onsdag 20 maj 2009

Haram-poliser på internet

Så gott som dagligen besöker jag olika bloggar på Muslimer som bloggar-listan, vissa favoriter besöker jag varje dag. När jag började sammanställa länklistan var jag lite tveksam; jag var rädd att bloggarna skulle få problem med trakasserier från sverigedemokrater och andra islamofober. Och visst har vissa råkat ut för det. Men mitt intryck är att ett större problem är dessa självutnämnda haram-poliser som använder listan för att söka upp bloggare som de anser bör "tillrättavisas".

Under de månader listan funnits har jag sett exempel på bloggare som blivit så trakasserade av dessa internets haram-poliser att de valt att radera sina bloggar. Andra har vädjat om att få bli lämnade
i fred. Någon har deklarerat att hon aldrig mer kommer att skriva om islam på sin blogg eftersom hon inte orkar med haram-polisernas ständiga kommentarer som liknar rena mobbningen. Haram-poliserna hävdar ibland att de är en muslims skyldighet att tillrättavisa och ge råd till systrar och bröder som de anser gått vilse i pannkakan.

Gud bevare mig för sådana "rådgivare"!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Sådana finns i verkligheten oxå...jag förstår deras välvilja men vissa presenterar sig som rena "elakheten" själv.

Unknown sa...

Jag har aldrig stött på några haram-poliser på min blogg. Måhända väljer de enklare mål?

Anonym sa...

Anonym: "välvilja"?

Vad är det som är "väl" med att tvinga in folk i en bokstavstrogen folla ?

Unknown sa...

...elller så är det jag som ÄR haram-polisen, slog det mig just!

Hamish sa...

Harampoliser, hehe roligt uttryck!Jaa, jag får hoppas inte någon bötfäller mig :))

1 luv

Meddie sa...

Selam aleikum!
Du vet svarten att i Islam är det Obligatoriskt för oss muslimer att tala om för varandra vad Islam säger. För kanske inte våra bröder eller systrar har kännedom för just den saken i fråga. Även om det INTE alltid är roligt för oss själva att tillrättavisa alltid så måste vi det enligt Islam.
Men vi får INTE göra det på ett sätt som sårar den andra människan i fråga. Här måste man handla väldigt varsamt.

Och i Koranen säger Allah till Mohammed (s.a.w) säg till dem 1,2,3 gånger.. Vill dem inte lyssna överlämna det till mig.

Och det finns INGEN tvång i religionen!!
Alla människor gör sina egna val. Men vi andra muslimer som har kanske just den kunskapen om att det är haram eller fel den personen i fråga gör, Vi MÅSTE säga till!

Inshallah du förstår nu vad det handlar om.

Meddie.

Svarten sa...

Meddie

Å ena sidan MÅSTE ni, å andra sidan finns det INGET tvång.

Hmmm...där fick jag verkligen något att fundera över.

Meddie sa...

Kanske kan förklara för dig lite bättre.
Nej det finns ingen tvång i religionen. Alla människor väljer själva om vi följer det vi ska följa som vi muslimer gör.
Att vara muslim innebär att underkasta sig Guds vilja helt och hållet. Och avstå från sitt egna jag. Alltså det man själv vill.
Vi måste söka oss kunskap hela tiden vad Islam säger och vad Allah (Gud) vill för oss.
Men vi måste även dela med oss av kunskapen som vi har, till andra muslimer.
Sedan finns det opraktiserande muslimer, som kallar sig muslimer fast de inte följer islam.

Hoppas du förstår bättre nu.

Meddie.

Meddie sa...

Vi måste tala om för dem om kunskapen, sedan VÄLJER dem själva om dem följer det eller inte.
Jag eller någon annan muslim kan INTE TVINGA någon att följa det Allah säger. För Allah har gett oss den fria viljan.
Det är allt det handlar om denna resa i denna värld att välja väg om vi följer det Allah (Gud) säger eller följer det i haram.

Meddie.

Anonym sa...

De senaste inläggen ger kalla kårar och får mig att återigen konstatera att Islam inte är kompatibelt med ett humanistiskt, demokratiskt samhälle.

Ibrahim sa...

Meddie: Att trakassera och pressa någon är sannerligen inte att låta den människan välja fritt. Och vem är det som har sagt att just du (eller andra) muslimer sitter inne med rätt tolkning av islam? Nu menar jag inte att anklaga dig för att pressa andra men jag hoppas du förstår mitt resonemang.

Det är naturligtvis fint att du vill dela med dig av din tro men hur vet jag (som själv har muslimska rötter) att du sitter inne med sannigen. Tar man bara ett rejält kliv tillbaka och betraktar Ummah så ser man att det finns tusentals tolkningar som ofta står i konflikt med eller mot varandra.

Meddie sa...

Frid vare med dig Broder!

Om vi ser till Profetens (saw) sunna och hadither så talar han om just detta, att Muslimerna kommer att delas i olika grupper. Och den rätta säger Mohammed (saw) ÄR att följa honom.

Och ÄVEN i Koranen säger Allah (swa) flera gånger om att vi ska FÖLJA SÄNDEBUDET.

Ska lägga in Insahllah några ajet från koran.

Sura 3 ver 20.

Om de vill tvista med dig (Mohammed), säg då: Jag har helt och fullt underkastat mig Guds VILJA och även de som följer (har underkastat sig Hans vilja). Och fråga dem som i (äldre tid) fick ta i mot uppenbarelsen och de okunnga.
"Har (också) ni underkastat er Guds vilja?
Om de underkastar sig, då har de funnit vägledning, men om de vänder ryggen (skall du lämna dem ifred): din pöikt är enbart att framföra budskapet. Gud förlorar ingen av sina tjänare ur sikte.

Sura 3 vers 31-
Säg (Mohammed)"Om ni älskar Gud, följ mig och Gud skall älska er och förlåta er era synder. Gud är ständigt förlåtande och barmhärtig.
Säg: "Lyd Gud och SÄNDEBUDET". Men om de vänder ryggen till (skall de veta att) Gud inte vän till dem som förnekar saninngen.

Sura 9 vers 107-108.

OCH DET finns de som uppförde en moske för att välla skada, sprida otro och splittra de troende och som en utpost för dem som förut kämpade mot Gud och Hans Sändebud. De kommer att bedyra; "Vi ville bara göra gott", men Gud är vittne till att de ljuger.
Sätt aldrig din fot där! En moske som från den dag då bygget tog sin början. , som (enda) syftet haft sannerligen långt mera värd att du där förättar bön; i den (samlas) män som älskar att rena sig, och Gud älskar dem som strävar efter renhet.

Inshallah du har fått lite svar i mitt tankesätt runt Islam.

Jag vill även tillägga att trakassera och pressa är inget jag sysslar med. Men min bror i Islam när man ser sådant här måsta man lägga fram det Islam säger, det kommer vi bli tillfrågade om Inför Allah (swa)

Men om det är något som ÄR fel så är från mig själv eller Shaytan.

Frid!

Meddie sa...

Ibou:
Frid Vare Med Dig Broder!

Här har jag tagit fram ytterligare fakta om det vi diskuterade.

Jag ska även Inshallah, med Allahs hjälp lägga fram mera bevis om det på min blogg, eftersom det inte ÄR bara du som har ställt mina tal om Islam mot väggen.
Jag dröjer ibland, tack vare att jag söker kunskap från dem som ÄR kunnigare än mig själv i Islam, så att det jag ger ut blir rätt.
Så håll utkik i min blogg för vidare inlägg om detta.

Du kan läsa mitt första "bevis" förutom dem koran verser jag angav för dig tidigare:

http://medinab.blogspot.com/2009/06/enda-vagen-till-allah-ar-genom-profeten.html

Meddie sa...

Nu har jag tagit fram en del som jag utlovade och ni kan gå in på länkarna jag lägger till här inshallah.

http://medinab.blogspot.com/2009/06/att-blint-folja-en-av-de-fyra.html

http://medinab.blogspot.com/2009/06/vems-ord-ar-det-vi-ska-folja.html

http://medinab.blogspot.com/2009/06/enda-vagen-till-allah-ar-genom-profeten.html


Inshallah ni har alla fått svar på det ni undrar!

Frid!