lördag 9 maj 2009

Uppsala under våra fötter

Utanför Saluhallen

Om ni i sommar ser en lång man som promenerar omkring i Uppsala centrum med blicken riktad mot marken, då kan det vara jag.

Jag minns inte vem det var som sa det; "Rikta blicken uppåt om du vill lära känna staden och dess historia". Visst är det så. Lyft på huvudet och se alla dessa byggnader som byggts till lovsånger åt uppdragsgivarna. Men vart finns monumenten över stadens stora flertal invånare? Ingenstans. Varken i dåtid eller nutid.

Jag vet inte om det är rätt ställe att söka på, men under sommaren tänker jag leta efter Uppsala under våra fötter. Jag tjuvstartade här

Tillägg:

Enligt bekräftad uppgift (se kommentarer nedan) är detta Söderhavstösens blogg Hennes blogg recenseras Söderhavstösen gifte sig och bytte Uppsala mot Bangkok

2 kommentarer:

Fru Bangkok sa...

Hej Svarten,

sag att du var inne pa min blogg och lamnade ett avtryck. Du undrade om det ar jag som ar Soderhavstosen... rycktet sager tydligen det. Och for att stilla din nyfikenhet sa, visst ar det jag alltid!

Svarten sa...

Tack för den bekräftelsen. Kan vara bra att känna till när det blir dags för guidade Uppsala under våra fötter-turer ;-)