måndag 4 maj 2009

Tuta för sänkt skatt

Jag är så elak - och jag njuter av det.

I dag var jag till Skatteverket och lämnade in min deklaration. Mängder av människor kom gåendes, cyklandes och i bil med ett kuvert i handen. Precis som nästan alla andra år stod ett par personer med skylten "Tuta för sänkt skatt" vid inlämningsplatsen. Förvånandsvärt få bilister tutade.

Just efter att ha passerat skylten flög f-n i mig. Jag plockar upp kameran och går tillbaka, frågar artigt om jag får ta en bild. "Visst. Det är klart du får", säger grabben med skylten och ser riktigt glad ut. Jag tar en bild och säger sedan:

- Fotot ska jag ha som bilaga till en polisanmälan om uppmaning till lagbrott. Det är förbjudet att tuta inom tätbebyggt område om det inte gäller att uppmärksamma trafikanterna på en omedelbar fara.

Grabben med skylten tittar på mig och hans ansikte förvrids i en besviken grimasch. Men du, det är lungt. Jag gör ingen anmälan.

4 kommentarer:

Pierre Falk sa...

Ha, ha. Stackars honom. Men det måste ha varit lite kul att se.

Svarten sa...

Jag har under flera år tänkt att detta är faktiskt ett lagbrott, men ingen bryr sig. Muffarna står på trottoaren och uppmanar folk att tillgripa kriminella utomparlamentariska metoder. Det hade man ju inte väntat sig av moderaterna. Eller hade man?

nitza sa...

F.n, vi ska va glad att vi får betala skatt. Vi tar allt vi får för givet, vad kostar ett läkarbesök om jag skulle betala allt själv, sist jag var hos läkaren kostade ett besök här på landet mej 120kr. Hur glada skulle vi inte alla vara om vi fick bekosta våra skolkostnader själva, alltid ha en bra lunch att skicka med ungarna till skolan.
Jag skulle med glädje betala 50 öre mer i skatt om det skulle gå till vård skola och omso.rg

Svarten sa...

Jepp, Nitza.

En dag ska jag försöka räkna ut den totala kostnaden för min "hjärtbehandling" under sju år. Det måste handla om flera miljoner.