måndag 13 september 2010

Om galna danskar och norrmän

Ur Jan Guillous krönika Vårt lugn gör norrmän och danskar galna i gårdagens Aftonbladet:

"Den danska galenskapen hänger naturligtvis ihop med att danskarna har fått islam på hjärnan. Yttrandefrihet mäts därför i antalet publicerade Muhammed-karikatyrer eller rondellhundar. Liksom demokratin mäts i storleken på ett lands främlingsfientliga partier."

"Om de svenska demokratiska riksdagspartierna behandlar Sverigedemokraterna lika nonchalant och släpphänt som deras motsvarande danska partier behandlade Dansk folkeparti i början, eller om de, än värre, börjar jamsa med om att ”ställa krav” och liknande, är vi alltså i värsta fall på väg mot dansk galenskap."

3 kommentarer:

Christian Schickhardt sa...

Det är inte ofta jag håller med Jan Guillou, och jag gör det inte nu heller när han skriver "att danskarna har fått islam på hjärnan."

Jag är ofta i Danmark och känner många danskar där detta absolut inte stämmer in på. Min nästa Danmarks-trip blir i mitten av oktober, då jag ska dricka öl med glada medlemmar av "Danske Ølentusiaster" samt lyssna på Cheb Khaled på Store Vega.

Tycker att Guillou generaliserar när han skriver om "danskarna" precis som hemska Pia Kjaersgaard generaliserar när hon pratar om "muslimerne".

Svarten sa...

Christian Schickhardt

Själv är jag 50% norrman och tycker att Guillou i stort sett har rätt :-) trots att jag känner en massa trevliga norrmän. Men visst tar han i lite...

brodeur sa...

Jan KGB kanske inte skall prata om galen utan förklara sina bolsevik ideer och annat kommunistiskt trams.

Sluta låtsass som om extremvänster är normalt och mittenpartier ala SD är "hemska".