onsdag 18 februari 2009

Vad är en wasabinöt?

Min senaste favorit som tilltugg när jag dricker öl är wasabinötter. För er som från tidigare bloggposter känner till min kärlek för Guinness vill jag klargöra att wasabinötter passar absolut inte till denna ädla dryck, den ska avnjutas utan tilltugg. Till lager och ale tuggar jag emellertid gärna på nötterna.

Alla som ätit sushi känner till wasabi (Wasabia japonica) som den där starka, gröna röran som smakar pepparrot. Eftersom wasabi är dyrt och besvärligt att frakta färskt under längre sträckor är det just ofta grönfärgad pepparrot, ibland uppblandad med senap och soja, som serveras på restaurangerna i Sverige.

Vad är en wasabinöt?

Det var inte helt enkelt att hitta svaret, men jag tror jag är på rätt väg. Vad jag har förstått är wasabinöten ingen nöt utan en ärta, som har rostats eller friterats och doppats i en smet som smaksatts med wasabi/pepparrot. Tillredda på det sättet blir de härligt krispiga och starka. Om man låter nötterna vila ett tag på tungan innan man tuggar dem, börjar det sticka i näsan och tåras i ögonen.

Men, som sagt, jag är inte helt säker på om min beskrivning av en wasabinöt är korrekt. Så länge ingen annan kommer med en trovärdigare version så håller jag dock fast vid den, trots att min grundforskning varit ytterst blygsam, på gränsen till obefintlig. Men några Google-sökningar blev det i alla fall.

Övre bilden: Wasabiärtor. Nedre bilden: Wasabinötter.

Se även Vad är en wasabinöt (2)

8 kommentarer:

nitza sa...

Efter att ha fått smaka på din nya favorit, så kan i alla fall jag lova dej, jag kommer INTE att äta upp dom för dej. Hugaligen så hämskt det smakade.

Svarten sa...

Hur ska man kunna ha förtroende för någon som varken uppskattar Guinness eller wasabinötter?

nitza sa...

Det är väl lätt att ha förtroende för mej, bara titta på mitt ärliga vackra ansikte :)

Anonym sa...

Gillar dessa nötter =)

/pastej

Svarten sa...

Det var ditt omdöme jag ifrågasatte, inte din uppenbara ärlighet och skönhet.

nitza sa...

:p

Anonym sa...

det är jordnötter inuti wasabinötterna! det finns wasabiärter, inuti dem är det ärter.. men i de som du har på bilden är det högst antagligen jordnötter,gott gott gott!!

Svarten sa...

Anonym

Jepp. Precis vad jag skriver i inlägget "Vad är en wasabinöt (2)"