fredag 3 september 2010

Grov rasism på SD-politikers blogg

Jag vet inte hur många gånger jag läst grova rasistiska kommentarer på bloggar och forum skrivna av medlemmar i sverigedemokraterna och dess sympatisörer. Nästan lika många gånger har jag hört SD:are bestämt hävda att de inte är rasister. Partiordföranden Jimmie Åkesson bedyrade i en DN-artikel att de "drivs inte av hat, fientlighet eller missaktning". Och gång på gång dyker det ändå upp exempel på att Åkessons påstående är rent skitsnack.

I dag uppmärksammar flera tidningar, bland andra Dagens Nyheter och Dagen, ett blogginlägg av Per T K Wahlberg, som finns med på SD:s valsedel till kommunfullmäktige i Landskrona. Wahlberg sitter nu i kulturnämnden och valnämnden i Landskrona. På sin blogg citerade han i maj i år en text han hittat på ett internetforum:

Under många tusentals år har negern kunnat softa i värmen, käka lite bananer, våldta nån förbipasserande kvinna eller unge, slåss med andra negerhannar och äta upp dem, spela lite trumma, springa omkring lite, fånga nån antilop, käka lite bananer, knulla lite, berusa sig på jästa frukter eller örter, osv. Så har det hållit på under årtusendena utan att något evolutionärt tryck i form av miljöfaktorer har tvingat negern att utvecklas i en annan riktning. Tvärtom så har de typiska negerdragen fungerat väl under omständigheterna och därför renodlats under oräkneliga generationer. Den riktiga subsahariska blånegern är till sin natur som en korsning mellan ett oansvarigt, glatt och sorglöst barn, nån slags sävlig skogsapa och en impulsiv, grym och bestialisk djävul.

Texten är således inte skriven av Wahlberg, men till Helsingborgs Dagblad säger han:

– Jag tyckte det var en ganska träffande beskrivning. Tittar vi historiskt, så började hela mänskligheten i Afrika en gång i tiden, och sedan var det några som vandrade ut till Europa och Asien. Men på vilken nivå står de kvar? Det har inte hänt så mycket på alla dessa årtusenden.

Blogginlägget har Wahlberg raderat, men det finns att läsa cachad med rubriken Vad man hittar när man surfar! eller här nedan.

Klicka på bilden för större format

Läs även vad Absolute Banana skriver på sin blogg.

14 kommentarer:

Saladin sa...

Vad bra att du fick tag på en cachad version (lär mig aldrig finna saker så). Ska länka till den!

Unknown sa...

Alltså vad i hela friden...

En sådan där rasism trodde jag hade dött ut och ersatts av en lika idiotisk men mer välkammad kulturdiskurs.

När jag möter den där sortens rasism (har inte hänt sedan 92 typ) så blir jag alldeles tom i huvudet och ögonen. Jag har liksom ingenting att tillägga, inga motargument att anföra. Kan man vara så dum? skriker alla atomer i min kropp...

MammaMarie sa...

Jag var tvungen att samla ihop mig och plocka upp hakan ifrån tangentbordet efter att ha läst detta - blev lite svårt att kommentera här annars...

Finns det VERKLIGEN inte någon gräns för vilka åsikter man får uttrycka när man sitter i en sådan maktposition?

Är det ingen som ifrågasätter HONOM: hur HAN ännu kan kvarstå på en nivå av sådan primitiv människosyn?

Rachelle sa...

FYFAN VAD ÄCKLIGT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonym sa...

Vilken VIDRIG människa! Jag förstår inte hur det är kan vara acceptabelt att uttrycka dessa vidriga rasistiska åsikter och som politiker komma undan med det... blir mörkrädd! vill fasiken anmäla den här människan! det är oacceptabelt!

Anonym sa...

hade han varit invandrare och skrivit om svenskar på detta sättet hade folk bara skrattat och kallat svenskar humorlösa om man tog illa upp.

Malinka P. sa...

det är väldigt obehagligt att det finns människor som har de här åsikterna. jag blir mörkrädd när jag tänker på hur obildade de är, och hur ovilliga jag tror att de är ATT bilda sig...

skrämmande!

Christian Schickhardt sa...

Det var så det började i Tyskland på 1930-talet. Dumma människor sattes i SS-uniform, gavs makt och befogenheter, medaljer och utmärkelser. Då blir dom farliga!

Som tur är vi inte där, och kommer förhoppningsvis aldrig mer att bli. Men dumheten ska inte underskattas!

Jag skall fira min systers 50-årsdag nästa år. Hon bor i Texas sedan 28 år, och i hennes grannstad ute på prärien finns folk som springer omkring i vita kåpor och ägnar sig åt korsbränning om nätterna, år 2010!

Saladin sa...

Vad har detta med utbildning att göra? I min åsikt - ingenting. Detta är riktat hat och går inte att utbilda bort.

Anonym sa...

Nu måste verkligen ALLA röstberättigade gå och rösta så att SD inte kommer in i vår riksdag! Kommer dom inte tror jag att jag börjar gråta. Det vore så fruktansvärt sorgligt!
Inga rasister i vår riksdag!!!!
RÖSTA!!!!!
Siri

Jan sa...

Bifogar bara denna:

http://blogg.aftonbladet.se/politikerkollen/2010/09/kristdemokrat-hyllar-sverigedemokraterna

30-talet kanske inte är så långt borta

Svarten sa...

Jan

SD+FP+KD=En brun allians?

...och det är bara 20 år kvar till 30-talet.

Stefan sa...

@Anonym1 - menar du att orsaken till varför han anses vara representant för mental härdsmälta är för att han är en SVENSK som skrivit så? Prova det här lilla tankeexperimentet: låtsas att det är en holländare som skrivit samma sak.

Hej läsförståelse och godnatt jord...

Anonym sa...

Skit såklart-mina barn är mualtter så jag tar illa vid mig. Men min erfarenhet är att ar många invandrade grupper-araber bla är extremt rasistiska. Det är min erfarenhet.