onsdag 20 maj 2009

Azra Duliman - Fröken Sverige 2009

Visst. Jag ligger några dagar efter, men det har liksom aldrig varit min grej att hålla koll på Fröken Sverige-tävlingar. Det var en ren tillfällighet att jag blev uppmärksammad på årets vinnare, Azra Duliman, 23 år. Hon är född i Bosnien och kom till Sverige som sjuåring. Pluggar sjätte terminen på juristutbildningen i Stockholm. Och hon är muslim.

Till GT/Expressen säger Azra att hon vill förändra bilden av muslimska kvinnor:

- Många muslimska kvinnor är moderna och välutbildade, andra inte. Det är viktigt att skilja på vad Koranen konkret står för och vad som är specifikt för en kultur. Det är två olika saker. Jag står naturligtvis inte alls för sådant som att saudiarabiska kvinnor inte får ta körkort!

Azra presenterar sig själv på Fröken Sverige-sajten.

15 kommentarer:

Svarten sa...

Jag gjorde en sökning på Azra Duliman hos bloggsök.se för att se vad andra bloggare skriver om Fröken Sverige. Jag fick bara tre träffar! (Nästan) alla så kallade muslimbloggare tiger och det samma gäller de vanliga muslimhetsarna. Det här var tydligen väldigt kontroversiellt.

Fatima sa...

Jag har aldrig någonsin sett programmet "Fröken Sverige", men att en muslim vann låter ju jätte roligt! Go Azra! :D

Svar: Haha tack Svarten! :)

Anonym sa...

Kul...men ännu mer komiskt är att hon är blond och blåögd...inga problem med det sjävklart...grattis azra and good luck!

Azra sa...

Kul att du uppmärksammade att jag blev fröken Sverige.

Du kan läsa om vad jag tycker om det mesta på min blogg:

ferenda.blogg.se

MatsO sa...

"alla så kallade muslimbloggare tiger...Det här var tydligen väldigt kontroversiellt."

Jag tror nog att religiösa muslimer har annat att pyssla med än att titta på skönhetstävlingar. Varför menar du att muslimbloggarna skulle skriva om detta? På vilket sätt skulle det vara relevant för muslimerna i sverige att en person med hennes bakgrund vinner en skönhetstävling?


/MatsO

Svarten sa...

MatsO

"skönhetstävlingar"

Det handlade definitivt inte om någon traditionell skönhetstävling.

"skulle skriva om"

Jag konstaterar bara att (nästan) ingen "muslimblogg" uppmärksammade tävlingens vinnare.

"med hennes bakgrund"

Det låter kryptiskt. Är det något speciellt du vill ha sagt med den formuleringen?

Matso sa...

"Det låter kryptiskt. Är det något speciellt du vill ha sagt med den formuleringen?"

Nej, är det något du tror att jag vill ha sagt med den? Du får gärna säga det så att jag kan bekräfta eller avvisa dina funderingar.

Svarten sa...

MatsO

Fick intrycket att du anser det vara något speciellt med hennes bakgrund, men så var det alltså inte...

MatsO sa...

Lustigt, jag fick precis samma intryck av dina formuleringar, det var därför jag ställde de frågor jag ställde.

Svarten sa...

Tänk så det kan bli :-)

Meddie sa...

Jag måste lägga in en kommenar vad Islam står för och att den avstår sig allt i från detta haram som "fröken sverige" står för.

Ni kan läsa om detta under denna länk:

http://medinab.blogspot.com/2009/05/top-10-ursakter-fran-muslimska-kvinnor.html

Svarten sa...

Meddie

Med tanke på att det finns drygt en miljard muslimer bör du vara lite försiktig med att uttala dig om vad islam står för.

Meddie sa...

Svarten:
Det jag går efter i mina utalanden om vad Islam står för är Koran och hadither. Efter det går jag efter vad de kunigare säger om Islam.

Jag skulle aldrig utala mig själv efter mina egna åsikter.

I Islam får man endast utala sig när man har stöd i det man säger i Islam.

Inshallah du förstår mig.

Meddie.

My life my story sa...

salam aleikum!
vilken spännade blogg! och jag ser att du har länkat många muslimska bloggar! vad kul, jag ska kika på dem insha´allah!, jag letar alltid efter spännade läsning

wot sa...

"Jag skulle aldrig utala mig själv efter mina egna åsikter."

Meddie, det är synd om dig.