lördag 3 april 2010

Elan - muslimsk sajt för unga

Nu ska jag avslöja en av mina muslimska favoritsajter som jag besöker för att hämta inspiration (=stjäla idéer). Eftersom jag är en ytlig och njutningslysten person handlar det naturligtvis inte om någon tung, ideologiskt-religiös sajt med texter av lärda "haram-poliser", utan en sajt om i huvudsak (men inte enbart) populärkultur ur ett muslimskt perspektiv. Mer än så skriver jag inte, ni får själva klicka er vidare till Elan - the guide to global muslim culture

Så här beskriver de själva sajten:

elanthemag.com is a daily, online publication on global Muslim youth culture. Formerly known in print form as elan Magazine, elan offers witty, engaging, thought-provoking and sometimes sarcastic takes on the issues that matter to our fellow young, hip Muslims. In addition to daily commentary from our bloggers on topics ranging from entertainment to politics, elan includes feature articles from prominent voices within our community, roundtable discussions by young Muslim leaders on hot topics, photo-essays, videos, profiles, special sections like “WTFatwa” and “Policy Shift,” and much more.

4 kommentarer:

Svarten sa...

Under rubriken "10 Things Muslims Secretly Celebrate" hittade jag detta:

When Ramadan is in the dead of winter. It’s time to come clean. Every Muslim has contemplated moving to Sweden and having a 3 hour fast.

Saladin sa...

Intressant sida, dock inte utan flera viktiga fläckar (snälla Svarten, sedan jag tog en bloggpaus har jag inte fått gnälla av mig, så du får stå ut även denna gång ;P):

* sidan är alldeles för koncentrerad på arabisk tillvaro och speciellt med Egypten som fokus. Det i sig är absolut inte något negativt. Det som är förvirrande är att den gör anspråk på att vara en "guide to global muslim culture" samtidigt som de nämner ett fåtal andra muslimska kulturer i vad som snarare ser ut som undantagsfall/nyheter än kulturella reportage. Givetvis sticker det lite i ögat att majoriteten av deras artiklar behandlar kulturer som handlar om 15% av den totala muslimska populationen. Detta adderar till fördomen om muslimers homogenitet, inte tvärtom.

* för muslimer i väst följer sidan ett liknande mönster - det är i princip bara amerikanska muslimer som man talar om. En och annan artikel om globalt spridda nyheter såsom Frankrikes burkabråk och Schweiz minaretförbud hittas men det är i princip bara vardagsnyheter. Inte specxiellt många kulturella reportage eller exposéer om stora muslimska populationer i diasporan. Jag ser t ex flera analyser som förklaras utifrån den amerikanska republikan/demokrat-dikotomin än muslimsk/västerländsk-dikotomi.

* med risk att arkebuseras så nämner jag detta i alla fall - jag ser bara en manlig skribent på sidan. I sanningens namn gäller det att erkänna att snedfördelning präglar både innehåll och riktning vilket är väl synligt i tidningen.

Kanske förklaras mina observationer av de enklaste anledningarna, det som brukar vara svaret i många fall - medarbetarnas egna ursprung och nuvarande säte präglar både innehåll och riktning. I slutändan upplever jag sidan som en till stor del guide även för mig som muslim med rötter i muslimsk kultur, och att inte känna igen sig tydligt eller se sin plats i något som yrkar på muslimsk mångfald fördunklar delvis sidans funktion. Sidan är en mycket bra och professionell början och förhoppningsvis växer den in i den roll som den utger sig för att inneha.

Svarten sa...

"the guide to global muslim culture"

Är det överhuvudtaget möjligt att någonsin leva upp till den devisen? Time will tell. Men som du skriver, Bananen, "Sidan är en mycket bra och professionell början".

unknown sa...

tack så mycket =D hahah jag skulle inte ens kunna SE telefonen om jag så skulle vilja ringa ambulansen :P

ska besöka den sidan nu ;)