onsdag 15 september 2010

Förbud mot burka i Frankrike



French Senate passes ban on full Muslim veils The Associated Press

I juli röstade den franska Nationalförsamlingen "ja" till ett förbud att bära heltäckande ansiktsslöja på offentliga platser. Igår röstade även senaten för förslaget. Resultatet av omröstningen blev 246-1 och ett 100-tal nedlagda röster. Förbudet kommer att träda i kraft under våren 2011 om författningsdomstolen godkänner lagen. Många tror att lagen kommer att passera utan problem eftersom varken orden "kvinna", "muslim" eller "slöja" omnämns i lagtexten.

– Det är inte fråga om säkerhet eller religion utan om att respektera vår republiks principer, sade justitieminister Michele Alliot-Marie, enligt Hufvudstadsbladet, då behandlingen av lagförslaget började.

Män som tvingar kvinnor att bära burka eller niqab kan dömas till ett års fängelse eller 3000 euro i böter. Kvinnor som friviligt bär burka eller niqab får böta 150 euro.

När amerikanska Pew Global Attitudes Project i våras gjorde en undersökning i USA och fyra europeiska länder om inställningen till förbud mot heltäckande ansiktsslöja blev resultatet som nedan.

4 kommentarer:

Christian Schickhardt sa...

Amerikanarnas inställning här är intressant tycker jag. Något att fundera kring.

Svarten sa...

Christian

Jepp. Det var i huvudsak därför jag tog med undersökningen i inlägget. Måste medge att jag blev lite överraskad.

Mohammed sa...

Blondibella är smart, utan tvekan. Jag syftade mer på att hon med alla sina läsare bidrar mer än vad jag gör med mina 200.

Svarten sa...

Mohammed

Min kommentar blir ju helt obegriplig efter att du bytt rubrik på inlägget...