torsdag 19 februari 2009

Mey Wang Sushi bäst i Uppsala

Foto: Staffan Claesson/UNT

Det var bara ett par år sedan jag första gången åt sushi. Då var jag övertygad om att det också var sista gången. Jag tyckte det smakade för jävligt. Aldrig mer.

Någon månad senare var jag på Kina-restaurang med min dotter. Vi åt buffé, där det ingick sushi. Min dotter är galen i sushi och tyckte jag borde testa igen. "Man måste vänja sig vid sushi", sa hon. Jag åt ett par bitar och tyckte inte att det smakade så dumt den här gången. Så fortsatte det under en tid, jag åt fler bitar för varje gång. Efter ett halvår var jag riktigt förtjust i sushi.

Tillsammans med min dotter började jag besöka olika sushi-reatauranger i Uppsala. För ungefär ett år sedan åt vi första gången hos Mey Wang Sushi och sedan dess går vi alltid dit. Jag är absolut ingen expert på sushi, men smaklökarna sade mig att deras sushi var extra god. Att vi sedan blev mycket vänligt bemötta och dessutom tyckte den lilla källarlokalen var trevlig i all sin enkelhet, gjorde naturligtvis sitt till.

Ägaren Ai Rong Wang, eller Sofia som hon också kallas, berättade vid ett tillfälle att hon är mycket noga med råvarorna och använder till exempel inte odlad lax, trots att den är hälften så billig i inköp. Dessutom hävdar hon att hennes kock är den bästa i stan.

Igår eftermiddag var jag där för att hämta hem två 12-bitars portioner. Jag drack en öl medan jag väntade. Sofia frågade en gäst, som nyss avslutat sin måltid, om det smakade bra. "Det här
är stans bästa sushi", sa han och tillade: "Och jag har ätit på alla ställen i Uppsala".

Tydligen finns det fler som delar den gästens uppfattning. På Sushi-kartans topplistor, som grundar sig på gästernas röster, ligger Mey Wang Sushi etta i Uppsala och på sjätte plats i hela landet.

Läs en artikel i Upsala Nya Tidning som publicerades i samband med öppnandet av restaurangen den 1 maj 2007.

Se även bloggposten Om sushi

1 kommentar:

Anonym sa...

Råvarorna gör mkt. Jag är inte störst i byn där jag har min pizzeria men jag har tom min värsta konkurrents barn som kommer hit ochäter våra pizzor och vår pommes. Medan han och andra köper pommes som är hälften så dyr och hälften så bra (enligt mig) så köper vi den dyrare sorten och har fått många kunder att komma hit för dess skull. För många som fuskar med råvarorna i dag och tyvärr kommer de undan med det ibland.