måndag 12 april 2010

Glasögon: 3 för 1

I fredags gjorde jag en syntest och beställde tre glasögon till priset av ett par. 3 för 1. Jag hade varit in redan i tisdags och valt bågar. En båge fanns endast kvar i ett exemplar så de erbjöd sig att lägga undan den åt mig. De skrev även upp priset på alla bågarna på ett visitkort som jag fick.

På förmiddagen i fredags gick jag till butiken för att göra den nödvändiga syntesten. Jag hade arbetat på natten och var ordentligt trött. Optikern var mycket vänlig och noggrann. Han upptäckte en förändring på mitt högra öga och skrev en remiss till en ögonläkare. Sedan var det bara några kassarutiner kvar. Trodde jag.

Det hade samlats en del väntande kunder i butiken under den tid jag varit inne hos optikern. En av expediterna tar genast hand om mig. Hon börjar med att pricka in mina pupillers läge på glasögonen. Därefter  gick allting väldigt snabbt. Alldeles för snabbt för min trötta och sega hjärna. Jag hade beställt ett par progressiva glasögon, terminalglasögon (att användas vid datorn) och ett par solglasögon.

Expediten lägger fram ett ark med två färgbilder, den ena bilden är liten med matta och grumliga färger, den andra bred med klara tydliga färger. Jag får förklarat att den lilla bilden avser  progressiva glasögon med normal slipning (pris ca. 4000 kronor) och den breda bilden när slipningen görs enda ut till kanterna (pris ca. 6000 kronor). Klart jag väljer det senaste alternativet, jag vill ju se klart och tydligt. Hon frågar om jag vill ha samtliga glas antireflexbehandlade (pris 500 kronor per par). Jag svarar "Nej". Senare säger hon att de progressiva glasen bara finns med antireflex. Något som låter mycket märkligt eftersom jag fick frågan om jag ville ha det som tillval.

När vi kommer till mina terminalglasögon, vars bågar de lagt undan till mig eftersom det var sista exemplaret, så föreslår hon helt plötsligt ett par andra bågar. Jag testar bågarna hon föreslår och min nu ännu mer långsamt fungerande hjärna bestämmer sig för att köpa dem. När vi kommer fram till solglasögonen upptäcker hon att priset på dem är för högt, något hon inte reagerade på några dagar tidigare när jag valde dem. Jag får nöja mig med ett par enklare "pilot"bågar.

Köpet slutade på totalt 9 280 kronor, inklusive synundersökningen. Om det finns någon lärdom att dra av detta så borde det vara att inte göra några inköp när man är trött och seg i skallen. Med en pigg och vaken hjärna hade jag valt normalslipning av de progressiva glasögonen, det fungerar bra på de nuvarande, och sparat 2000 kronor. Jag hade också ställt följdfrågor till expediten när hon påstod att de progressiva glasen bara fanns med antireflexbehandling. Och jag hade hållt fast vid första valet av bågar till terminalglasögonen.

2 kommentarer:

MammaMarie sa...

Ja det är för jäkligt vilka nitar man kan gå på ibland... i alla fall känns det som så. Jag kan riktigt känna igen mig i din situation.

Man går ur butiken med lång näsa känns det som. Jag har lärt mig att INTE ändra mig bara för att någon expedit kommer fram och "vill mitt bästa". Brukar gå ut ur butik för att tänka till för jag VET jag kommer ta hastiga beslut baserat på deras prat annars. Men tyvärr faller jag också dit ibland - ändå.
Men du vet väl att du har tid ändra dig ändå? Ångervecka finns väl?

Svarten sa...

MammaMarie

Jo, visst kände jag mig lurad - eller åtminstone manipulerad. Leveranstiden är fyra veckor och "ångerveckan" gäller dessutom inte alltid vid köp i butik.

Jag får hämta glasögonen någon dag när jag på riktigt dåligt humör. Det där med "obligatorisk" antireflex på progressiva glas låter som en helt uppenbar lögn i mina öron.

Men det slutar väl som vanligt; jag står där som ett fån, tackar, bockar och betalar.