söndag 24 maj 2009

Bloggande favoritmuslima

Klicka på bilden för större format

Som jag berättat tidigare besöker jag i stort sett dagligen olika bloggar på Muslimer som bloggar-listan. Några favoriter tittar jag in hos varje dag. En av favoritbloggarna är utan tvekan En ung kvinnas bekännelser

Den unga kvinnan heter Mikaela och blandar friskt på bloggen; vardagsskildringar blandas med livets stora extensiella frågor, stort allvar lättas upp med en härligt befriande humor. Dessutom har hon en stor portion prestigelös självironi, vilket bland annat hennes svar på dessa "enkätfrågor" visar:

Är du en cooling?
- Jag är så korkad så jag blir cool.

Har du någonsin gjort bort dig offentligt?
- När gör jag INTE bort mig?

Internets haram-poliser tycks vara flitigt sysselsatta med att få in henne på "den enda rätta vägen", men Mikaela vill ta allt i sin egen takt och lyssnar hellre till en klok imam som är verksam i den snart färdiga Skövde moskén

Och ta er en ordentlig titt på hennes bild ovan. Själv skrattade jag så tårarna rann när jag såg den.

3 kommentarer:

Saladin sa...

Få saker är lika tilltalande som självdistans och förmågan att skratta åt sig själv. Även om det fordrar sin gräns så att den inte övergår i självlöje så indikerar den i grund och botten intelligens och självsäkerhet. Det gäller dock främst individen och inte nödvändigtvis alltid kollektivet.

Unknown sa...

Mikaela är redan smart ;) /Anniz

Mikaela H B sa...

du är hur go´som helst :D

Tack!