söndag 24 maj 2009

EU-valet 7 juni: Evin Cetin

Jag erkänner. Det var först i kväll när jag passerade valstugorna
på Stora Torget i Uppsala som jag såg att hon kandiderade till Europaparlamentet i valet 7 juni. Jag tyckte hennes affisch var häftig och tog ett foto.

När jag senare satt på min favoritpizzeria kom ett gäng in och bad om att få sätta upp en affisch och lämnade informationsfoldrar om Evin Cetin. Jag var på vippen att få ta en bild på pizzabagaren tillsammans med affischen, men hennes supportrar hann klistra upp den på stora skyltfönsteret innan jag fick upp kameran.

En gäst sa:

- Kul affisch. Men vilken politik står hon för?
- Det ska jag ta reda på, sa Ali, pizzerians centralperson.

Besök Evin Cetins hemsida
Se även dokumentärfilmen Det våras för extremhögern

4 kommentarer:

Saladin sa...

Kul affisch, även om gnäll-Banana måste vara framme och avsvärja sig en skvätt. Jag måste erkänna att jag börjar få svårare och svårare med sossarnas invandrargrädde. Det känns som att i och med att de börjar förlora fotfästet bland den ursprungliga väljarkåren, den etnisk-svenska arbetarklassen, så brer de ut extra tjocka lager med invandrarvänligheten. Onekligen är den sidan av profilen något som behöver belysas, i synnerhet i dessa tider. Det är när det blir för tjockt, som i detta fall, som det slår ut i översmak. Jag känner inte så mycket för politiker som är mer beroende av sina väljare än sina principer.
Det betyder INTE att jag börjar hamna på högersidan, gud förbjude.

Svarten sa...

"politiker som är mer beroende av sina väljare än sina principer."

Huvudet på spiken, Bananen!

EU-parlamentet har sedan länge varit en lekstuga för diverse extrema högergrupper som lyckats bli invalda pga det låga valdeltagandet. Sverigedemokraterna satsar hårt på EU-valet.

Även om jag i normala fall är en tjurig, tungsinnig och principfast person så uppmanar jag lättsinnigt inför det kommande EU-valet:

Rösta på vad f-n ni vill, huvudsaken är att ni röstar. Se bara till att hålla extremhögern utanför EU-parlamentet!

Anonym sa...

Jag tycker hon är för
ung och oerfaren.
Hon bör läsa klart på
universitet och ta sin
jur.kand om 3 terminer.

Svarten sa...

John Apse

Det är tydligen din standardkommentar, jag har läst den på flera bloggar.