islam är inte baserat på kärlek.”

”Kvinnan har inte rätt att ingå äktenskap på eget initiativ, det är pappan, brodern eller någon annan manlig anhörig som bestämmer vem hon ska gifta sig med, men kärleken kan ofta uppstå inom äktenskapet”

”Mannen är ute och sliter och släpar och det är kvinnan som sköter hemmet”

Några av Anas Khalifas uttalanden.

”Kärleken till Allah går före allt. De verkligt troende är de som sätter Allah före sina närmaste, även om de skulle råka vara din pappa eller din son.”

”Det är förbjudet att ha kuffar eller kristna eller judar eller andra som nära vänner”

”Muslimer ska inte beblanda oss med dem, säger han.
– Varför? För att en människa blir som den närmaste till honom”

Tycker du som Abd al Haqq Kielan och Anas Khalifa???

Svarten sa...

Marie

De enda kriterier som behöver uppfyllas för att finnas med på länklistan "Muslimer som bloggar" är att du är muslim, privatperson och bloggar på svenska. Det är således INTE någon lista med mina personliga favoritbloggar, utan den är avsedd att visa bredden av åsikter bland svenska muslimer.

Marie sa...

Ok men du har medvetet eller omedvetet undvikit att svara på min fråga.

Tycker du som Abd al Haqq Kielan och Anas Khalifa?

Anonym sa...

Testa www.cherinomohammed.blogg.se grym blogg för övrigt.

Svarten sa...

Anonym

Tack för tipset. Jag har varit in och läst på bloggen. Det låter riktigt lovande.

Photos by Mona sa...

Tack och vad kul att du har en sån här lista, lycka till och glad bajram!

My life my story sa...

wow vad mycket svenska muslimska bloggar det finns! Vad roligt! nästan så man får lust att själv blogga på svenska när man ser den listan! :)
bra jobbar med den här bloggen måste jag få säga!!

Svarten sa...

Cecilia

Klart du ska börja blogga på svenska. Jag har besökt din blogg flera gånger och blivit besviken över att jag inte kan ta med den på listan.

Det sägs att bloggare har konverterat bara för att komma med på lista - du behöver ju bara byta språk :-)

Unknown sa...

oj, hehe tack så mkt antar ja :D

Noura sa...

Jag startade just en blogg om halamat. Får jag vara med i listan? :)

Svarten sa...

Noura

Klart du får vara med. Men vart hittar jag din blogg? När jag klickar på ditt namn får jag bara meddelandet "404 Not Found".

Noura sa...

Hm? Jag måste ha skrivit fel adress då! Http://halalmat.blogg.se ska det vara! :)
Tack!

Saladin sa...

Anmäler ännu en blogg som ser intressant ut:

http://accordingtome.webblogg.se/

Svarten sa...

Tack, Bananen!
Done.

Wandi sa...

tack för att du lade till min blogg i listan. men finns det något sätt att hamna i högerkolumnen så att man kan se när jag skriver nya inlägg?

Svarten sa...

Wandi

Högerkolumnen är helt beroende av hur ofta Google uppdaterar din blogg och vilka inställningar du gjort hos webblogg.

A & R sa...

Alltså du, kan du vara snäll och ta bort länken som länkar till vår blogg. Skulle uppskattas rejält. För vi vill inte vara med. Och sen har du inte något syfte med alla dina länkningar. Dock skulle det vara schysst om du lyssna för jag orkar seriöst inte ta i. Vi vill helst att folk hittar till våra bloggar själva.
Ha en trevligt kväll! Peaceout!

Svarten sa...

A & R

Om ni inte vill ha länkningar och läsare föreslår jag att ni gör bloggen privat, men det är naturligtvis upp till er att avgöra.

"syfte"

Det har jag svarat på ett flertal gånger, så jag klistrar in en del av det som står längre upp i denna sträng:

"Egentligen saknar det betydelse vilket syfte jag har, listan blir vad den används till.

Min förhoppning är dock att svenska muslimer ska bli mer synliga och ta större plats i det offentliga samtalet, till exempel genom bloggar. Det tjänar vi alla på. Min länklista är ett litet, litet bidrag till detta."

Elin sa...

Hej! Jag är muslim och jag bloggar :)

Svarten sa...

Du finns med på listan, Elin (Eshaal).

Marie-Louise F M sa...

Hej Svarten!
Jag gillar ditt initiativ! Jag har skrivit en bloggartikel precis där jag länkar till dig!
http://marie-louisemustaniemi.blogspot.com/2010/04/mitt-livs-forsta-moskebesok.html

Anonym sa...

Tjena Svarten!

Det är helt ok att du lägger upp sajten!

MVH

Mehdi Moghimian

Umm Dominic sa...

Hej Svarten!

Jag har precis borjat blogga igen efter en langre tids uppehall. Sa du far garna lagga upp min adress.
Nya tider lika med ny blogg eller hur?

Svarten sa...

Umm Dominic

Done!

Velvet Dreams sa...

Vad roligt att jag finns nu med på lisan :) Tack Svarten!

Svarten sa...

Vassego, sammetsdrömmar.

Ella sa...

En till svensk muslim som bloggar:

Ella

http://ellavet.blogg.se

Svarten sa...

Tack, Ella :-)

Caféföreståndaren sa...

Frid

Är listan fortfarande uppdaterad?

Lägg gärna till http://cafeexpose.wordpress.com/

Anonym sa...

Jag såg att fatima Abdalla ändrat adress på sin blogg, dvs har en ny: http://faithislife.blogg.se/

Dessutom finns dessa två som kanske bör in på listan:

http://ananael.wordpress.com/

http://kreaktioner.wordpress.com/

/T

Anonym sa...

Så, nu har jag länkat till dig. Bra! Har letat efter en sån här lista, och jag vet andra som letat också.

http://ligator.wordpress.com/2010/08/31/synliggor-muslimska-bloggare-bekampa-sverigdemokraternas-intolerans/

Svarten sa...

Ligator

Tack för både länkar och länkning!

Anonym sa...

Hej där!=)Tack för att du länkade mig men skulle uppskatta om du tog bort mig.
Känner mig inte som muslim, går bara till mosken då och då. Och deltog i ramadan för att bli en bättre människa.
Jag vet inte vad jag är.
Tack för mig!
Aisha

Svarten sa...

Aisha

Borta.

Saladin sa...

http://gudskelov.wordpress.com/

Svarten sa...

Tack - igen, Bananen!

MathildaAishaJ sa...

Jag skulle jätte gärna vilja lägga till min blogg på listan om det är ok. :) http://Aishah.webblogg.se

Svarten sa...

MathildaAisha

Tack för att du hörde av dig! Nu finns bloggen med.

Upptäckte att det inte gick att kommentera på din blogg. Ska det vara så eller var det bara något tillfälligt "avbrott"?

MathildaAishaJ sa...

Oj detta hade jag ingen aning om :o Måste kolla upp det. Hela bloggdesignen har bråkat med mig från början.. Ska genast kolla om det går att ändra!

Tack för att du länkade min blogg! :)

Anonym sa...

Salaam, hittade ytterligare några muslimska bloggar:

Islam i Umeå
http://islamumeo.wordpress.com/

Revertit till Islam
http://revertit.blogg.se/

Skönheten Islam
http://apg.blogg.se/

Svarten sa...

Tack!

Nu finns de med på listan.

Anonym sa...

Bloggägare till båda bloggarna under, men jag vet inte om den sista räknas som muslimsk blogg, snarare en blogg om kreativitet. Skulle uppskattas om du plocka bort den, just för att det inte verkar som den riktigt passar in som muslimsk blogg. Snarare om min personliga konst.

http://ananael.wordpress.com/
http://kreaktioner.wordpress.com/

Men å andra sidan är ju alltid extra reklam trevlig!

Anonym sa...

jama84.blogspot.com

Jama84 sa...

Hej,

Jag anser att det är bra att samla bloggar från muslimer då media ofta vägrar oss inträde till den offentliga debatten. Av denna anledning är detta det bästa sättet. Hur ska förståelsen för Islam och muslimer träda i kraft om vi (muslimer) aldrig hörs? Vi har samma yttrandefrihet som alla andra, dock måste vi ofta kämpa för den mer.

Hoppas det kommer något gott ur detta Inshallah.

Må ni alla gå i fred och frid och kom ihåg att vi är alla människor och medmänniskor.

Svarten sa...

Jama84

Jag hoppas också detta leder till något gott, att svenska muslimer blir synligare på nätet. Passar på att uppmana alla bloggande muslimer att ansluta sig till länklistan. Hör av er!

Unknown sa...

Tack så mycket för att du lade in mej på din lista för svenska muslimer som bloggar =)
Blev jätte glad.
Ha en underbar Lördag
Kram M

Svarten sa...

Slingersnoken

Tack för det överväldigande tacket :-)

Allt vore så mycket enklare för mig om de som vill vara med på listan själva hörde av sig.

Anonym sa...

Är du störd? Ta bort Umm Elias länk om hon inte vill vara med på din lista!

Svarten sa...

Tack för tipset, Anonym!

Nu har jag lagt till henne - igen :-)

bunz sa...

Kan du ta bort vår länk? På både fabulousthingsaboutus.blogg.se och bunz.blogg.se!

tack :/

Svarten sa...

bunz

Nej.

bunz sa...

Muslimah sa...

Salam,
Visserligen uppskattar jag listan för att kunna hitta systrar som bloggar, men samtidigt gäller det att de som önskar att inte vilja ha sin blogg i listor när de väl funnit en lista de ligger i, att man respekterar det och tar bort den. Kan finnas viktiga orsaker :)
I övrigt får du gärna lägga till min blogg ;)
Ha en underbar dag.
12:57 em
Svarten sa...

Muslimah

Jag har lagt till din blogg i "Muslimer som bloggar"-listan och i söktjänsten som söker i listan.

Att någon annan ska bestämma vad jag länkar till är helt oacceptabelt. Det är möjligt (med blogger/blogspot) att göra sin blogg ej sökbar av sökmotorer och dessutom lösenordsskydda den.
1:26 em

-------------------------
du borde lyssna på den smarta kvinnan. Men dock är du ju så himla känslokall och elak så mjae... lite dubbelmoral också. Får inte svar tillbaks när jag ber dig svara. Som hur fan du kan kalla dig muslim när du inte ens respekterar en KVINNA som inte VILL ha en JÄVLA länk uppe i DIN jävla BLOGG. HA! Skriker dubbelmoral. Elakt och vidrigt!
Och sen ditt dåliga argument om att man ska lösenskydda om man vill ha privat. INGEN AV MINA KOMPISAR ORKAR KOMMA IHÅG LÖSENORD. INTE ENS MIN MORSA. VAFAN SKA JAG DÅ HA LÖSEN? USCH. DU IRRITERAR MIG, SKULLE INTE ENS KLARA AV ATT STÅ VID DIG I 2SEKUNDER? SO WHAT? DU HAR FAN MASSA PÅ LISTAN. VI SÄGER 70ST, VÄRLDEN GÅR INTE UNDER OM DU TAR BORT EN.
och sen muslimska bloggare borde ta mer plats. JAG SKULLE INTE ENS KALLA MIG MUSLIMSK BLOGGARE.
Förstår inte varför jag är med på listan? Kan inte du va snäll och tala om för mig? Jag är ingen muslimsk bloggare.

SVARA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

bunz sa...

Du kände dig dissad huh?
Därför du inte vågar svara.
Visar hur mogen du är förstår du (:
Jätte mogen för att vara gammal.

*ironi*

bunz sa...

eftersom vi ändå inte bloggar längre så valde vi att ta bort bloggen. Så vår länk funkar inte. På både fabulousthingsaboutus och bunz.

Tänkte bara du ville veta(:
dont worry, du lär inte se en enda kommentar från mig igen. Tycker ändå din blogg är onödigt och ointressan och så har jag inget att skriva för, vi har ju lagt ner bloggen så ah. känns bra.

hoppas din blogg slutar få läsare och stängs ner. Åh vad jag skulle bli lycklig. Hoppas jag får det som julklapp (A)

xoxo bunz(: we know u love us (A)

amina sa...

tack för länkningen! :)

Svarten sa...

Vassego, Amina.

Adam Sami sa...

Salam aleikum, jag är själv en bloggare som gärna skulle vilja vara med i listan insha'allah :)

Hijabistah sa...

Du får gärna lägga till min modeblogg för muslimskor: http://konrastelle.tumblr.com/

Svarten sa...

Hijabistah

Klart!

Tack för att du hörde av dig.

Anonym sa...

Jag vet inte om du bara vill ha svenska muslimer som bloggar, men måste ändå tips om två av mina favoritbloggar:

http://sufispot.blogspot.com/

&

http://rickshawdiaries.wordpress.com/

Svarten sa...

Tack för tipset, men bloggarna på listan skall i huvudsak vara skrivna på svenska.

Anonym sa...

En till muslimsk blogg

Svensk muslimsk tjej:

asorame.blogg.se

Unknown sa...

Hamnade på den här bloggen av en ren tillfällighet, och det var ju inte upplyftande precis :(

http://shaariah.bloggspace.se/1514839/Arade-Usama-Bin-Laden/

Svarten sa...

Christian

Jo, jag såg också eländet. Inte blev jag gladare när jag nu läste bloggarens egna kommentarer :-(

Tydligen en av de knäppgökar som följer Shaykh Muhammad Saalih al-Munajjid på islam-qa.com

n sa...

jag skulle gärna vilja vara med,

http://detsistaljuset.blogg.se

ucm sa...

As-salamu aleykum bror! Jag skulle gärna vilja vara med på listan. Har startat en blogg för systrar för att hjälpa revertiter att träffa andra systrar i Uppsalatrakten främst. Skulle vara enormt tacksam, och om du har någta tips eller förslag på hur jag kan gå tillväga eller aktiviteter för muslimer i Uppsala.

JazakAllah khayr!

ucm sa...

Tack. Har tagit bort lösen nu

essie sa...

Salam alaykom! Tack vad roligt hihi :)

Anonym sa...

Salam aleykum. ja tackar för dessa länkar. då jag är nykonverterad så gör det mycket för mig att få läsa andra bloggar om islam =) vill du får du lägga upp mig med. assalaam.blogg.se

InshaAllah

Frida sa...

Hej! Du får gärna lägga till min blogg i listan om du vill :)

Anonym sa...

lägg till oss i listan

http://svenskamuslimahs.blogg.se/

s sa...

hej :)
skulle vara kul om du kunde lägga till min blogg bland de andra i länklistan tack :)

http://jazakallahkheyr.wordpress.com/

Zeineb sa...

Hej! Du får jätte gärna lägga till min blogg :sosoliiiita.blogg.se

Anonym sa...

länka gärna

http://emmazresatillislam.blogg.se/

Anonym sa...

Länka gärna min blogg :)

Svarten sa...

Anonym

Vilken blogg?

"Lilla Storasyster" sa...

Hej!

Jag har lämnat en kommentar här tidigare men den verkar inte har kommit fram?

Tänkte iallafall bara säga (igen!) att du jättegärna får lägga till min blogg, "Kära Lilla Storasyster", som hittas på http://karalillastorasyster.blogg.se

Sugar mania sa...

Hej hej.


Jag är en 18årig muslimsk tjej som nyligen startat en bakblogg (sugarmanias.blogg.se) och har
inget emot att finnas på din blogglista.

PS. Du driver en riktigt intressant blogg!

Svarten sa...

Lilla Storasyster

Jag har besökt din blogg flera gånger. Vid varje besök "fryser" allt på min bildskärm och jag blir tvungen att logga ut från internet för att kunna stänga bloggen. Därför har jag avstått från att länka till den.

Sorry.

"Lilla Storasyster" sa...

Oj, hade verkligen ingen aning om det - är det okej om jag frågar vad du har för webbläsare? (så att jag förhoppningsvis kan försöka lista ut vad problemet är och fixa det!) Tack ändå!

"Lilla Storasyster" sa...

Har hittat felet, det var visst Facebook scriptet som gjorde att den hängde sig i just Internet Explorer (sidan har funkat tidigare där men jag hade inte kollat efter det att jag lagt in en ny funktion nyligen).

Så iallafall, nu borde det förhoppningsvis gå att komma in på bloggen utan att internet hänger sig, det gör det här iallafall. Om du nu vågar öppna den igen... Ursäkta krånglet!

Svarten sa...

Lilla Storasyster

Jepp. Nu funkar det med Explorer.

hoda sa...

du kan ta bort hodaas.blogg.se för det finns inte mer utan mig kan du hitta på muslimihbg.devote.se istället tack

Nada sa...

varsågod!

Anonym sa...

http://nadjabekkaoui.blogg.se/
Här är en som vill vara med!

hediels.blogspot.com sa...

Jag är också muslim från irak min blogg heter hediels.blogspot.com¨
jag vet inte vad för problem som finns mellan svarten o UE men iaf ni är muslimer o det så skämmigt att bråka om något sånt o det är allmänt o det är också så skämmigt att någon som vi inte känner läser det där tjafset om länkning grejen om ni känner varandra lös det själv inte allmänt

Nada sa...

Sv: Tack för att du lade till mig , ha en bra dag och ett bra slut på detta år! :)

nittifemma sa...

Hej jag skulle vilja lägga in min blogg i denna lista ! tack !
min blogg : nittifemma.blogg.se

Umm L sa...

Somaiyah är tillbaka med en ny blogg: tawheed.blogg.se

hanan sa...

Salam ou alikom,

Jag är muslim företagare kvinna och bloggar!

Anonym sa...

Det finns en blogg som jag läser och den finns inte med på listan.
www.islamni.wordpress.com så heter den och rekommenderar den starkt

newsyn sa...

Hej, Newsyn.blogg.se
Lägg gärna mig i listan:)

Anonym sa...

Hej jag skulle vilja lägga upp min blogg. Limitless.blogg.se. Tack :)

Anonym sa...

http://therightpath.blogg.se

detta är också en muslimsk bloggare

N sa...

Yamahdi.blogg.se :)

I.J sa...

Hej jag har precis börjat blogga, och hoppades på att hamna på din muslimska blogglista.

Min blogg heter http://iandj.blogg.se/

Anonym sa...

muslimsk bloggerska: http://minafriatankar.blogg.se/

Ahmad sa...

Mat och bakblogg
sweetsblogg.wordpress.com

Ahmad sa...

Mat och bakblogg
sweetsblogg.wordpress.com

Anonym sa...

svensk muslimsk blogg : lindoka.blogg.se

Anonym sa...

TIPS Jag la märke till att dessa två bloggar i din lista måste ha raderats ett bra tag sen för att namnen används nu av någon som bloggar om lån och pengar

Lapis Lazuli: http://llsken.blogspot.se/
Elle: http://konrastelle.tumblr.com/

Svarten sa...

Tack, Anonym!

Precis den typ av hjälp jag behöver för att hålla listan aktuell och seriös.

Amina sa...

Salamo aleikum!
Jag har precis börjat blogga på:
http://aaminaas.blogspot.se
Jag vill gärna finnas med i listan :)

Anonym sa...

Selam Aleykum :)
Jag har också precis börjat med bloggandet och undrar ifall ni vill skriva in min blogg i listan :)

www.zahras.blogg.se :)

Tack i förväg!