lördag 4 september 2010

The Sarah Silverman program



Sarah Silverman sjunger German Cars (Text / Lyrics), vilket var den första video jag såg med henne. Jag blev genast helt såld.

Som en av få medborgare i landet saknar jag TV. Alltså. Det är inte så att jag saaaknar en TV, utan jag har ingen TV. Så ni får försöka ha överseende med min dåliga koll om vad som händer inom detta media. Att The Sarah Silverman program skulle sändas på TV igen har jag dock inte kunnat undgå att märka. Ett stenkast från min lägenhet sitter nämligen en stor affisch som förtäljer att så är fallet.

Under ett par år var jag en stor beundrare av Sarah och jag minns exakt när jag första gången upptäckte henne. Eller, nja. Minns och minns. Faktum är att jag bloggade om det och därför vet jag att det var på natten den 27 maj 2006. Det sa bara klick. Jag tillbringade en stor del av natten med att söka efter information om henne och kolla in videos. Då, för drygt fyra år sedan, fick man inga träffar på hennes namn om man googlade på enbart svenska sidor (om jag minns det hela rätt). I dag får man nästan 9000 träffar.

Sarah och jag hade ett intensivt platoniskt kärleksförhållande under en tid, vilket i viss mån avspeglar sig även här på bloggen (klicka vid "Etiketter" nedan). Men framför allt kom det till uttryck på ett internetforum som jag då ofta skrev på. Jag bombaderade forumet med allt jag kunde hitta om Sarah. I början uppskattades det av forumets medlemmar, men efter ett tag fick de nog av Sarah. Och det fick jag också. Hon hamnade, som jag uppfattade det, i en ond spiralrörelse som innebar att publiken krävde att hon skulle överträffa sig själv vid varje framträdande. Hennes skämt blev alltmer grövre, personangreppen hårdare. Till slut blev det, i mitt tycke, endast vulgärt och osmakligt. Så jag lämnade Sarah.

Vilken nivå The Sarah Silverman program ligger på vet jag inte, jag har bara sett några korta klipp från de första programmen när de sändes i amerikansk TV. Men jag hittade just tio avsnitt på nätet från tredje säsongen. Om jag förstått saken rätt är det dessa som började sändas av svenska Comedy Central igår. Jag ska börja titta på dem vid lämpligt tillfälle. Men lite nervöst känns det. Ungefär som att träffa en gammal förälskelse igen med förhoppning om att känslorna ännu finns kvar och att det är möjligt att börja om.

Inga kommentarer: